Ανάστατοι είναι οι φαρμακοποιοί εξαιτίας των ρυθμίσεων που αφορούν το ωράριο, με τους συνδικαλιστές του κλάδου να επισημαίνουν ότι τα νέα μέτρα που φέρνει το πολυνομοσχέδιο οδηγούν σε περαιτέρω χάος. Υπό τα δεδομένα αυτά, ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος (ΠΦΣ) καλεί τα μέλη του να βρίσκονται σε εγρήγορση και ετοιμότητα, αφήνοντας αιχμές για ρυθμίσεις – «δώρο» προς τους φαρμακοποιούς που ακολουθούν το διευρυμένο ωράριο.
«Χαϊδεύουν με ιδιαίτερη στοργή και ευαισθησία τους διευρυμένους και συμπεριφέρονται στους συνεπείς φαρμακοποιούς που αγωνίζονται για την καθημερινότητά τους σαν να είναι τα αποπαίδια» ήταν η χαρακτηριστική δήλωση του προέδρου του ΠΦΣ Κυριάκου Θεοδοσιάδη στα «ΝΕΑ».
Υπενθυμίζεται ότι η απελευθέρωση του ωραρίου των φαρμακείων ήταν ένα από τα ζητήματα που είχαν τεθεί από τους εκπροσώπους της τρόικας από το 2011, με βασικό αίτημα το γενικότερο άνοιγμα του κλάδου.
Μοιραία, το άνοιγμα των φαρμακείων τα απογεύματα της Δευτέρας και της Τετάρτης, το πρωί του Σαββάτου και γενικώς η λειτουργία τους πέραν του κλασικού ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων δίχασε τον κλάδο, δεδομένου ότι δημιούργησε φαρμακεία «δύο ταχυτήτων».
Το αποτέλεσμα, όπως άλλωστε παραδέχτηκε πρόσφατα και ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός, είναι να διαμορφωθεί ένα άναρχο τοπίο, καθώς μερίδα φαρμακείων ακολουθεί το διευρυμένο ωράριο (8 το πρωί με 11 το βράδυ), ενώ τα υπόλοιπα επιμένουν στο παλιό.
Ωστόσο, και οι δύο πλευρές έχουν αρνητική συμμετοχή και ευθύνη στο πρόγραμμα των διανυκτερεύσεων καθώς επικαλούνται διάφορους λόγους για να μην εντάσσονται στις εφημερίες, με βασική συνέπεια την ταλαιπωρία των πολιτών.
Ειδικότερα, στο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται η υποχρεωτική συμμετοχή όλων των φαρμακείων σε διημερεύσεις και εφημερεύσεις –προβλέπονται σοβαρές κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης -, καθώς επίσης και η καθιέρωση ελάχιστου χρόνου εργασίας την εβδομάδα (40 ώρες).
Εντούτοις, «κόκκινο πανί» αποτελεί για τον κλάδο το γεγονός ότι δεν ορίζεται στο πολυνομοσχέδιο αντίστοιχα και ανώτατο όριο λειτουργίας, ρύθμιση που αποτελούσε πάγιο αίτημα των εκπροσώπων του κλάδου.
«Το ωράριο θα μπορούσε να ρυθμίζεται ανάλογα με την εποχικότητα και τις ανάγκες κάθε γεωγραφικής περιοχής. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο οι κατά τόπους φαρμακευτικοί σύλλογοι σε συνεργασία με την τοπική διοίκηση να καθορίσουν τις ώρες λειτουργίας» προσθέτει ο Κυριάκος Θεοδοσιάδης.
Σε μια ύστατη προσπάθεια να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις, πηγές του υπουργείου Υγείας σημείωναν αργά χθες το βράδυ ότι το θέμα του ανώτατου ωραρίου λειτουργίας θα λάβει… παράταση έως την άνοιξη. Συμπλήρωναν δε ότι η πρόταση των αρμοδίων στην οδό Αριστοτέλους είναι «να συμβαδίζει με τα εμπορικά καταστήματα, ενώ οι θεσμοί επιμένουν στην απόλυτη απελευθέρωση».
Οι φαρμακοποιοί, σύμφωνα με πληροφορίες, προσανατολίζονται σε στοχευμένες κινητοποιήσεις καθ’ όλο το διάστημα που μεσολαβεί έως τις επόμενες εκλογές.
Επιπλέον, τους επόμενους μήνες –όπως προβλέπεται στο Μνημόνιο –θα αξιολογηθούν από τους θεσμούς οι συνέπειες (θετικές ή αρνητικές) των ρυθμίσεων που αφορούν το ωράριο λειτουργίας των φαρμακείων. Ετσι, οι εκπρόσωποι του κλάδου βλέπουν στο άμεσο μέλλον ένα ακόμη «παράθυρο» δραστικών παρεμβάσεων.

Αντιδράσεις και από τους εκπαιδευτικούς

Μόνο οι μητέρες παιδιών έως δύο ετών εξαιρούνται από την τροπολογία για το υποχρεωτικό 30ωρο την εβδομάδα των εκπαιδευτικών στο σχολείο που έχει ενταχθεί στο πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης.

Συγκεκριμένα όπως ορίζεται «οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι ώρες την ημέρα ή 30 ώρες την εβδομάδα και με την επιφύλαξη της παρ. 2 του κεφ. ΣΤ’ του άρθρου 11, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που ανατίθενται από τα όργανα διοίκησης του σχολείου και συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων, η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων, η καταχώρηση – ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών, η συμμετοχή στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση εορταστικών, αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, η επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, η συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα, οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών, η επίβλεψη σχολικών γευμάτων, η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, η τήρηση βιβλίων του σχολείου και η εκτέλεση διοικητικών εργασιών».