Οι Χρυσές Σφαίρες αποτελούν κάθε χρόνο το μεγαλύτερο πάρτι στην αμερικανική τηλεόραση. Παρ’ όλα αυτά, τα βραβεία που απονέμει η Ενωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ φέτος παραχώρησαν αρκετή από την γκλάμουρ λάμψη στα πολιτικά μηνύματα της βραδιάς. Στον απόηχο των αποκαλύψεων για τις υποθέσεις σεξουαλικής παρενόχλησης που συγκλονίζει τη βιομηχανία του θεάματος τους τελευταίους μήνες, η 75η απονομή απέκτησε βαθιά πολιτική απόχρωση σε όλες τις εκφάνσεις.
ΟΛΟΙ ΣΤΑ ΜΑΥΡΑ. Σε ένδειξη εναντίωσης στη συγκάλυψη των σεξουαλικών επιθέσεων εντός κι εκτός πλατό αλλά και συμπαράστασης στα θύματα, οι Χρυσές Σφαίρες βάφτηκαν μαύρες! Οι καλεσμένοι, άνδρες και γυναίκες επέλεξαν επίσημα μαύρα ενδύματα για τη βραδιά της απονομής. Την κίνηση αυτή συντόνισε η ομάδα Time’s Up, που σχηματίστηκε τις τελευταίες εβδομάδες από επιφανείς κυρίες του Χόλιγουντ προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν όχι μόνο τη βιομηχανία του θεάματος αλλά ολόκληρο τον κόσμο για τις διακρίσεις και τις επιθέσεις εις βάρος των γυναικών. Κάποιοι μάλιστα, προσέθεσαν στο κατά τα άλλα λαμπερό τους λουκ καρφίτσες με το λογότυπο του κινήματος, επιδεικνύοντάς τες κατά το πέρασμά τους από το κόκκινο χαλί. Παράλληλα, αρκετοί πρωταγωνιστές της μικρής και μεγάλης οθόνης συνοδεύονταν στην απονομή από ακτιβιστές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Εμα Γουότσον που εμφανίστηκε με τη Μαράι Λαράσι, εκτελεστική διευθύντρια του βρετανικού φεμινιστικού δικτύου Imkaan. Ή η Μέριλ Στριπ που περπάτησε στο κόκκινο χάλι δίπλα στην Αϊ-Τζεν Που, διευθύντρια της Εθνικής Συμμαχίας Οικιακών Εργατών και η Μισέλ Ουίλιαμς που είχε μαζί της την Ταράνα Μπερκ, εμπνεύστρια του κινήματος #MeToo στο Διαδίκτυο.
ΜΑΡΙΧΟΥΑΝΑ – ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ. Ακολουθώντας τον τόνο της βραδιάς, ο οικοδεσπότης των βραβείων Σεθ Μέγιερς έδειξε τη διάθεση καταγγελίας σε ό,τι συμβαίνει στα παρασκήνια του Χόλιγουντ από την εισαγωγική προσφώνησή του. «Είμαστε στο 2018! Η μαριχουάνα επιτέλους επιτρέπεται και η σεξουαλική παρενόχληση επιτέλους όχι», ανέφερε ο κωμικός ηθοποιός εισπράττοντας το χειροκρότημα της αίθουσας. Στην πορεία της βραδιάς απέφυγε να επικεντρωθεί σε άλλα καυτά ζητήματα της επικαιρότητας αλλά έριξε κάποιες προειδοποιητικές βολές εις βάρος του αμερικανικού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.
Η ΟΠΡΑ ΓΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΣ! Εκείνη που δεν μάσησε τα λόγια της και έκανε θριαμβευτική εμφάνιση ήταν η Οπρα Γουίνφρεϊ, αποδεχόμενη το βραβείο Σεσίλ Μπ. Ντεμίλ για το σύνολο της καριέρας της. Η πρώτη μαύρη που τιμάται με την εν λόγω διάκριση έκανε το κοινό που γέμισε την αίθουσα του Beverly Hitlon να κρέμεται κυριολεκτικά από τις λέξεις. Η 63χρονη παρουσιάστρια μιλώντας με πάθος, μοιράστηκε το όραμά της για έναν καλύτερο κόσμο, στον οποίο οι άνδρες και οι γυναίκες θα ενώνουν τις δυνάμεις τους για να διαφυλάσσουν την ευπρέπεια του φύλου τους. «Το να λέμε την αλήθεια είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που έχουμε. Για πολύ καιρό, οι γυναίκες δεν ακούγονταν ή γίνονταν πιστευτές αν τολμούσαν να πουν την αλήθεια για εκείνους τους άνδρες που είχαν τη δύναμη. Αλλά ο χρόνος τους τελείωσε. Ο χρόνος τους τελείωσε», ανέφερε χαρακτηριστικά η Γουίνφρεϊ, κάνοντας αναφορά στο όνομα του κινήματος Time’s up. Η στάση της στη σκηνή και η τοποθέτησή της απέναντι στην κακοποίηση των γυναικών προκάλεσαν τον σχολιασμό πολλών δημοσιογράφων, οι οποίοι υπέδειξαν ουσιαστικά στο Δημοκρατικό Κόμμα την τηλεπερσόνα ως την επόμενη υποψήφιά του για την προεδρία της χώρας.
Η ΣΤΙΓΜΗ ΤΗΣ ΚΙΝΤΜΑΝ. Μια διαφορετική οπτική στο ζήτημα της μεταχείρισης των γυναικών στην καθημερινή ζωή έθεσε με τη σειρά της η Νικόλ Κίντμαν. Παραλαμβάνοντας το βραβείο για την ερμηνεία της στη σειρά «Big little lies» του ΗΒΟ, η αυστραλέζα ηθοποιός δείχνοντας τις συμπρωταγωνίστριές της Ρις Γουίδερσπουν, Λόρα Ντερν, Σαρλίν Γούντλεϊ και Ζόι Κράβιτς σχολίασε: «Αυτό μοιράζεται ανάμεσά μας. Ουάου, η δύναμη των γυναικών». Συνεχίζοντας τον ευχαριστήριο λόγο της και αντλώντας έμπνευση απ’ τον ρόλο της στην μικρή οθόνη, που παίζει το θύμα ενδοοικογενειακής βίας, τόνισε: «Ο ρόλος που έπαιξα αντιπροσωπεύει κάτι που βρίσκεται στο κέντρο της συζήτησης ακριβώς τώρα: την κακοποίηση. Πιστεύω και ελπίζω ότι μπορούμε να φέρουμε την αλλαγή μέσα από τις ιστορίες που λέμε και με τον τρόπο που τις λέμε. Ας κρατήσουμε αυτή την συζήτηση ζωντανή. Ας το κάνουμε!».
ΤΟ «ΚΑΡΦΙ» ΤΗΣ ΣΤΡΑΪΖΑΝΤ. Το σύντομο μονόλογό της κατά την παρουσίαση του βραβείου για την καλύτερη δραματική ταινία εκμεταλλεύτηκε και η Μπάρμπρα Στράιζαντ εκφράζοντας την απογοήτευσή της καθώς παραμένει η μοναδική γυναίκα που κέρδισε την κατηγορία της καλύτερης σκηνοθεσίας στην ιστορία του θεσμού, το 1984. «Αυτό ήταν 34 χρόνια πριν. Παιδιά, ο χρόνος τέλειωσε. Χρειαζόμαστε περισσότερες σκηνοθέτριες και περισσότερες υποψήφιες για καλύτερη σκηνοθεσία», υπογράμμισε η ηθοποιός.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΡΟΛΟΙ. Στο καθαρά διαγωνιστικό κομμάτι της βραδιάς, σε μεγάλο νικητή αναδείχθηκε η ταινία «Τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, του Μιζούρι» που διακρίθηκε σε τέσσερις κατηγορίες. Βραβεύτηκαν οι Σαμ Ρόκγουελ και Φράνσις ΜακΝτόρμαντ για τις υποκριτικές τους επιδόσεις όπως και ο Μάρτιν ΜακΝτόνα για την καλύτερη σκηνογραφία. Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Γκρέτα Γκέργουιγκ στο φιλμ «Lady bird» επιβραβεύτηκε στις κατηγορίες του καλύτερου μιούζικαλ και καλύτερου γυναικείου ρόλου για την Σίρσα Ρόναν.
Ο Γκάρι Ολντμαν επιβεβαίωσε τον χαρακτηρισμό του οσκαρικού φαβορί με τη βράβευσή του για το ρόλο του Τσόρτσιλ που υποδύθηκε στο «Η πιο σκοτεινή ώρα». Στην αντίστοιχη κατηγορία για κωμωδία ή μιούζικαλ, ο Τζέιμς Φράνκο κράτησε το αγαλματίδιο στα χέρια του για τη συμμετοχή του στο «The disaster artist».
Η ΜΙΚΡΗ ΟΘΟΝΗ. Στην τηλεόραση, τα βραβεία ήταν καθαρά γυναικεία υπόθεση. Το «Big little lies» επικράτησε σε τέσσερις κατηγορίες (καλύτερης σειράς, καλύτερου γυναικείου ρόλου με την Νικόλ Κίντμαν, καλύτερου β’ γυναικείου ρόλου με την Λάουρα Ντερν και καλύτερου β’ ανδρικού ρόλου με τον Αλέξάντερ Σκάρσγκαρντ. Το «Handmaid’s tale» αναδείχτηκε καλύτερη δραματική σειρά με την πρωταγωνίστριά του Ελίζαμπεθ Μος να παίρνει σπίτι της τον τίτλο της καλύτερης ηθοποιού σε δραματική παραγωγή. Ο Στέρλινγκ Κ. Μπράουν έγινε ο πρώτος έγχρωμος που κέρδισε βραβείο για δραματική σειρά χάρη στο «This is us». Αντίστοιχα, ο Αζίζ Ανσάρι ως καλύτερος ηθοποιός κωμωδίας με το «Master or none» πήρε την πρώτη Χρυσή Σφαίρα που δίνεται σε Ασιάτη.