Αλλάζει ο χάρτης των αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη. Ο αυξημένος ανταγωνισμός και οι μάχες μεταξύ των αερομεταφορέων για το ποιος θα προσφέρει τα φθηνότερα εισιτήρια έχουν οδηγήσει αρκετές από αυτές στη χρεοκοπία, με αποτέλεσμα να έχουν ξεκινήσει προσπάθειες για εξαγορές και συγχωνεύσεις. Πρόκειται κατά κύριο λόγο για αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους αλλά και κάποιους παραδοσιακούς αερομεταφορείς.
Στον απόηχο των ντιλ, μάλιστα, οι πιο ισχυρές εταιρείες που δημιουργούνται στον κλάδο αυξάνουν τις πιέσεις προς τα αεροδρόμια. Οι αεροπορικές εταιρείες – κολοσσοί ενισχύονται και αποκτούν αυξημένη διαπραγματευτική ικανότητα για τα κόστη εξυπηρέτησης στα αεροδρόμια αυτά.
Στο μέτωπο των αερομεταφορέων που έχουν προβλήματα και αναζητούν αγοραστή, η αυστριακή Niki μπήκε κι αυτή στη λίστα των εταιρειών χαμηλού κόστους που ζήτησαν προστασία δικαστηρίου από χρεοκοπία. Είχαν προηγηθεί η Air Berlin και η βρετανική Monarch. Επίσης σε καθεστώς χρεοκοπίας βρίσκεται και ο εθνικός αερομεταφορέας της Ιταλίας, η Alitalia, δείχνοντας ότι προκλήσεις δεν αντιμετωπίζουν μόνο εταιρείες χαμηλού κόστους, αλλά και παραδοσιακές. Η Air Berlin είναι η μητρική εταιρεία της Niki.
Στο πλαίσιο των ζυμώσεων για εξαγορές που γίνονται αυτό το διάστημα στον κλάδο λόγω της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί, η Lufthansa και η easyJet θέλουν να προχωρήσουν στην εξαγορά τμημάτων της Air Berlin. Ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει για ντιλ και η Ryanair, η οποία τον Σεπτέμβριο είχε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ακύρωσης χιλιάδων πτήσεων.
Αναλυτές εκτιμούν ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα πολλές αεροπορικές θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εάν τα ντιλ στον κλάδο είχαν ξεκινήσει νωρίτερα, αφού οι αεροπορικές εταιρείες και ιδιαίτερα αυτές χαμηλού κόστους είχαν αυξηθεί σημαντικά σε αριθμό. Ηδη η Ryanair, η easyJet και η Eurowings που είναι θυγατρική της Lufthansa δίνουν σκληρή μάχη για να κυριαρχήσουν στην ευρωπαϊκή αγορά.
Τώρα μάλιστα το παιχνίδι παίζεται και με τις εταιρείες διαχείρισης των αεροδρομίων. Με τις συγχωνεύσεις μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών αλλάζουν χέρια και πολύ προσοδοφόρα δικαιώματα χρήσης μεγάλων αεροδρομίων. Οπως αναφέρει το Reuters, ήδη η Lufthansa έχει αυξήσει τις πιέσεις στη Fraport, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, για καλύτερες τιμές, έχοντας μεταφέρει μέρος του στόλου της στο Μόναχο. Η κατάρρευση της Air Berlin πλήττει το αεροδρόμιο Tegel του Βερολίνου, που ήταν βάση της αεροπορικής. Η British Airways από την πλευρά της έχει αποκτήσει δικαιώματα χρήσης του αεροδρομίου Gatwick μετά την κατάρρευση της Monarch. Πλήγμα μπορεί να δεχτεί επίσης το αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο της Ρώμης εάν η Alitalia τελικά κλείσει ή εξαγοραστεί από άλλη μεγάλη εταιρεία, η οποία θα έχει ήδη κύρια βάση αλλού. Οι εταιρείες χαμηλού κόστους από την πλευρά τους είναι ήδη εδώ και καιρό πιο ευέλικτες στο να μεταφέρουν δραστηριότητές τους σε διάφορα αεροδρόμια.