Σε μια εποχή που ακούμε περισσότερο για σκάνδαλα παρά για ταινίες, έρχεται η ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για τα φετινά βραβεία Οσκαρ να επικυρώσει αυτό το σούσουρο. Μόνο να φανταστούμε μπορούμε τι έχει να ακουστεί στην τελετή κατά (και όχι υπέρ αυτή τη φορά) του Χάρβεϊ Γουάινστιν. Δικαίως, ναι, αλλά και σε δουλειά να βρισκόμαστε… Ας ρίξουμε όμως μια καλή ματιά.
Καλύτερη ταινία: «Να με φωνάζεις με το όνομά σου», «Η πιο σκοτεινή ώρα», «Δουνκέρκη», «Τρέξε!», «Lady Bird», «Αόρατη κλωστή», «The Post: Απαγορευμένα μυστικά», «Η μορφή του νερού», «Τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι».
Ο Πολ Τόμας Αντερσον («Αόρατη κλωστή») ίσως να είναι ένας αναπάντεχος νικητής, αλλά όλα δείχνουν σύγκρουση ανάμεσα σε Γκιγέρμο ντελ Τόρο («Η μορφή του νερού») και Μάρτιν ΜακΝτόνα («Τρεις πινακίδες…») που μπορεί να μην είναι (αδιανόητα!) υποψήφιος σκηνοθεσίας, αλλά είναι υποψήφιος σεναρίου και αυτό λέει πολλά.
Καλύτερη σκηνοθεσία: Πολ Τόμας Αντερσον («Αόρατη κλωστή»), Γκιγέρμο ντελ Τόρο («Η μορφή του νερού»), Γκρέτα Γκέργουιγκ («Lady Bird»), Κρίστοφερ Νόλαν («Δουνκέρκη»), Τζόρνταν Πιλ («Τρέξε!»).
Εδώ άνετα η Ακαδημία θα μπορούσε να επιβραβεύσει έναν σκηνοθέτη που δεν θα φύγει με το αγαλματάκι της καλύτερης ταινίας. Ο Τζόρνταν με τη horror εκδοχή τού «Μάντεψε ποιος θα έρθει για δείπνο» έχει μεγάλο κύμα υποστήριξης.
Α’ γυναικείος ρόλος: Σάλι Χόκινς («Η μορφή του νερού»), Φράνσις ΜακΝτόρμαντ («Τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι»), Μάργκο Ρόμπι («Εγώ, η Τόνια»), Σίρσα Ρόναν («Lady Bird»), Μέριλ Στριπ («The Post: Απαγορευμένα μυστικά»).
Ναι, προφανώς η ΜακΝτόρμαντ είναι το φαβορί, αλλά εγώ θα έδινα βάση και στη Σάλι Χόκινς, μια μεγάλη βρετανίδα ηθοποιό που «δίνει ρέστα» στο αριστούργημα του Ντελ Τόρο.
A’ ανδρικός ρόλος: Τιμοτέ Σαλαμέ («Να με φωνάζεις με τ’ όνομά σου»), Ντάνιελ Ντέι Λιούις («Αόρατη κλωστή»), Γκάρι Ολντμαν («Η πιο σκοτεινή ώρα»), Ντάνιελ Καλούγια («Τρέξε!»), Ντένζελ Ουάσιγκτον («Roman J. Israel, Esq.»).
Γίνονται διάφορες προσπάθειες από διάφορα λόμπι για σπίλωση του ονόματος του Γκάρι Ολντμαν και κάπως έτσι έχασε το βραβείο ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ για τον «Σιρανό», όπως θυμόμαστε εμείς οι παλαιότεροι. Ενώ ο Τζέιμς Φράνκο, νικητής στις Χρυσές Σφαίρες για την ερμηνεία του στην ταινία «The Disaster Artist», έμεινε εκτός ύστερα από ρεπορτάζ των «Los Angeles Times» για εναντίον του κατηγορίες περί σεξουαλικής παρενόχλησης. Λέτε ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις να πάει για τέταρτο Οσκαρ;
Β’ γυναικείος ρόλος: Μέρι Τζέι Μπλάιτζ («Mudbound»), Αλισον Τζάνεϊ («Εγώ, η Τόνια»), Λέσλι Μάνβιλ («Αόρατη κλωστή»), Λόρι Μέτκαλφ («Lady Bird»), Οκτάβια Σπένσερ («Η μορφή του νερού»).
Η Αλισον Τζάνεϊ ακούγεται πολύ δυνατά. Οπως και η Οκτάβια Σπένσερ, η οποία είναι υποψήφια σε μια ταινία που μπορεί και να σαρώσει.
Β’ ανδρικός ρόλος: Γουίλεμ Νταφόε («The Florida Project»), Γούντι Χάρελσον («Τρεις πινακίδες…»), Ρίτσαρντ Τζένκινς («Η μορφή του νερού»), Κρίστοφερ Πλάμερ («Ολα τα λεφτά του κόσμου»), Σαμ Ρόκγουελ («Τρεις πινακίδες…»).
Η υποψηφιότητα του Πλάμερ έρχεται να επιβραβεύσει τη χολιγουντιανή βιομηχανία που ξεφορτώνεται τον αγαπημένο της κάποτε ηθοποιό Κέβιν Σπέισι σαν παράσιτο, επειδή πριν από κάτι δεκαετίες φλέρταρε με τον «λάθος» τρόπο κάποιους που θυμήθηκαν το συμβάν πρόσφατα. Υποκριτικό ναι, αλλά έτσι το Χόλιγουντ μπορεί να αμπαλάρει τα προϊόντα του με το σελοφάν των ανθρώπινων δικαιωμάτων και να βγάλει άλλη μία περιουσία. Γνωστό το κόλπο. Προσωπικά είμαι διχασμένος ανάμεσα στον Νταφόε και τον Ρόκγουελ, υπέροχοι και οι δυο τους.
Κινούμενα σχέδια: «Αρχηγός από κούνια», «The Breadwinner», «Coco», «Ο αγαπημένος σου Βίνσεντ», «Φερδινάνδος».
Να ψηφίσω από τώρα το «Coco»;
Πρωτότυπο σενάριο: «Ερωτας μετ’ εμποδίων» (Εμιλι Β. Γκόρντον και Κουμάλ Ναντζιανί), «Τρέξε!» (Τζόρνταν Πιλ), «Lady Bird» (Γκρέτα Γκέργουιγκ), «Η μορφή του νερού» (Γκιγέρμο ντελ Τόρο και Βανέσα Τέιλορ), «Τρεις πινακίδες…» (Μάρτιν ΜακΝτόνα).
Οποιος κερδίσει βραβείο σεναρίου κερδίζει και αυτό της καλύτερης ταινίας. Μην έχετε αμφιβολία γι’ αυτό, δεν έχει αλλάξει ποτέ το κόλπο (έτσι την πάτησαν πέρυσι και με το «La La Land»).
Διασκευασμένο σενάριο: «Να με φωνάζεις με τ’ όνομά σου» (Τζέιμς Αϊβορι), «The Disaster Artist» (Σκοτ Νόισταντερ και Μάικλ Χ. Γουέμπερ), «Λόγκαν» (Σκοτ Φρανκ, Τζέιμς Μάνγκολντ, Μάικλ Γκριν), «Molly’s Game» (Ααρον Σόρκιν), «Mudbound» (Ντι Ρις και Βέρτζιλ Γουίλιαμς).
Η ταινία «The Disaster Artist» έχει πολλές προοπτικές, έκανε και θριαμβευτική πορεία στις Χρυσές Σφαίρες. Αλλά υπάρχει πάντα η έκπληξη του «Να με φωνάζεις με τ’ όνομά σου» που έχει σαρώσει στις κριτικές.
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία: «Το τετράγωνο» (Σουηδία), «Μια φανταστική γυναίκα» (Χιλή), «Η ψυχή και το σώμα» (Ουγγαρία), «Χωρίς αγάπη» (Ρωσία), «The Insult» (Λίβανος).
Ο Αντρέι Ζβγιάγκιντσεφ είναι η προφανής μας προτίμηση. Εμεινε εκτός πεντάδας ο Φατίχ Ακίν όμως, κάτι που μας αιφνιδίασε.
Στις τεχνικές κατηγορίες τώρα, το «Blade Runner 2049» σε οπτικά εφέ, ήχο και μιξάζ δεν έχει ουσιαστικό αντίπαλο, ενώ στο ζήτημα της φωτογραφίας μπορεί και να το χάσει τόσο από τη «Δουνκέρκη» όσο και από τη «Μορφή του νερού»…
INFO
Η τελετή απονομής των 90ών βραβείων Οσκαρ θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 4 Μαρτίου