Ο πλέον αδύναμος κρίκος είναι τα ΕΛΤΑ των 7.186 εργαζομένων. Κινούνται μεταξύ σφύρας και άκμονος, γι’ αυτό και έχουν ξεκινήσει ευρεία αναδιάρθρωση με μειώσεις μισθών και εθελουσία έξοδο. Ως βασική αδυναμία τους, οι άνθρωποι του Ταμείου έχουν εντοπίσει ότι αδυνατούν να προσαρμοστούν στη νέα εποχή. Αν και τα έσοδα από το γράμμα έχουν συρρικνωθεί δραματικά διεθνώς, και όλες οι ξένες εταιρείες «γυρίζουν» στο δέμα, εντούτοις το μερίδιο των ΕΛΤΑ στην κατηγορία αυτή είναι πολύ μικρό. Αντί τα ΕΛΤΑ να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, ειδικά σε μια εποχή που η ζήτηση υπηρεσιών είναι πλέον 24ωρη, οι παραδόσεις δεμάτων σταματούν από μια ώρα και μετά, ούτε γίνονται τα Σαββατοκύριακα, κάτι που φυσικά δεν ισχύει για τον ανταγωνισμό. Ανθρωποι με γνώση της εταιρείας θεωρούν απαραίτητη την αλλαγή του κανονισμού προσωπικού και πιστεύουν ότι δεν επαρκεί η πρόσφατη απόφαση των ΕΛΤΑ να αυξηθεί το ωράριο εργασίας κατά είκοσι λεπτά.

Τα παράπονα για καθυστερήσεις στις παραλαβές είναι πολλά και συχνά, γεγονός που αντανακλάται στα οικονομικά μεγέθη των ΕΛΤΑ, από τα οποία προκύπτει ότι ο τζίρος μειώθηκε πέρυσι στα 342 εκατ. ευρώ (-6,1%), οι ζημιές μετά φόρων αυξήθηκαν σε 14,2 από 10,2 εκατ. ευρώ το 2015, τα ίδια κεφάλαια υποχώρησαν σε 28 εκατ. ευρώ, και προκειμένου η εταιρεία να αποφύγει τη χρεοκοπία υιοθέτησε σχέδιο εξυγίανσης. Προβλέπει μεταξύ άλλων περιορισμό του μηνιαίου μισθολογικού κόστους στα 13,8 εκατ. ευρώ από 17,7 εκατ. ευρώ και ευρύ πρόγραμμα συνταξιοδοτήσεων που εκπνέει την 1η Φεβρουαρίου 2018, αφού ο μέσος όρος ηλικίας είναι υψηλός. Αν και ώς τον Σεπτέμβριο είχαν αποχωρήσει 215 εργαζόμενοι και ώς τον Φεβρουάριο έχουν δηλώσει ότι θα αποχωρήσουν επιπλέον 154, το πιθανότερο είναι ότι θα χρειαστούν και νέα εθελουσία έξοδο.

ΚΑΘΟΛΙΚΗ… ΤΡΥΠΑ. Ετερο μεγάλο πρόβλημα για τα ΕΛΤΑ είναι η τρύπα στα έσοδα από την παροχή κοινωφελών υπηρεσιών. Ενώ στον ισολογισμό τους γράφουν ότι για την τριετία 2015-2017 θα εισέπρατταν έσοδα 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο από τη λεγόμενη «καθολική υπηρεσία», δηλαδή την επιδοτούμενη από τον προϋπολογισμό υποχρέωση να παραδίδουν γράμματα και δέματα ακόμη και με ζημιά στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας (νησιά, ορεινά κ.λπ.), τελικά αυτά δεν πρόκειται να ξεπεράσουν τα 15 εκατ. ευρώ. Τέτοιες κοινωφελείς υπηρεσίες θα επανακοστολογηθούν εκ του μηδενός από το Ταμείο, αφού παρόμοιες τρύπες υπάρχουν σε πολλές ΔΕΚΟ που βαρύνονται με υπηρεσίες «γενικού συμφέροντος» (όπως π.χ. οι ΥΚΩ μέσω των οποίων η ΔΕΗ εξασφαλίζει φθηνό ρεύμα σε νησιά, απομακρυσμένες περιοχές και στους δικαιούχους του ΚΟΤ).

Σημειωτέον ότι τα ΕΛΤΑ είναι μια από τις ΔΕΚΟ όπου παραμένει ανοικτό το παράθυρο για παραχώρηση ποσοστού τους στο μέλλον, όταν θα έχουν βελτιωθεί τα οικονομικά τους δεδομένα. Το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών έχει διαμηνύσει στο Υπερταμείο ότι σε αυτή τη φάση κρίνεται σκόπιμο να παραμείνουν υπό κρατικό έλεγχο και να κριθεί σε επόμενο στάδιο αν συμφέρει ή όχι η διατήρηση του σημερινού ποσοστού του Δημοσίου, ύψους 90%.