Είναι η μόδα της εποχής. Το φαινόμενο Airbnb, η ηλεκτρονική πλατφόρμα βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων, που δημιούργησαν τον Αύγουστο του 2008 τρεις φοιτητές στον Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνιας, κατακτά μετά τις κατοικίες και τον ξενοδοχειακό κλάδο.
Μικρά μπουτίκ ξενοδοχεία ξεφυτρώνουν το ένα μετά το άλλο σε γειτονιές του κέντρου της Αθήνας, στου Ψυρή, στο Μεταξουργείο, στο Μοναστηράκι, στο Γκάζι. Εγκαταλειμμένα εδώ και χρόνια κτίρια, εργαστήρια, κλειστές βιοτεχνίες, σιδηρουργεία ακόμη και φροντιστήρια αλλά και μικρά φθηνά ξενοδοχεία περνάνε στα χέρια Ελλήνων και ξένων που βλέπουν ότι ίσως η μοναδική σίγουρη κερδοφόρα επένδυση στη χώρα είναι ο τουρισμός.
Μέσα σε λίγους μήνες, παλιά και ερειπωμένα κτίσματα αλλάζουν όψη. Επειτα από ένα ριζικό λίφτινγκ μικρού σχετικά προϋπολογισμού μεταμορφώνονται σε μπουτίκ ξενοδοχεία με 10 –20 σουίτες. Με εξατομικευμένες υπηρεσίες δίνουν την αίσθηση του οικείου περιβάλλοντος και έχουν μπει δυναμικά στην ολοένα και αυξανόμενη δεξαμενή πελατών της μεγάλης πλατφόρμας στην οικονομία διαμοιρασμού.
«Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για ξενοδοχεία και πανσιόν στην καρδιά της Αθήνας» λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μεσιτών Ελλάδος Δημήτρης Μπινιάρης. «Μιλάμε για ξενοδοχεία των 10, 20 και 30 δωματίων με επενδυτές έλληνες και ξένους. Οι ξένοι ζητούν πιο μεγάλα ξενοδοχεία, οι Ελληνες πιο μικρά» σημειώνει ο ίδιος. Οπως μας εξηγεί «βρίσκουν ένα παλιό βιοτεχνικό χώρο για παράδειγμα στου Ψυρή, το μετατρέπουν σε 20 σουίτες και το μισθώνουν μέσω της πλατφόρμας της Airbnb». Η διαφορά με τα χιλιάδες διαμερίσματα και τις μονοκατοικίες των βραχυχρόνιων μισθώσεων είναι ότι τα μπουτίκ hotel λειτουργούν πιο οργανωμένα και παρέχουν περισσότερες υπηρεσίες στους πελάτες τους. Διαθέτουν μπαρ για ένα καφέ ή σνακ, μια ρεσεψιόν και μια καθαρίστρια. Ουσιαστικά τρία πρόσωπα είναι αυτά που το λειτουργούν με μικρό κόστος για τους ιδιοκτήτες τους. Τα πρώτα που ξεκίνησαν έχουν εντυπωσιακές πληρότητες ακόμη και τους χειμερινούς μήνες.
«Υπήρχαν παλιά ξενοδοχεία στο κέντρο που ήταν σε τραγική κατάσταση, τα οποία φτιάχτηκαν από την αρχή. Δεν λειτουργούν με την έννοια του ξενοδοχείου ούτε μπορούν να ανταγωνιστούν τα μεγάλα ξενοδοχεία π. χ. τη Μεγάλη Βρεταννία, το King George ή το Plaza. Λειτουργούν όμως μέσω του Airbnb, έχουν υψηλά ποσοστά πληρότητας και πολύ μικρό λειτουργικό κόστος» σημειώνει ο Δημήτρης Μπινιάρης. Τα μικρά ξενοδοχεία προσφέρουν στους επισκέπτες τους την αίσθηση της άνεσης του σπιτιού καθώς οι πελάτες διαμορφώνουν το δικό τους, προσωπικό περιβάλλον στους χώρους του ξενοδοχείου. Σχεδόν όλα βρίσκονται σε απόσταση 10 λεπτών από το κέντρο της πρωτεύουσας.
1. ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΕΓΙΝΕ ΠΑΝΣΙΟΝ
Στον Κεραμεικό, σε ένα παλαιό κτίριο, λειτουργούσε ένα φροντιστήριο ξένων γλωσσών. Ο νέος ιδιοκτήτης αποφασίζει να επενδύσει στην περιοχή και μετατρέπει το ακίνητο σε μια μικρή πανσιόν, που φιλοξενεί μέχρι 16 άτομα. Τα δωμάτια διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση Αirbnb. Το συνολικό κόστος της επένδυσης ανήλθε περίπου σε 100.000 ευρώ. Από την πρώτη στιγμή ο ιδιοκτήτης διαπίστωσε ότι η επένδυσή του έχει πιάσει τόπο…
2. Ανάσα ο τουρισμός για τις επιχειρήσεις
Οι σουίτες των boutique hotels αποδεικνύονται σε πολλές περιπτώσεις πιο ελκυστικός προορισμός διαμονής σε σχέση με αυτό που υπόσχονται τα διαμερίσματα της Airbnb. Οι ιδιοκτήτες τους ευελπιστούν ότι θα κερδίσουν τη μάχη στην πλατφόρμα της Airbnb, η οποία είναι ιδιαίτερα σκληρή. Η δυναμική που απέκτησε ο τουρισμός στην πρωτεύουσα δίνει ανάσα στις επιχειρήσεις του κέντρου και ώθηση κυρίως σε νέους ανθρώπους να ανοίξουν μικρές ξενοδοχειακές μονάδες.
3. Η μεταμόρφωση ενός παλιού σιδηρουργείου
Στον αριθμό 18 της οδού Μίκωνος, στο κέντρο της Αθήνας, λίγα μόλις βήματα από το Μοναστηράκι, βρισκόταν μέχρι και τα τέλη του 2016 ένα παλιό σιδηρουργείο που είχε χτιστεί στη δεκαετία του 1950. Μέσα σε μόλις τρεις μήνες μεταμορφώθηκε σε ένα μπουτίκ ξενοδοχείο με 16 σουίτες και κόστισε μόλις 350.000 ευρώ. Οι σουίτες του, πάντως, διατίθενται και μέσω της πλατφόρμας Airbnb. Την αρχιτεκτονική και διακόσμηση του 18 Mikon Str. ανέλαβε εξ ολοκλήρου το αρχιτεκτονικό γραφείο της Νάνσυ Παπαζώη.
4. Οι άνθρωποι της Airbnb
Ο Λάμπρος Λαμπρικίδης είναι οικονομολόγος και την τελευταία διετία δραστηριοποιείται στον χώρο της Airbnb. Οπως μας λέει, μετά τις κατοικίες η μόδα της βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει επεκταθεί στον χώρο των ξενοδοχείων. Καθημερινά βλέπουμε ολοένα και περισσότερα δωμάτια και σουίτες μικρών κυρίως ξενοδοχείων να προσφέρονται μέσα από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες σε προσιτές τιμές. Εκτός από ξενοδοχεία της Αθήνας υπάρχει ενδιαφέρον και από μικρά ξενοδοχεία δημοφιλών τουριστικών περιοχών όπως Μύκονος, Ρόδος, Σαντορίνη και Κρήτη.
5. Οι 4 ηλεκτρονικές πλατφόρμες
Τέσσερις είναι οι πιο διαδεδομένες ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαμοιρασμού: η Booking, η Airbnb, η Homeaway και η TripAdvisor. Οι προμήθειες που χρεώνουν τους ιδιοκτήτες και τους πελάτες διαφέρουν σημαντικά, όπως υπογραμμίζει ο Λάμπρος Λαμπρικίδης. Η Airbnb χρεώνει 3% τους ιδιοκτήτες των ακινήτων και 6% τους πελάτες. Μάλιστα, η χρέωση γίνεται απευθείας με το κλείσιμο της κατοικίας ή του δωματίου. Οι προμήθειες που χρεώνουν οι υπόλοιπες πλατφόρμες φθάνουν ακόμη και το 20%.
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ
Εξαφανίστηκαν τα ενοικιαστήρια
Επειτα από μια δεκαετία κατάρρευσης των τιμών των ακινήτων κάτι αρχίζει να κινείται στην αγορά. Καταγράφεται μια βελτίωση της εικόνας τόσο στις τιμές όσο και τους δείκτες στην κτηματαγορά. Τα επαγγελματικά ακίνητα έχουν μια άνοδο 7%-8% στις τιμές, στα νότια προάστια της Αττικής λόγω της χρυσής βίζας παρατηρείται αύξηση στις εμπορικές αξίες περίπου κατά 3% όπως και στο κέντρο της Αθήνας. Ομως την ίδια ώρα οι τιμές των ενοικίων βρίσκονται σε άνοδο ειδικά στις νέες κατοικίες, γεγονός που καταγράφεται ως μια από τις παρενέργειες του Airbnb. Η εξεύρεση κατοικίας προς αστική μίσθωση στο κέντρο της Αθήνας είναι είδος εν ανεπαρκεία. Οσοι αναζητούν σπίτι σε συνοικίες του κέντρου Κουκάκι, Πετράλωνα, Φιλοπάππου, Μακρυγιάννη ή ακόμη και στα Εξάρχεια διαπιστώνουν ότι τα ενοικιαστήρια είναι ελάχιστα, τα ενοίκια υψηλά και η ποιότητα των διαμερισμάτων χαμηλή. Ωστόσο στις ίδιες περιοχές υπάρχουν πολλές δεκάδες σπίτια διαθέσιμα μέσω Airbnb.