Στην Αθήνα ακόμη και το καταχείμωνο η ηλιοφάνεια είναι από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη: τον Δεκέμβριο για παράδειγμα, έχουμε κατά μέσο όρο 105 ώρες λιακάδα. «Εδώ έχει πάντα ήλιο» – όπως λένε και «Ξύλινα Σπαθιά στο τραγούδι τους» – οι καιρικές συνθήκες δηλαδή ευνοούν τη μετακίνηση με ποδήλατο, εντούτοις βλέπουμε ελάχιστους πολίτες να ποδηλατούν…
Αντίθετα, σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις όπου επικρατούν πολύ χαμηλότερες θερμοκρασίες και οι βροχές και οι χιονοπτώσεις είναι πολύ συχνότερες ( για παράδειγμα στη Στοκχόλμη η ηλιοφάνεια τον Δεκέμβριο είναι μόλις 33 ώρες), η μετακινήσεις με ποδήλατο είναι περισσότερες.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Σ’ αυτές τις χώρες οι αρχές (οι Δήμοι, τα υπουργεία, η Πολιτεία) δεν εφάρμοσαν ημίμετρα για το περιβάλλον και τη βιώσιμη κινητικότητα. Ακολουθούν ένα σχέδιο, παίρνουν μέτρα, και το ποδήλατο πρωταγωνιστεί σ’ αυτά με έργα και ποδηλατικές υποδομές. Και το σπουδαιότερο όλα αυτά υλοποιούνται.
Αυτό σημαίνει ότι η Αθήνα πολύ ορθά έκανε ένα ακόμη σημαντικό βήμα αποφασίζοντας προσφάτως να δημιουργήσει ποδηλατόδρομους στις γειτονιές αλλά και στο Κέντρο. Όμως δεν αρκεί αυτό. Χρειάζονται πολλά βήματα να γίνουν ακόμη και η συνεργασία όλων των φορέων.
Δύο παραδείγματα.
Αλήθεια τι έχει γίνει με τον βόρειο ποδηλατικό άξονα Κηφισιά – Γκάζι που είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής;
Στις 21 Νοεμβρίου 2016 ο αντιπεριφερειάρχης βόρειου τομέα Γιώργος Καραμέρος είχε συναντηθεί με συλλόγους και ομάδες ποδηλατών και ουσιαστικά είχε προαναγγείλει ότι ξεκινάει η επέκτασή του υφιστάμενου ποδηλατικού δικτύου (ο ποδηλατόδρομος Γκάζι – Φάληρο) προς Κηφισιά.
Άλλωστε και το ανακοινωθέν της Περιφέρειας τότε, μιλούσε σε χρόνο ενεστώτα: «Το υφιστάμενο δίκτυο από τον Φαληρικό Όρμο έως το Γκάζι – Θησείο επεκτείνεται προς την Κηφισιά με την κατασκευή και του βόρειου ποδηλατοδρόμου, μήκους 16,7 χλμ. και προϋπολογισμού έως 10 εκατομμυρίων ευρώ». Το ίδιο και ο Γιώργος Καραμέρος, δήλωνε: «ανοίγουμε δρόμο για το ποδήλατο από και προς τη Βόρεια Αθήνα. Για εμάς είναι οικολογικά αυτονόητο» είχε πει. Και αφού είναι οικολογικά αυτονόητο γιατί 2 χρόνια τώρα δεν αποτελεί προτεραιότητα για την Περιφέρεια αυτό το έργο για την Περιφέρεια;
Και ακόμη γιατί η Αθήνα δεν έχει αποκτήσει ακόμη σύστημα ενοικίασης κοινόχρηστων ποδηλάτων;