Ευρωπαϊκή ήττα για την εταιρεία Uber συνιστά η χτεσινή απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, που την χαρακτηρίζει εταιρεία μεταφορών, ανοίγοντας τον δρόμο στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης να θέσουν περιοριστικούς κανόνες στη λειτουργία της και να τη φορολογήσουν ανάλογα. Πρόκειται για απόφαση, η οποία κατά την Uber «δεν θα αλλάξει άμεσα τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η εταιρεία», ωστόσο είναι βέβαιο ότι θα ανάψει το πράσινο φως στις εθνικές ρυθμιστικές Αρχές στην Ευρώπη να την αντιμετωπίσουν όπως και τις άλλες παραδοσιακές εταιρείες ταξί. Αυτό σημαίνει ότι η Uber, που ήδη έχει ανοίξει μέτωπα με τους επαγγελματίες ταξί σε διάφορες χώρες εντός και εκτός ΕΕ, θα υποχρεωθεί να συμμορφωθεί με όσα προβλέπονται για τις ανταγωνίστριές της εταιρείες ταξί, όπως την υποχρέωση να εκδίδει ειδικές άδειες για τα οχήματά της, να τα ασφαλίζει ως επαγγελματικά κ.λπ.

Η ΠΡΟΣΦΥΓΗ. Το Ευρωδικαστήριο, έπειτα από προσφυγή ισπανών επαγγελματιών ταξί, αποφάσισε συγκεκριμένα ότι «η λειτουργία της Uber δεν περιορίζεται απλώς στην υπηρεσία διαμεσολάβησης, η οποία συνίσταται στη διευκόλυνση μέσω εφαρμογής για έξυπνα τηλέφωνα της επικοινωνίας μεταξύ ενός μη επαγγελματία οδηγού που χρησιμοποιεί δικό του όχημα και ενός ατόμου που επιθυμεί να μετακινηθεί εντός πόλης». Αντίθετα, τονίζει, ότι «ο πάροχος της υπηρεσίας διαμεσολάβησης δημιουργεί ταυτόχρονα μια προσφορά υπηρεσιών αστικής μεταφοράς, την οποία όχι μόνον καθιστά προσβάσιμη μέσω εργαλείων πληροφορικής, αλλά και οργανώνει ως προς τη γενική της λειτουργία, υπέρ των προσώπων που προτίθενται να κάνουν χρήση της εν λόγω προσφοράς, προκειμένου να μετακινηθούν εντός της πόλης».

Συνεπώς, το Δικαστήριο αποφαίνεται ότι «ο διαμεσολαβητικός ρόλος της Uber πρέπει να θεωρηθεί ότι αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα μιας συνολικής υπηρεσίας, της οποίας κύριο στοιχείο είναι η μεταφορά και ως εκ τούτου δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται “υπηρεσία της κοινωνίας της πληροφορίας”, αλλά υπηρεσία στον τομέα των μεταφορών».

Επιπλέον, το Δικαστήριο επισημαίνει ότι η οδηγία για το ηλεκτρονικό εμπόριο, την οποία επικαλέστηκε η Uber, δεν έχει εφαρμογή σε μια τέτοια υπηρεσία, «η οποία αποκλείεται εξάλλου και από το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας σχετικά με τις υπηρεσίες της εσωτερικής αγοράς».

ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ. Από την πλευρά της η Uber ανακοίνωσε χτες ότι η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου δεν θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. «Αυτή η απόφαση δεν θα αλλάξει τα δεδομένα στις περισσότερες χώρες της ΕΕ όπου ήδη λειτουργούμε βάσει της νομοθεσίας περί μεταφορών. Ωστόσο, εκατομμύρια Ευρωπαίοι ακόμα δεν έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εφαρμογές όπως τη δική μας», ανέφερε η Uber σε σχετική ανακοίνωσή της. Στην Ελλάδα, η στρατηγική της Uber είχε ως στόχο να εδραιωθεί αρχικά στην Αθήνα, την οποία και ενέταξε στο δίκτυο των προορισμών της το 2014, προσφέροντας υπηρεσίες κυρίως σε τουρίστες και τουριστικές επιχειρήσεις. Αρχικά στην Αθήνα η Uber ξεκίνησε μόνο με την υπηρεσία uberTAXI, συνεργαζόμενη με επαγγελματίες οδηγούς ταξί. Το κόμιστρο για τη μεταφορά με τα οχήματα της Uber ακολουθούσε το τιμολόγιο που ορίζεται από το υπουργείο Μεταφορών για τα επιβατηγά δημόσιας χρήσης αυτοκίνητα. Ο αριθμός των συνεργαζόμενων με την Uber οδηγών ταξί και ενοικιαζόμενων ΙΧ παραμένει άγνωστος μέχρι σήμερα.

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ. Ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, με αφορμή τη χτεσινές εξελίξεις για την Uber, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «με την απόφαση του Ευρωδικαστηρίου αποδεικνύεται ποιοι θέλουν την Ελλάδα μία ευρωπαϊκή χώρα που σέβεται τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και ποιοι τη θεωρούν αποικία και ψωροκώσταινα», υπενθυμίζοντας ότι «πολύ σύντομα το νομοσχέδιο για τα ταξί θα εισαχθεί στη Βουλή προς ψήφιση».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής, Θύμιος Λυμπερόπουλος, ανέφερε ότι «η σημερινή απόφαση λέει καθαρά ότι οι διαμεσολαβητές, είτε είναι στα ταξί είτε στα ενοικιαζόμενα ΙΧ, κάνουν αστική μεταφορά, που υπόκειται σε συγκεκριμένη νομοθεσία κάθε χώρας, η οποία πρέπει να εφαρμόζεται».