Ο Γκοτιέ της Ελλάδας
Ηρθε κι έφερε τις καλύτερες αναμνήσεις από τα ελληνικά του καλοκαίρια μαζί με μία επιλογή από τις δημιουργίες υψηλής ραπτικής όπου ενσωμάτωσε τη σχέση του με την αρχαιότητα και την ελληνική παράδοση. Ο Ζαν Πολ Γκοτιέ, όνομα θρυλικό και σεβαστό για ό,τι δημιούργησε στη μόδα τις τελευταίες δεκαετίες, πραγματοποίησε την επιθυμία του για μια αναδρομική επίδειξη στις αίθουσες του Μουσείου Μπενάκη ανάμεσα στα εκθέματα των συλλογών με τις τοπικές ενδυμασίες. Για πρώτη φορά στα χρόνια της μνημονιακής αθηναϊκής πραγματικότητας οργανώθηκε ένα κλειστού κύκλου γκαλά μόδας με σκοπό την υποστήριξη του ιδιότυπου μουσείου. Η γενναιοδωρία του Γκοτιέ να παραχωρήσει υλικό από τις συλλογές του, αλλά και η προθυμία των συνδαιτυμόνων να επιδείξουν εαυτούς ως θεατές αυτής της βραδιάς δημιούργησε ένα πρότυπο για την αλλαγή παραδείγματος στη θεώρηση της μόδας. Ως φαινόμενο πολιτιστικής διαχείρισης και όχι ως προπύργιο της νυχτερινής «ψυχαγωγίας».
Η Ελλάδα του Λάγκερφελντ
Ο Καρλ Λάγκερφελντ ονειρεύτηκε να μεταφέρει την Ελλάδα στο Παρίσι. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Chanel φιλοδοξούσε -όπως άλλωστε και ο ομόλογος του στον οίκο Gucci –να δημιουργήσει ένα σόου με φόντο τα πιο έντονα ίχνη της ελληνικής αρχαιότητας . Η παραδοσιακή τακτική άρνησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ωστόσο, πάγωσε την επιθυμία του. Αλλά ο πανούργος γερμανός λάτρης του ελληνορωμαϊκού παρελθόντος μετέτρεψε την «αδυναμία» σε εντυπωσιακό εύρημα δημιουργώντας τη συλλογή Chanel Resort 2018. Και αφού δεν μπορούσε να έρθει η Chanel στην Ελλάδα, εκείνος «μετέφερε» την αρχαία Ελλάδα στο Παρίσι, παρουσιάζοντας τον περασμένο Μάιο τη δική του εκδοχή για την αρχαιότητα, στον εκθεσιακό χώρο του Γκραν Παλαί. Ξεκίνησε το αφήγημα του φτιάχνοντας ένα μείγμα ερειπίων αρχαίων ναών. Ηταν η οπτική απόδειξη της «ερειπιοφιλίας» του για τον Παρθενώνα και τον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο ταυτόχρονα. Συμπλήρωσε το ιδανικό ντεκόρ ζητώντας να ζωγραφίσουν στους πλάγιους τοίχους της αίθουσας τα δειλινά στο ακρωτήριο του Σουνίου και την κορυφογραμμή του Κιθαιρώνα. Και ο διάδρομος της πασαρέλας του ντεφιλέ στρώθηκε με χαλίκια θυμίζοντας στους καλεσμένους θεατές της εκδήλωσης το έδαφος των αρχαιολογικών χώρων, δύσβατων για όσες επιλέγουν ψηλοτάκουνα παπούτσια στη διάρκεια των ξεναγήσεων. Αυτή η πράξη απεδαφοποίησης από τον πραγματικό χώρο των μνημείων κόστισε ένα αξιοσημείωτο ποσό στους διοργανωτές. Χρειάστηκαν 50 τεχνίτες που δούλευαν τρεις εβδομάδες για την κατασκευή των κιόνων. Και η συναρμολόγηση του «αρχαιοελληνικού ναού» έγινε σε εννέα ημέρες.