Οι Foo- Fighters στο Ηρώδειο
της απαραίτητης πρόσκλησης, μέχρι που τελικά έγινε πραγματικότητα και sold-out: οι Foo Fighters, η μπάντα του αλλοτινού ντράμερ των Nirvana Ντέιβ Γκρολ, ήλθε στο Ηρώδειο στις 10 Ιουλίου, είδε απέναντί της την Ακρόπολη και έναν «τοίχο από κόσμο» και νίκησε χρόνιες εγχώριες αμφιβολίες για την ισοζυγία επαγγελματισμού και αυθορμητισμού της. Ο τελευταίος, υποβοηθούμενος από αιωρούμενες κάμερες και σαρωτικό φωτισμό, έμοιαζε ενίοτε υπερβολικά κατάλληλος για μια συναυλία με καταστατικό στόχο να προβληθεί στην αμερικανική σειρά ντοκιμαντέρ «Landmarks Live in Concert», έστω κι έτσι όμως, τα παιδιά με τα μαλλιά και με τα μαύρα ρούχα με λογότυπα συγκροτημάτων που ίσως για πρώτη φορά κάθησαν (ή όχι ακριβώς) στο κοίλον του Ωδείου απόλαυσαν και με το παραπάνω τραγούδια όπως «Times like these» ή «The Pretender». Το σχετικό επεισόδιο προβλήθηκε στις 10 Νοεμβρίου, ενώ στην ιστοσελίδα του διάβαζε κανείς πράγματα του στυλ «για πρώτη φορά στην ιστορία, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της ελληνικής κυβέρνησης έδωσε άδεια για μια συναυλία ροκ μπάντας στην Ακρόπολη». Κάπως ανακριβή δηλαδή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το ίδιο το γεγονός δεν θα δημιουργήσει, όχι προηγούμενο, αλλά μια ακόμα βάση συζήτησης για την παραχώρηση αρχαιολογικών χώρων σε εταιρείες παραγωγής θεαμάτων στο μέλλον.
Η Εκθεση Θεσσαλονίκης
Από το 2015 που κόντεψε να μη διοργανωθεί και από το 2016 που πραγματοποιήθηκε σχεδόν διεκπεραιωτικά, έφτασε το 2017 να περιλαμβάνει 400 εκδηλώσεις, 270 περίπτερα από 21 χώρες, 530 ομιλητές, 30 καλεσμένους συγγραφείς (μεταξύ των οποίων οι Πασκάλ Μπρικνέρ, Σαντιάγο Ρονκαλιόλο, Ερι ντε Λούκα, Ζάουμε Καμπρέ, Ματίας Ενάρ) και 25% περισσότερους επισκέπτες από πέρσι. Ισως η επιτυχία της 14ης Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης (11-14 Μαΐου) να οφειλόταν στα ποσοτικά χαρακτηριστικά και στην οικονομική της σταθεροποίηση (πέτυχε να επανενταχθεί στο ΕΣΠΑ). Ισως πάλι κλειδί να ήταν και η ποιότητα: το κεντρικό αφιέρωμα για την «αναζήτηση του Νότου» ως ενιαίου χώρου στη λογοτεχνία και την ιστορία, οι θεματικές για τον ένα αιώνα της Οκτωβριανής Επανάστασης ή τα εξηντάχρονα του θανάτου του Καζαντζάκη, αλλά και συζητήσεις όπως «Φονταμενταλισμός και λογοτεχνία» ήταν παραπάνω από επίκαιρα, ενώ ευχαριστημένοι έμειναν και οι εκδότες, ειδικά στις πωλήσεις δοκιμίων.
Η τιμώμενη χώρα έλειπε και η καλλιέργεια επαφών μεταξύ εκδοτών και ατζέντηδων του εξωτερικού χρειάζεται τουλάχιστον μια τόνωση, όμως το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού φαίνεται να έχει αναλάβει τη διοργάνωση ως ευθύνη και όχι βάρος, πράγμα που σε συνδυασμό με την ελληνική παρουσία στη Διεθνή Εκθεση της Φρανκφούρτης και την ανακήρυξη της Αθήνας ως Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Βιβλίου 2018 και ως «έδρας» του 85ου Διεθνούς Συνεδρίου Βιβλιοθηκών, αν μη τι άλλο, αυξάνει τις προσδοκίες.