Οι «έπαινοι προσωπικής βελτίωσης» είναι η τελευταία «πατέντα» του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που θα εφαρμοστεί από φέτος στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας, ενώ το υπουργείο Παιδείας συνιστά οι αποβολές μαθητών να γίνονται με φειδώ. Τα παραπάνω περιλαμβάνονται στη σχετική υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε χθες στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Παράλληλα όμως, δύο νέα δεδομένα εισάγονται φέτος στην καθημερινότητα των σχολείων, το πρώτο εκ των οποίων αναμένεται να δημιουργήσει στα σχολεία τον ερχόμενο Μάιο πραγματικό αλαλούμ: α) οι εγγραφές στα Γενικά και τα Επαγγελματικά Λύκεια θα γίνονται από φέτος μόνο ηλεκτρονικά, κάτι που αποκλείει μια μερίδα γονέων οι οποίοι δεν χειρίζονται με άνεση ηλεκτρονικούς υπολογιστές και β) οι απουσίες των μαθητών αποχαρακτηρίζονται και δεν θα είναι πλέον «δικαιολογημένες» και «αδικαιολόγητες», και μειώνονται κατά 50. Από την επόμενη χρονιά, από 164 απουσίες που μπορούσε να κάνει ένας μαθητής υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, πλέον θα φτάνει μέχρι τις 114.
Εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) αναφέρουν πως με τις εγγραφές μέσω Διαδικτύου στα Λύκεια, θα «κλειδώνουν» από φέτος όλα τα τμήματα στα σχολεία από τον Μάιο, όταν θα ολοκληρώνεται η διαδικασία και μετά δεν θα επιτρέπονται μετακινήσεις μαθητών που άλλαξαν γνώμη μεταξύ Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, με αποτέλεσμα να μειωθεί τελικά ο αριθμός των τμημάτων στα σχολεία.
Κατά τα άλλα, και όπως έχουν ήδη γράψει «ΤΑ ΝΕΑ», επιστρέφει ο χαρακτηρισμός στα σχολεία (από «κοσμία» η διαγωγή γίνεται τώρα «μεμπτή»), αλλά δεν θα γράφεται στα απολυτήρια των μαθητών. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο που δημοσιεύθηκε, «μετη νέα Υπουργική Απόφαση η διαγωγή των μαθητών/τριών χαρακτηρίζεται εφεξής ως “εξαιρετική”, “καλή” ή “μεμπτή” σε αντικατάσταση των γλωσσικά παρωχημένων χαρακτηρισμών (“κοσμιότατη”, “κοσμία”, “επίμεμπτη”) και δεν αναγράφεται στους τίτλους σπουδών (απολυτήρια, αποδεικτικά απόλυσης και κάθε είδους αποδεικτικά και πιστοποιητικά σπουδών)».
Στα σχολεία αναζητείται φέτος νέα μέθοδος επιβράβευσης των μαθητών. Οπως αναφέρεται στην υπουργική απόφαση, «σε μία προσπάθεια επιβράβευσης κάθε μαθητή/τριας που έχει σημειώσει σημαντική βελτίωση της συνολικής επίδοσής του/της, απονέμεται εφεξής ένας νέος έπαινος, ο “Επαινος Προσωπικής Βελτίωσης”, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών κατά την παιδαγωγική συνεδρίαση των αποτελεσμάτων στο τέλος του διδακτικού έτους. Με τον τρόπο αυτό επιβραβεύεται και η προσπάθεια μαθητών/τριών, οι οποίοι/ες δεν συγκέντρωσαν κατ’ ανάγκην υψηλή βαθμολογία, κατάφεραν όμως να σημειώσουν σημαντική βελτίωση της συνολικής επίδοσής τους». Επίσης, όπως αναφέρεται στην απόφαση:
– Καταργείται το μέτρο της πέραν των δυο ημερών αποβολής από τα μαθήματα. «Το μέτρο της αποβολής σε κάθε περίπτωση πρέπει να επιβάλλεται με φειδώ, καθώς επιβαρύνει την παιδαγωγική σχέση και δεν συμβάλλει στην αποκατάσταση θετικού κλίματος στην τάξη» αναφέρεται στο κείμενο.
Ηθρησκευτική εορτή των Τριών Ιεραρχών ορίζεται ημέρα αργίας. Για το θέμα σύγχυση επικράτησε φέτος στα Δημοτικά, καθώς το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι αργία θεσπίζεται κατά την εορτή των Τριών Ιεραρχών και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ετσι πολλά Δημοτικά είχαν ενημερώσει τους γονείς των μαθητών τους ότι την ερχόμενη Τρίτη 30 Ιανουαρίου, ημέρα εορτασμού των Τριών Ιεραρχών, τα σχολεία τους θα ήταν κλειστά.
Στην απόφαση αυτή είχαν ήδη εκφράσει τις αντιρρήσεις τους οι Μητροπόλεις Θηβών και Κρήτης που είχαν ταχθεί υπερ του εκκλησιασμού των μαθητών, αντί της αργίας.