Eντονο παρασκήνιο εξελίσσεται γύρω από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ λόγω των εγγυητικών επιταγών της ρωσικής τράπεζας που τέθηκε σε καθεστώς ειδικής μεταχείρισης την περασμένη Πέμπτη. Στην ιστορία φαίνεται να μπαίνει σφήνα και η Dubai Ports, η οποία θα είναι ο αμέσως επόμενος προτιμητέος συνομιλητής του ΤΑΙΠΕΔ στην περίπτωση που η κοινοπραξία των Γάλλων της CMA, των Γερμανών της DIEP και του Ιβάν Σαββίδη εκπέσει.

Η τελευταία, που αποκαλείται Southeast Gateway – Thessaloniki, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους «ΤΑ ΝΕΑ», έστειλε αργά το απόγευμα χθες νέα εγγυητική από την ανακεφαλαιοποιημένη πλέον ρωσική τράπεζα Promsvyazbank. Ως γνωστόν, η ένταξη της τελευταίας σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης από τη Μόσχα την προηγουμένη Πέμπτη οδήγησε σε αναβολή την υπογραφή της σύμβασης την Παρασκευή. Επιπλέον «ΤΑ ΝΕΑ» πληροφορούνται από χρηματοοικονομικούς συμβούλους της γαλλικής εταιρείας CMA πως το σχήμα του επενδυτή έχει λάβει προέγκριση από μία εκ των δύο μεγαλύτερων αυστριακών τραπεζών για τη χρηματοδότηση του σχεδίου για τον ΟΛΘ, δηλαδή για το εφάπαξ τίμημα των 232 εκατ. ευρώ για το 67% της εισηγμένης. Η χρηματοδότηση αφορά μέρος του τιμήματος ενώ το υπόλοιπο θα καταβληθεί από ίδια κεφάλαια. Εφόσον επιβεβαιωθεί η λήψη της εγγυητικής επιστολής και αυτή εγκριθεί από τους νομικούς συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ, η υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών θα γίνει μεθαύριο Πέμπτη.

Ωστόσο, το πρόβλημα εντοπίζεται αλλού. Συγκεκριμένα, πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι μπορεί να μη γίνει δεκτή η εγγυητική λόγω χαμηλής πιστοληπτικής αξιολόγησης της τράπεζας. Η εξέλιξη αυτή, βεβαίως, συμφέρει την Dubai Ports (DP), η οποία επίσης διεκδίκησε ανοιχτά και μέχρι το τέλος το 67% του ΟΛΘ και έχει κάθε λόγο να το θέλει ακόμα. Τώρα τελευταία μάλιστα για έναν λόγο παραπάνω. Το άλλο λιμάνι που έχει η DP στην περιοχή των Βαλκανίων (Κονστάντσα στη Ρουμανία) νομοτελειακά θα απαξιωθεί από την ανάπτυξη του ΟΛΘ.

“Εάν σε αυτούς τους ανταγωνισμούς προστεθούν οι γεωπολιτικές ανησυχίες των ΗΠΑ σχετικά με την συμμετοχή ενός πρώην ρώσου βουλευτή, του Ιβάν Σαββίδη, στο σχήμα του επενδυτή, έστω και με ποσοστό μόνο 20%, αλλά και το υψηλό πολιτικό προφίλ της ιδιωτικοποίησης, τότε γίνεται εύκολα αντιληπτός ο θόρυβος που έχει ξεσπάσει”, εξηγούν πηγές με γνώση των όσων λαμβάνουν χώρα τους τελευταίους μήνες γύρω από την παραχώρηση του ΟΛΘ.

Ομως ακόμα και εάν όλα εγκριθούν από το ΤΑΙΠΕΔ και υπογραφεί η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών την Πέμπτη, η ιδιωτικοποίηση δεν θα έχει τελειώσει. Η εξαγορά θα πρέπει να εγκριθεί από την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού και κατόπιν ο ΟΛΘ θα πρέπει να υπογράψει νέα σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο στην οποία θα περιλαμβάνονται και οι υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ που έχει υποσχεθεί ο επενδυτής. Αφού γίνουν όλα αυτά θα καταβληθεί το τίμημα των 232 εκατ. και θα περάσει από το Χρηματιστήριο το πακέτο των μετοχών του 67% στην Southeast Gateway – Thessaloniki. Μέχρι τότε θα πρέπει να αναμένονται αναταράξεις.