Η Καλιφορνέζα Τσίνγουεν κοντοστέκεται μπροστά στη βιτρίνα με τα νωπά κρέατα, βγάζει μια βιαστική φωτογραφία τον κρεοπώλη που τροχίζει τα μαχαίρια του και την ανεβάζει στα social media. Λίγα λεπτά αργότερα, η ασιατικής καταγωγής αεροσυνοδός δίνει νέο διαδικτυακό «παρών», αναρτώντας μία selfie με φόντο σουπιές και αθερίνες απλωμένες στον πάγο. Την ίδια στιγμή, η Λόρι από τη Χαβάη συνεχίζει τη βόλτα στις στοές, ακούγοντας με ενδιαφέρον την ιστορία της κεντρικής κρεαταγοράς – ψαραγοράς της πρωτεύουσας. «Βρισκόμαστε στην οδό Αθηνάς, στη Βαρβάκειο, που λειτουργεί εδώ από το 1886…», της λέει η νεαρή «ξεναγός», η αρχιτέκτονας Ζωή Αγγελακοπούλου, της Alternative Athens, μιας από τις εταιρείες που οργανώνουν θεματικές περιηγήσεις στην πόλη.

Κάπως έτσι, η Βαρβάκειος Αγορά, η οδός Ευριπίδου με τα μπαχαρικά και τα βότανα, ο πεζόδρομος της Αριστογείτονος με τις ζουμερές ελιές και τις κατακόκκινες τομάτες και τα στενάκια της Ομόνοιας και του Ψυρή με τα παραδοσιακά παντοπωλεία αποτελούν πλέον αξιοθέατα!

«Η Αθήνα καθιερώνεται σταδιακά ως city break προορισμός και η λέξη-κλειδί γι’ αυτό είναι οι δραστηριότητες που δεν αφορούν βεβαίως μόνο το φαγητό. Σήμερα υπάρχουν πολλές ομάδες που προσφέρουν εναλλακτικά προγράμματα στους επισκέπτες», λέει η εμπνεύστρια της Alternative Athens Τίνα Κυριάκη. Τα «κάστρα» της Ακρόπολης, της γραφικής Πλάκας και του Συντάγματος βεβαίως δεν πέφτουν ποτέ, ωστόσο, προσθέτει, «η αυξημένη συμμετοχή σε εναλλακτικά τουρ στις γειτονιές της πόλης αποκαλύπτει την ανάγκη των ξένων για κάτι διαφορετικό, περισσότερο αυθεντικό και σύγχρονο. Θέλουν επιπλέον επιλογές, αφού επισκεφτούν αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία».

Κάν’ το όπως οι ντόπιοι. Αθηναϊκά μπαχαράδικα, αλλαντοποιεία, παντοπωλεία, σουβλατζίδικα και μπουγατσάδικα σε κτίρια με παρελθόν εντάσσονται σταδιακά σε τουριστικές εφαρμογές – οδηγούς, προσελκύοντας ταξιδιώτες που ανυπομονούν να ζήσουν στον παλμό των ντόπιων. «Πρέπει να ξεφύγουμε κι εμείς οι ίδιοι από την εικόνα που έχουμε για την πόλη. Η Αθήνα δεν είναι Παρίσι ή Ρώμη. Με την πρώτη ματιά ο επισκέπτης νομίζει ότι έχει επιλογές μετρημένες στα δάχτυλα. Δεν είναι έτσι. Πρέπει κανείς να ανακαλύψει την πόλη για να καταλάβει τη μαγεία της. Η ομορφιά της βρίσκεται πίσω από τις πόρτες», επισημαίνει η ιδρύτρια της Alternative Athens, που ξεκίνησε τη λειτουργία της στα χρόνια της κρίσης, το 2013.

Οι ομάδες που προσφέρουν θεματικά τουρ δουλεύουν κυρίως με Αμερικανούς και Ευρωπαίους, οι οποίοι κλείνουν το ταξίδι μόνοι τους και όχι με γκρουπ: «Τέλη Ιανουαρίου και οι τουρίστες είναι εδώ! Εμείς έχουμε πολλούς Αμερικανούς, Καναδούς, Αυστραλούς, αλλά και Αγγλους, Γάλλους, Ελβετούς, Βέλγους, Ολλανδούς. Οι Ιταλοί και οι Ισπανοί συνήθως θέλουν ξεναγήσεις στη γλώσσα τους, ενώ ξεχωριστό κοινό, με συγκεκριμένα ενδιαφέροντα, όπως η θάλασσα και τα ψώνια, είναι οι Αραβες και οι Ρώσοι».

Σήμερα γίνονται αμέτρητες θεματικές δραστηριότητες στην Αθήνα από μικρές ομάδες και εταιρείες (κυρίως start up), στελεχωμένες μάλιστα με ανθρώπους που δεν προέρχονται καν από τον κλάδο του τουρισμού. Εκτός από τις αρχαιολογικές ξεναγήσεις, διοργανώνονται περίπατοι στη βραδινή Αθήνα, μυθολογικά και αρχιτεκτονικά τουρ κ.ά.

Η δημόσια γκαλερί των γκράφιτι. Νέα «Μέκκα» των καλλιτεχνών του δρόμου χαρακτήριζε την Αθήνα η εφημερίδα «Guardian» πριν από περίπου τρία χρόνια με δημοσίευμα – ύμνο για όσους δίνουν χρώμα στην πόλη, αποτυπώνοντας στους τοίχους της πρωτεύουσας όσα συμβαίνουν σε ολόκληρη τη χώρα. Πώς έχει εμπνεύσει τους γκραφιτάδες η οικονομική κρίση; Ποιο μήνυμα θέλουν να περάσουν και γιατί; Ποιος είναι αυτός ο σκύλος με το μπλε κολάρο (σ.σ. ο Λουκάνικος, που ήταν πάντα στο πλευρό των διαδηλωτών στις αντιμνημονιακές συγκεντρώσεις στο Σύνταγμα);

Τέτοιου είδους ερωτήματα καλούνται να απαντήσουν κάποιοι καλλιτέχνες του δρόμου που άφησαν για λίγο τα πινέλα και τις μπογιές και ξεναγούν τους τουρίστες στη δημόσια αθηναϊκή γκαλερί! Οι τοίχοι της πόλης –και μάλιστα σε γειτονιές που δεν περιλαμβάνονται στους τουριστικούς οδηγούς, όπως τα Εξάρχεια και το Μεταξουργείο –κεντρίζουν ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον των ξένων επισκεπτών.

«Ειδικά οι Γερμανοί, οι Ολλανδοί και οι Γάλλοι συμμετέχουν σε αυτή την ξεχωριστή βόλτα. Ισως επειδή στις χώρες τους το γκραφίτι αστυνομεύεται. Από την άλλη, στους Αμερικανούς μια τέτοια βόλτα φαντάζει επικίνδυνη καθώς έχουν συνδυάσει τα γκραφίτι με τις υποβαθμισμένες γειτονιές τους και την επικινδυνότητα», εξηγεί η Τίνα Κυριάκη της Alternative Athens. Η συγκεκριμένη εταιρεία διοργανώνει Street Art Tour σε Γκάζι, Κεραμεικό και Ψυρή, ενώ άλλες ομάδες οδηγούν τους τουρίστες στα (πολύπαθα) Εξάρχεια και στην Ομόνοια.