Την απαλλαγή των κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων από τα δημοτικά τέλη, ανεξάρτητα από τον χρόνο δήλωσής τους ως κενών στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ζητά με έγγραφό του ο Συνήγορος του Πολίτη. Αιτία στάθηκαν τα υπέρογκα σε ορισμένες περιπτώσεις χαράτσια που επιβάλλουν δήμοι σε όλη την Ελλάδα, ζητώντας ακόμα και αναδρομικά δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού για ακίνητα που παραμένουν αποδεδειγμένα κλειστά. Το θέμα έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις καθώς ο αριθμός των ιδιοκτητών σε όλη τη χώρα είναι μεγάλος, όπως και τα ποσά που καλούνται να πληρώσουν, προκαλώντας και την αντίδραση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων.

Με απόφασή του, την οποία έχει κοινοποιήσει από τον Δεκέμβριο σε όλους τους δήμους της χώρας, στις διευθύνσεις των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, αλλά και στο υπουργείο Εσωτερικών, ο Συνήγορος καλεί τις δημοτικές Αρχές να συμμορφωθούν προς τη νομοθεσία και τη νομολογία, να αποδέχονται αναδρομικά υπεύθυνες δηλώσεις των ιδιοκτητών ακινήτων για τα κενά ακίνητα, οι οποίες μπορούν να διασταυρώνονται με τις φορολογικές δηλώσεις και τη βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης και να απαλλάσσουν τους πολίτες από άδικες και υπέρογκες χρεώσεις.

Μάλιστα, όπως προκύπτει στις περιπτώσεις των πολιτών που προσφεύγουν στον Συνήγορο, ορισμένοι δήμοι, σε αντίθεση με άλλους, δεν αποδέχονται την αναδρομική ισχύ των δηλώσεων αυτών και επιβάλλουν αναδρομικά δημοτικά τέλη, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι η αρμόδια υπηρεσία τους δεν μπορεί να προβεί σε αυτοψία για τη διαπίστωση της μη χρήσης του ακινήτου κατά το χρονικό διάστημα που προηγήθηκε της δήλωσης. Παρατηρούνται δε ακόμη και περιπτώσεις δήμων που, εκτός των δημοτικών τελών, επιβάλλουν και πρόστιμο.

Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη, «η ανομοιόμορφη αυτή αντιμετώπιση ίδιων περιπτώσεων οδηγεί σε άνιση μεταχείριση, δημιουργεί σύγχυση σε ο, τι αφορά το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και κλονίζει την εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στη διοίκηση». Για τον λόγο αυτόν διευκρινίζει ότι η διατύπωση του σχετικού νόμου του 2005 είναι σαφής, δεν χρήζει ερμηνείας και προβλέπει ότι απαλλάσσονται τα μη χρησιμοποιούμενα – μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα από τα τέλη «για όσο χρόνο παραμένουν κλειστά».

Επομένως, οι δήμοι οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη το περιεχόμενο υπεύθυνων δηλώσεων για γεγονότα ή στοιχεία αναγόμενα σε χρονική περίοδο προγενέστερη της υποβολής τους.

ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΡΕΥΜΑ. Την ίδια στιγμή, οικονομική ελάφρυνση στους οικιακούς καταναλωτές ρεύματος φέρνουν οι νέες τιμές του Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) για το 2018. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αποφάσισε για το τρέχον έτος μεσοσταθμική μείωση της τάξης του 6,57% σε σχέση με το τέλος όλων των κατηγοριών των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας. Για τους οικιακούς που ηλεκτροδοτούνται από τη χαμηλή τάση, η χρέωση θα είναι χαμηλότερη κατά 8,48% και θα διαμορφώνεται στα 22,67 ευρώ ανά μεγαβατώρα από 24,77 ευρώ πέρυσι. Με βάση αυτό, η μείωση ανά τετραμηνιαίο λογαριασμό υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί ανάλογα με την κατανάλωση από 2 έως και 8 ευρώ.

Το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων μειώνεται, όπως προκύπτει από το σκεπτικό της απόφασης της ΡΑΕ, λόγω του ότι ο Ειδικός Λογαριασμός Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΕΛΑΠΕ), στον οποίο συγκεντρώνονται τα έσοδα από το ΕΤΜΕΑΡ και άλλες πηγές όπως η χονδρεμπορική αγορά ενέργειας, η χρέωση προμηθευτών κ. α., πρώτη φορά γίνεται πλεονασματικός.

Να σημειωθεί ότι το ΕΤΜΕΑΡ αντιστοιχεί περίπου στο 40% της συνολικής δαπάνης των ρυθμιζόμενων χρεώσεων που πληρώνουν τα νοικοκυριά μέσα από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.