Είναι ο καλλιτέχνης που έφερε τα πάνω – κάτω στην τέχνη με πολλές και διαφορετικές αφορμές. Αλλαξε το επίθετό του. Κατηγορήθηκε για πορνογραφία και είδε τις πωλήσεις των έργων του να εκτοξεύονται. Μέμφεται επανειλημμένως τις συναδέλφους του ως κατώτερες δημιουργούς που δεν μπορούν να ζωγραφίσουν προβάλλοντας ως απόδειξη τις υψηλότατες τιμές στις οποίες πωλούνται τα δικά του έργα –φτάνουν ως τις 950.00 ευρώ -, κατά πολύ ανώτερες από εκείνων. Χαρακτήρισε την documenta –μία από τις σημαντικότερες διεθνώς εικαστικές εκθέσεις –ως «παραολυμπιακούς». Προκάλεσε σκάνδαλο όταν κατά την πρώτη εμφάνισή του στην Μπιενάλε της Βενετίας, το 1980, ως εκπρόσωπος της Γερμανίας, παρουσίασε μία ξύλινη φιγούρα, η κίνηση της οποίας παρέπεμπε σε ναζιστικό χαιρετισμό (ορισμένοι την ταύτισαν και με τον Χίτλερ), σε μια προσπάθεια να διαχειριστεί τις αναμνήσεις του από την περίοδο του Γ’ Ράιχ, καθώς ο πατέρας του είχε διατελέσει μέλος του ναζιστικού κόμματος. Απέσυρε τα έργα που είχε δανείσει στα μουσεία της χώρας του όταν διαφώνησε με τον νόμο περί προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς. Και παρά το γεγονός ότι η χρυσή δεκαετία του ήταν εκείνη του 1980 εξακολουθεί να εμφανίζεται ώς σήμερα στην πρώτη πεντάδα των σημαντικότερων εν ζωή καλλιτεχνών, ενώ ένας πίνακας του κρεμόταν στο γραφείο του Γκέρχαρντ Σρέντερ όταν ήταν καγκελάριος.
Κατόπιν όλων αυτών δεν είναι παράλογο που ο νεαρός κάποτε Χανς Γκέοργκ Κερν, ο οποίος αποβλήθηκε πριν ολοκληρώσει τον πρώτο χρόνο των σπουδών του στην Σχολή Καλών Τεχνών στο Ανατολικό Βερολίνο ως κοινωνικοπολιτικά ανώριμος, έχει κατακτήσει ως Γκέοργκ Μπάζελιτς (άλλαξε το επίθετό του εμπνεόμενος από τη γενέτειρα του Ντόιτσμπαζελιτς) τον τίτλο του αδάμαστου καλλιτέχνη. Ούτε που τα 80ά του γενέθλια –στις 23 Ιανουαρίου –γιορτάζονται στη Βασιλεία, την πόλη που φιλοξένησε την πρώτη του μουσειακή έκθεση, και στη Δρέσδη με τρεις εκθέσεις, μία εκ των οποίων θα ταξιδέψει το καλοκαίρι και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στην Ουάσιγκτον.
ΕΛΒΕΤΙΑ ΚΑΙ ΗΠΑ. Περισσότερα από 100 χαρακτηριστικά έργα της καριέρας του που μετρά έξι δεκαετίες –κατά τη διάρκειά της εκτιμάται ότι έχει φιλοτεχνήσει περίπου 2.700 πίνακες, γλυπτά και έργα σε χαρτί –συνθέτουν την έκθεση στο Ιδρυμα Μπεγελέρ της Βασιλείας (το πρώτο σε προσέλευση επισκεπτών μουσείο της Ελβετίας). Είναι μάλιστα η τρίτη φορά που φιλοξενεί τον αιρετικό και νεοεξπρεσιονιστή ζωγράφο στις αίθουσές του, ενώ ατομική του έκθεση στη χώρα δεν έχει διοργανωθεί τα τελευταία 30 χρόνια. Σχεδόν ταυτόχρονα στο Μουσείο Τεχνών της πόλης –με την οποία ο Μπάζελιτς διατηρεί στενούς δεσμούς καθώς διαθέτει σπίτι και ατελιέ, ενώ πολλά έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές και μουσειακές συλλογές στην περιοχή –θα παρουσιαστούν σχέδια και χαρακτικά του.
Ανάμεσα στα έργα οι επισκέπτες θα μπορούν να δουν εκτός από εκείνα που κινούνται ανάμεσα στην παραστατική και την αφηρημένη ζωγραφική –με ιδιαίτερη έμφαση στα πορτρέτα –και ορισμένα ολοκαίνουργια από τη σειρά «Κεφάλια» που εν μέρει οφείλουν την έμπνευσή τους στα πορτρέτα του γερμανού ζωγράφου του 19ου αιώνα Φέρντιναντ φον Ρίσκι, με τα οποία ο Μπάζελιτς είχε ασχοληθεί και στο παρελθόν. Για τον λόγο αυτό θα παρουσιαστούν πίνακες του 1959, αλλά και του 2017. Και βεβαίως έργα από εκείνα που αναποδογύριζε από το 1965 και εξής προτείνοντας μια διαφορετική θέαση, στρέφοντας κατά 180 μοίρες ακόμη και το πορτρέτο του Λένιν. «Το να βλέπεις έργα που έφτιαξες εσύ ο ίδιος μέσα σε 60 χρόνια είναι ένα δύσκολο εγχείρημα», δηλώνει ο καλλιτέχνης.
INFO: Oι εκθέσεις του Γκέοργκ Μπάζελιτς στη Βασιλεία ώς τις 29 Απριλίου. Στην Ουάσιγκτον από τις 21 Ιουνίου έως τις 16 Σεπτεμβρίου