Το ερώτημα αφορά το παρόν και τον τρόπο που τα κομμάτια της μόδας καταλαμβάνουν τον χώρο αλλά και προτρέπουν τον κόσμο να μετακινηθεί προς το αύριο. Αυτήν τη σημασία της κίνησης του «τώρα» προς το «μετά» μέσα από το σύστημα της μόδας προσδιορίζει η έννοια του «μοντέρνου» . Και την παρουσιάζει η έκθεση , καθώς και ένας κύκλος ομιλιών, διαλέξεων , συναντήσεων και εργαστηρίων που οργανώνει το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, MοMA . Η έκθεση “Is Fashion Modern Items?” αποτελεί ένα είδος πρωτότυπης συνέχειας του προγράμματος εκθέσεων του ΜοΜΑ, καθώς είναι η πρώτη έκθεση μόδας (από το 1944 έως σήμερα) που οργανώνει το σημαντικό αυτό μουσείο σύγχρονης τέχνης. Ακολουθεί την έκθεση-σταθμό του αρχιτέκτονα – ντιζάινερ και θεωρητικού Μπερνάρ Ρουντόφσκι, ο οποίος το 1944 έθεσε το ερώτημα «Είναι τα ρούχα μοντέρνα;». Στη συνέχεια έγινε τίτλος της δικής του έκθεσης στο ΜοΜΑ και με ένα δοκίμιο του ανέλυε το φαινόμενο της μόδας ως συστατικό της νεοτερικότητας, μέσω της απομάκρυνσης δηλαδή από την παράδοση.
Σήμερα η επιμελήτρια της τωρινής έκθεσης Πάολα Αντονέλι δίνει σημασία στον τρόπο που η μόδα επηρεάζει τη ζωή του κόσμου. Με 100 κομμάτια που παρουσιάζονται ως Items στην έκθεση, αλλά και στον συνοδευτικό κατάλογο η Αντονέλι δείχνει τον ρόλο και την επίδραση της μόδας στη συνολική αλλαγή του ντιζάιν. Η ιστορία του T-shirt, του τζιν παντελονιού Levi’s, η ριγέ ναυτική μπλούζα, ακόμη και η παραδοσιακή ενδυμασία ή η φόρμα εργασίας συνυπάρχουν με επιλεγμένες δημιουργίες σχεδιαστών όπως του ιάπωνα Issey Miyake ή του γάλλου Τιερί Μιγκλέρ. Το θέμα της μοντέρνας μόδας είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζει τα υλικά, το σώμα, την κοινωνική και πολιτισμική συγκυρία, την τεχνολογική εξέλιξη , αλλά και τη θρησκευτική ή πολιτική πραγματικότητα.
«Τα αντικείμενα σχεδιασμού είναι οι περίπλοκοι δείκτες ενός μεγαλύτερου κοινωνικού, πολιτιστικού, πολιτικού και οικονομικού πλαισίου και η μόδα δεν αποτελεί εξαίρεση» σημειώνει η Πάολα Αντονέλι .
Η νέα έκθεση του ΜοΜΑ φωτίζει διαφορετικά το φαινόμενο της μόδας. Η συνολική ματιά πάνω στην ιστορία των αντικειμένων, από την τεχνική κατασκευής τους, την αισθητική τους αξία, την κοινωνική, οικονομική , εθνολογική σημασία βγάζει τη μόδα από το περιθώριο.
Η στερεοτυπική αντίληψη ότι η μόδα είναι μία πράξη κενόδοξη, μία επιπόλαιη ενασχόληση ξεψυχά καθώς η παρουσία στον εκθεσιακό χώρο των Items έχει δημιουργήσει μία νέα δυναμική γύρω από τα κομμάτια τα οποία από τις αρχές του 20ο’υ αιώνα έως και σήμερα καλύπτουν το σώμα για να το προστατεύσουν , αλλά και να το προσδιορίσουν.
Η μόδα συνεχίζει να είναι φορέας του «νέου» και να παραμένει μοντέρνα για τον λόγο που ο αμερικανός φιλόσοφος Μάρσαλ Μπέρμαν αναφερόταν ποιητικά στο δοκίμιό του το 1971 «All that is Solid melts in the Air; Τhe experience of modernity”: «Νεωτερικότητα είναι να αποτελείς μέρος ενός σύμπαντος μέσα στο οποίο ότιδήποτε στερεό διαχέεται στον αέρα».