Τα χριστουγεννιάτικα ψώνια και οι εορταστικές προσφορές αναδεικνύουν τον Δεκέμβριο σε πρωταθλητή των ηλεκτρονικών αγορών παγκοσμίως, καθώς πρόκειται για την πλέον έντονη καταναλωτική περίοδο για τη βιομηχανία του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ωστόσο, μαζί με τις ηλεκτρονικές αγορές την περίοδο των εορτών αυξάνονται και οι κίνδυνοι υποκλοπών και παραβίασης προσωπικών δεδομένων από τους ψηφιακούς εγκληματίες. Κι αυτό, καθώς τον Δεκέμβριο οι καταναλωτές δαπανούν περισσότερο χρόνο και χρήματα online χρησιμοποιώντας περισσότερο τα e-mails τους για να ελέγξουν τις παραγγελίες και τις ημερομηνίες παράδοσής τους.
Πρόσφατη ανάλυση της RTB House, για τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες του Διαδικτύου πραγματοποιούν τις αγορές τους τον Δεκέμβριο, διαπιστώνει ότι παγκοσμίως οι χρήστες επισκέπτονται ηλεκτρονικά καταστήματα και πραγματοποιούν συναλλαγές κυρίως κατά τις εργάσιμες ημέρες. Στην Ελλάδα, οι διαδικτυακοί χρήστες επισκέπτονται τα e-shops κυρίως μέσα στην εβδομάδα. Τα καλύτερα αποτελέσματα σημειώνονται μια εβδομάδα πριν την παραμονή των Χριστουγέννων (π.χ. τη Δευτέρα), όπου οι επισκέψεις στα διάφορα e-shops είναι σχεδόν 12% πιο συχνές από το μέσο όρο ολόκληρου του Δεκεμβρίου.
Το ίδιο ισχύει και με τις συναλλαγές, οι οποίες την ίδια Δευτέρα (προ Χριστουγέννων) καταγράφουν αύξηση άνω του 39% σε σχέση με το μέσο όρο των συναλλαγών ολόκληρου του Δεκεμβρίου.
Επίσης η εβδομάδα μετά τα Χριστούγεννα αποτελεί εξαιρετικά καλή περίοδο για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα. Ομως στις 25 Δεκεμβρίου οι έλληνες χρήστες δεν επισκέπτονται σχεδόν καθόλου τα e-shops, με τη μείωση της επισκεψιμότητάς τους να ξεπερνά το 28% σε σχέση με τον μέσο όρο του Δεκεμβρίου. Στο μεταξύ έχουν ένα μοναδικό χαρακτηριστικό σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο: επισκέπτονται ηλεκτρονικές σελίδες και αγοράζουν αμέσως μετά την παραμονή των Χριστουγέννων, με το peak των πωλήσεων να καταγράφεται στις 27 Δεκεμβρίου. Την ημέρα αυτή οι έλληνες χρήστες που επισκέπτονται ιστοσελίδες για την πραγματοποίηση κάποιας αγοράς είναι αυξημένοι κατά 15% σε σχέση με το μέσο όρο όλου του Δεκεμβρίου (επίσης, πραγματοποιούν πάνω από 32% περισσότερες συναλλαγές σε σχέση με τον μέσο όρο του μήνα).
Η εμπιστοσύνη των χρηστών στη συνδεδεμένη τεχνολογία και τις συσκευές για την αγορά κυρίως δώρων, φαγητού και εορταστικών ειδών έχει ως αποτέλεσμα το 83% των καταναλωτών να κάνει πλέον τις χριστουγεννιάτικες αγορές online. Μάλιστα φέτος, σύμφωνα με έρευνα της Deloitte, αναμένεται να ξοδευτούν παγκοσμίως περίπου 190 ευρώ περισσότερα ανά νοικοκυριό σε σύγκριση με το 2016.
Ομως με τους ψηφιακούς εγκληματίες να παραμονεύουν για να εκμεταλλευτούν τη χρήση των συσκευών μέσω των οποίων γίνονται οι εορταστικές παραγγελίες – πληρωμές, σύμφωνα με έρευνα της Kaspersky Lab, το μέσο κόστος αντικατάστασης των δεδομένων που χάνονται ή αλλοιώνονται θα μπορούσε να προσθέσει ένα οδυνηρό ποσό της τάξης των 530 ευρώ στον λογαριασμό των Χριστουγέννων.
Πώς γίνονται οι επιθέσεις
Η Kaspersky σημειώνει συγκεκριμένα ότι τα Χριστούγεννα η χρήση των φορητών συσκευών από τους καταναλωτές που θέλουν «να πετύχουν τις καλύτερες προσφορές» είναι ο κανόνας. Παράλληλα, η εξάρτηση των καταναλωτών από αυτές είναι «πολύτιμη» για τους ψηφιακούς εγκληματίες, καθώς τις βάζουν στο στόχαστρο με σκοπό να αποκομίσουν οικονομικό όφελος. Οι πλέον συνηθισμένες απειλές για τις συσκευές είναι οι επιθέσεις ransomware, που στερούν από τους καταναλωτές την πρόσβαση στα δεδομένα τους, φτάνοντας σε σημείο να τους ζητούνται ακόμα και λύτρα, το phishing email, και η πώληση στοιχείων των τραπεζικών λογαριασμών στη μαύρη αγορά του ψηφιακού εγκλήματος.
Σύμφωνα με την Kaspersky, το 21% των δεδομένων που βρίσκεται στις έξυπνες συσκευές είναι αναντικατάστατο όταν χαθεί, ενώ εφόσον πρόκειται για δεδομένα που μπορούν να αντικατασταθούν η αντικατάστασή τους αυτή μπορεί να στοιχίσει στο χρήστη κατά μέσο όρο 636 δολλάρια.
Ωστόσο, παρά τους κινδύνους για τα δεδομένα, η έρευνα της Kaspersky Lab δείχνει ότι μόνο οι μισοί (50%) καταναλωτές κρατάνε backup των δεδομένων τους, ενώ το 34% παραδέχεται ότι αποφεύγει να κάνει online backup. Αυτό, θα μπορούσε να αφήσει χριστουγεννιάτικα πολλούς καταναλωτές χωρίς χρήματα και χωρίς πρόσβαση στα δεδομένα τους.
Η διασφάλιση των πολύτιμων δεδομένων των χρηστών, σύμφωνα με τις εξειδικευμένες εταιρείες ασφαλείας, μπορεί να επιτευχθεί ακολουθώντας πέντε απλά βήματα – συστάσεις:
– Χρησιμοποιήστε κάποιο είδος προστασίας: Βεβαιωθείτε ότι έχετε κάποια μορφή διαδικτυακής ασφάλειας στη συσκευή σας. Ενεργοποιήστε την, ειδικά, όταν πραγματοποιείτε αγορές μέσω Διαδικτύου ή όταν χρησιμοποιείτε δημόσια Wi-Fi για να πραγματοποιήσετε μια αγορά.
– Εμπιστοσύνη μόνο σε αξιόπιστες διευθύνσεις του Διαδικτύου: Αγοράστε μόνο από αξιόπιστους ιστότοπους και υπηρεσίες με το πρόθεμα https στη διεύθυνσή τους. Αυτό σημαίνει ότι οι συναλλαγές δεδομένων είναι κρυπτογραφημένες.
– Κρατήστε τις πολύτιμες αναμνήσεις σας άθικτες με κρυπτογραφημένα αντίγραφα ασφαλείας: Αυτό σημαίνει ότι μόνο εσείς μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση στα αρχεία σας με έναν κωδικό πρόσβασης, διατηρώντας τον ασφαλή εάν η συσκευή σας χαθεί, κλαπεί ή μολυνθεί από κακόβουλο λογισμικό.
– Sky is the limit: Δημιουργήστε πολλά αντίγραφα των πολύτιμων δεδομένων σας, με τουλάχιστον ένα αντίγραφο να βρίσκεται σε μια αξιόπιστη υπηρεσία cloud. Αυτό σημαίνει ότι αν συμβεί το χειρότερο, θα μπορείτε να επαναφέρετε και να αποκτήσετε πρόσβαση σε αρχεία από οπουδήποτε και ανά πάσα στιγμή.
– Παραμείνετε ισχυροί: Είναι σημαντικό να χρησιμοποιείτε ισχυρούς και αξιόπιστους κωδικούς πρόσβασης σε όλους τους λογαριασμούς και τις υπηρεσίες που χρησιμοποιείτε. Μην χρησιμοποιείτε τον ίδιο κωδικό πρόσβασης σε διαφορετικούς λογαριασμούς, καθώς αυτό θα τους θέσει όλους σε κίνδυνο σε περίπτωση παραβίασης της συσκευής σας.