ΟΑντριου Λέιν σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο του Γουόργουικ και έχει γράψει πάνω από είκοσι βιβλία, τα περισσότερα για την περιπετειώδη ζωή του νεαρού Σέρλοκ Χολμς. Λόγω του ότι είναι ταγμένος θαυμαστής του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ, η σειρά βιβλίων «Οι περιπέτειες του νεαρού Σέρλοκ Χολμς» (εκδ. Μεταίχμιο) έχουν κάτι από το αυθεντικό άρωμα της Μπέικερ Στριτ. Ο ίδιος ζει στο Ντόρσετ μαζί με τη γυναίκα του, τον γιο του και με μια τεράστια συλλογή βιβλίων σχετικών με τον Σέρλοκ Χολμς.Εμείς συναντήσαμε τον ανοιχτόκαρδο και ψηλόσωμο Αντριου Λέιν στο πρόσφατο πέρασμά του από την Αθήνα και μας είπε για τα μυστικά της σειράς, τη ροπή του προς τη γνησιότητα, ενώ μας εξομολογήθηκε την αγάπη του για την Αθήνα.
Είστε φανατικός οπαδός του Σέρλοκ Χολμς και συλλέκτης της παλιάς σειράς βιβλίων του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ. Τι σας ελκύει σ’ αυτόν τον χαρακτήρα;
Πιστεύω ότι ο Αρθουρ Κόναν Ντόιλ κατασκεύασε έναν από τους πιο πολύπλοκους και συνάμα ρεαλιστικούς χαρακτήρες στην ιστορία της λογοτεχνίας. Είναι υπερασπιστής της λογικής και ταυτόχρονα έχει μια φευγάτη διανοουμενίστικη πλευρά. Επίσης ο Αρθουρ Κόναν Ντόιλ χρησιμοποίησε πάνω σ’ αυτόν τον ήρωα μέρος των ιατρικών του γνώσεων και μπορούμε να πούμε πως ο Σέρλοκ Χολμς είναι εν μέρει σχιζοφρενής. Το καλύτερο απ’ όλα ήταν πως ο Ντόιλ τον δημιούργησε κατά λάθος. Δεν φανταζόταν ποτέ ότι θα ζήσει μέσα στους αιώνες. Βρήκε απλά έναν εμπορικό χαρακτήρα για να πληρώνει το νοίκι του. Ετσι λοιπόν αυτός ο συνδυασμός του μοναχικού, του απρόβλεπτου, με εξάρσεις μανιοκατάθλιψης και παρ’ όλα αυτά πετυχημένου άντρα είναι που με τραβούσε ανέκαθεν στον παράξενο αυτόν ντετέκτιβ.
Πού οφείλεται, κατά τη γνώμη σας, η πανθομολογούμενη επιτυχία του Σέρλοκ Χολμς;
Είναι αλήθεια πως η περσόνα του Σέρλοκ Χολμς έχει χρησιμοποιηθεί σε αρκετούς καλλιτεχνικούς και μη χώρους (από αστυνομικές ιστορίες μέχρι βιντεογκέιμ). Αυτό συμβαίνει για δύο κυρίως λόγους: πρώτον, λόγω του περίπλοκου χαρακτήρα του. Είναι πραγματικό πρόσωπο και όχι κάποιος σούπερ ήρωας. Εκατοντάδες αναγνώστες συνήθιζαν να του… γράφουν στη διεύθυνση που έδινε στα μυθιστορήματά του ο Αρθουρ Κόναν Ντόιλ. Κάτι που συμβαίνει και σήμερα. Δεύτερον, είναι ο άνθρωπος στον οποίο απευθύνεται ο καθένας όταν όλα πηγαίνουν στραβά. Ο Σέρλοκ Χολμς ενσαρκώνει την τελευταία ελπίδα των πολλών. Δεν θα σταματήσει πουθενά, θα θυσιάσει τα πάντα για να πετύχει τον στόχο του. Είναι η τελευταία σανίδα σωτηρίας όλων μας.
Σας βοήθησε καθόλου το γεγονός ότι ο Αρθουρ Κόναν Ντόιλ μάς έχει δώσει ελάχιστα στοιχεία για τα νεανικά χρόνια του Σέρλοκ Χολμς;
Η αλήθεια είναι πως δεν έχουν σωθεί πολλά. Δεν γνωρίζουμε πού πήγε σχολείο, από πού κατάγεται ακριβώς, ποια ήταν η οικογένειά του κ.λπ. Ξέρουμε με σιγουριά πως είχε έναν μεγαλύτερο αδερφό, τον Μάικροφτ, και αυτό είναι όλο. Υπό αυτό το πρίσμα, ναι, η συγγραφική ζωή μου έγινε πιο εύκολη. Μπορούσα να φανταστώ το οτιδήποτε. Κάπως έτσι ήρθε και σε μένα η ιδέα για να γράψω τον νεαρό Σέρλοκ Χολμς. Αν και οφείλω να ομολογήσω πως η αρχική έμπνευση ανήκει στον ατζέντη μου. Γνωρίζοντας ότι η κατηγορία των βιβλίων που απευθύνονται σε εφήβους μεγαλώνει καθημερινά, ρώτησε το ανιψάκι του τι συναρπαστικό θα ήθελε να διαβάσει σε συνέχειες, που δεν το βρίσκει πουθενά. Και τότε ο πιτσιρικάς τού είπε: τις νεανικές περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς. Αμέσως μετά με πήρε τηλέφωνο και όλα πήραν τον δρόμο τους.
Εχω διαβάσει ότι παγκοσμίως υπάρχουν περίπου 400 ιστότοποι που ασχολούνται αποκλειστικά με τον Σέρλοκ Χολμς. Αλλα τόσα φαν κλαμπ και δεν ξέρω πόσα βιντεοπαιχνίδια. Νιώθετε κάποιου είδους πίεση όταν γράφετε τα βιβλία της σειράς;
Ποια είναι η γνώμη σας για τη συνεχή άνοδο των τηλεοπτικών σειρών όπως το «Game of Thrones» και τους νέους κώδικες που φέρνουν στην πλοκή; Yποψιάζομαι ότι είστε γνώστης της κατάστασης.
Ώς έναν βαθμό, ναι. Τα σίριαλ με τα οποία μεγάλωσα, μπορούσες να τα σταματήσεις και να τα ξεκινήσεις πάλι απ’ όπου ήθελες. Να πας μια βόλτα και να τα ξαναπιάσεις απ’ το σημείο που είχες μείνει. Δεν υπήρχε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα στη συνοχή ή στη συνέχεια. Τώρα έχουμε μια «σιριαλική» τηλεόραση όπου η ιστορία είναι πυκνή, οι χαρακτήρες αναπτύσσονται και πρέπει να τα βλέπεις από την αρχή. Η αφήγηση έχει γίνει μία. Δεν βλέπεις μια σειρά επεισοδίων, αλλά μια ταινία πολύ μεγάλου μήκους. Η τηλεόραση ενηλικιώνεται και οι κωδικοί του μέσου επίσης. Εμείς που γράφουμε βιβλία για εφήβους δεν πρέπει να τα παραβλέπουμε αυτά, διότι εκεί βρίσκεται και μεγάλο μέρος του κοινού μας.