Με σημαντικές μειώσεις τιμών, που αναμένεται να αρχίζουν από 50%, σηκώνουν αυλαία την ερχόμενη Δευτέρα, 8 Ιανουαρίου, οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου, με τα εμπορικά καταστήματα να είναι ανοικτά και την Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2018.

Οι έμποροι έχουν εναποθέσει σε αυτές τις ελπίδες τους για ανάκαμψη του αγοραστικού ενδιαφέροντος και αύξηση των πωλήσεών τους, καθώς παρά τη θετική εικόνα της αγοράς στο διάστημα των γιορτών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, η αύξηση του 2,5% στις πωλήσεις τις ημέρες εκείνες δεν είναι δυνατόν να αναπληρώσει τις απώλειες της χρονιάς που πέρασε.

Ετσι οι επιχειρήσεις έχουν ήδη αρχίσει να «ζεσταίνουν τις μηχανές» τους, με ορισμένες να κάνουν προσφορές και εκπτώσεις από τα μέσα Δεκεμβρίου. Σύμφωνα με τους ίδιους, ο κλάδος που αναμένουν να κινηθεί περισσότερο αλλά θα έχει και τις μεγαλύτερες μειώσεις τιμών, θα είναι αυτός της ένδυσης και της υπόδησης, καθώς όπως προκύπτει από τα πρώτα αποτέλεσμα της εορταστικής περιόδου, οι περισσότεροι καταναλωτές επέλεξαν να μην κάνουν τις αγορές τους σε αυτά τα είδη, αλλά να περιμένουν τις εκπτώσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κλάδος της ανδρικής ένδυσης σημείωσε μείωση της τάξης του 10%-11%. Αυτός πάντως είναι και ο λόγος για τον οποίο εκφράζονται ερωτηματικά από τον εμπορικό κόσμο για το εάν θα πρέπει οι χειμερινές εκπτώσεις να αρχίζουν αμέσως μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και μάλιστα τη στιγμή που πριν από την εορταστική περίοδο έχουν προηγηθεί οι ενδιάμεσες χειμερινές εκπτώσεις.

Θετικά αποτελέσματα. Και ενώ η αγορά έχει ήδη μπει στο κλίμα των εκπτώσεων που αρχίζουν τυπικά την ερχόμενη Δευτέρα, ο εμπορικός κόσμος εκτιμά ότι για πρώτη φορά από την έναρξη της οικονομικής κρίσης ο τζίρος των Χριστουγέννων του 2017 ήταν αυξημένος, χωρίς ωστόσο να έχει καταφέρει να επιστρέψει στα προ κρίσης επίπεδα, αφού στο διάστημα των τελευταίων επτά ετών υπολογίζεται ότι έχουν χαθεί από το λιανεμπόριο περί τα 2 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 35,2% του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρήσεων (ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ), ο τζίρος των Χριστουγέννων ήταν αυξημένος συνολικά κατά 2,5%, με τις μεγάλες επιχειρήσεις όμως να καταγράφουν για μια ακόμα φορά καλύτερες επιδόσεις και τους τζίρους τους να εμφανίζονται αυξημένοι μεσοσταθμικά κατά 5%-6%. Πρώτα στις προτιμήσεις των καταναλωτών για τα δώρα των γιορτών ήταν τα καταστήματα ειδών ένδυσης και υπόδησης, τροφίμων και ποτών, τα βιβλιοπωλεία και τα καταστήματα παιχνιδιών, ενώ ακολούθησαν τα καλλυντικά και οι ηλεκτρονικές συσκευές.

Εντυπωσιακές ήταν και οι επιδόσεις σε ορισμένες κατηγορίες ειδών όπως π.χ. οι λευκές συσκευές, όπου η αύξηση ήταν ίσως μεγαλύτερη από την αναμενόμενη εξαιτίας των σημαντικών προσφορών που έκαναν οι επιχειρήσεις, αλλά και άλλα είδη με πολύ χαμηλές τιμές. Σε τοπικό επίπεδο τα καταστήματα στα κέντρα των πόλεων και όσα βρίσκονταν σε εμπορικά κέντρα εμφάνισαν καλύτερα αποτελέσματα, ενώ για τα περιφερειακά και συνοικιακά εμπορικά καταστήματα και εκείνα με ακριβότερα είδη τα πράγματα ήταν δυσμενέστερα.