Πόσο συχνά χρησιμοποιούν οι εταιρείες τα οικονομικά τους στοιχεία για να διατυμπανίσουν στατιστικές που είναι εις βάρος τους; Κι όμως, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, διευθύνων σύμβουλος του facebook, έκανε ακριβώς αυτό. Ανακοίνωσε ότι το τελευταίο τρίμηνο του 2017 οι χρήστες πέρασαν 50 εκατομμύρια λιγότερες ώρες ημερησίως στην πλατφόρμα του από ό,τι το προηγούμενο τρίμηνο.

Αυτό εν μέρει οφείλεται στο γεγονός ότι οι χρήστες βλέπουν λιγότερα viral βίντεο, ως συνέπεια της πρόσφατης πρωτοβουλίας να δοθεί προτεραιότητα στην επικοινωνία έναντι της ενημέρωσης και της διαφήμισης. Μία άλλη συνέπεια είναι η στασιμότητα στον αριθμό χρηστών σε κάποιες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, όπου σημειώθηκε μικρή μείωση.

Παρ’ όλα αυτά, η ανάπτυξη του facebook είναι αξιοζήλευτη. Σε σύγκριση με το 2016, ο αριθμός των χρηστών που συνδέονται καθημερινά αυξήθηκε πέρυσι κατά 14%, ενώ και τα κέρδη από τα 8,8 δισ. δολάρια αυξήθηκαν στα 13 δισ. Αυτή η περίοδος είναι καθοριστική για το facebook, όπως και για όλες τις εταιρείες πληροφορικής και επικοινωνιών, καθώς το ενδιαφέρον της Ουάσιγκτον αλλά και της κοινής γνώμης είναι στραμμένο στον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στη διάδοση ψευδών ειδήσεων και στον αντίκτυπο που έχει η κατάχρησή της στην υγεία των χρηστών.

Η εταιρεία που έχει έδρα στο Μένλο Παρκ της Καλιφόρνιας, παραδέχθηκε πρόσφατα ότι ο χρόνος που περνά κάποιος κοιτώντας παθητικά το news feed μπορεί να βλάψει την ψυχική του υγεία. Γι’ αυτό ο Ζάκερμπεργκ αποφάσισε να δοθεί έμφαση στην ουσιαστική διαπροσωπική επικοινωνία έναντι της παθητικής κατανάλωσης αναρτήσεων. «To 2018 θα φροντίσουμε το facebook να μην είναι απλώς διασκεδαστικό, αλλά και ωφέλιμο για την ψυχική υγεία των χρηστών», δήλωσε σχετικά και συνέχισε λέγοντας ότι παλαιότερα η εταιρεία στις έρευνες που πραγματοποιούσε ρωτούσε τους χρήστες τι είδους περιεχόμενο θεωρούσαν σημαντικότερο. Τώρα τους ρωτά τι είδους συμπεριφορές, περιεχόμενο ή εμπειρίες αποτελούν την πιο ουσιαστική μορφή επικοινωνίας. Στις μορφές επικοινωνίας περιλαμβάνονται οι εμπειρίες εκτός facebook, όπως η ανταλλαγή μηνυμάτων μέσω κινητών τηλεφώνων ή μία εκ του σύνεγγυς συζήτηση.

Ο Ζάκερμπεργκ είναι σίγουρος ότι μακροπρόθεσμα η υποβάθμιση της ενημέρωσης και της διαφήμισης και η ενίσχυση της επικοινωνίας θα λειτουργήσουν θετικά για την εταιρεία. Οι αναλυτές φαίνεται να συμφωνούν. Ο Βίκτορ Ανθονι της συμβουλευτικής εταιρείας Aegis Capital λέει: «Οι διαφημιστικές εξακολουθούν να θέλουν να έχουν πρόσβαση στους χρήστες του facebook. Απλώς τώρα θα πληρώνουν περισσότερα για να προβάλλουν τα προϊόντα που εκπροσωπούν, αντισταθμίζοντας τις πιθανές απώλειες εάν συνεχιστεί η τάση της μειούμενης ενασχόλησης με το facebook». Και ο Κόλιν Σεμπάστιαν, αναλυτής της Robert W. Baird & Co., επισημαίνει ότι καμία άλλη πλατφόρμα δεν προσφέρει στις διαφημιστικές πρόσβαση σε τόσο ευρύ και στοχευμένο κοινό.

Και η ενίσχυση της ασφάλειας περιλαμβάνεται στις βελτιωτικές κινήσεις της εταιρείας, η οποία διπλασίασε τον αριθμό των υπαλλήλων σε αυτόν τον τομέα. Το facebook υπογραμμίζει ότι μέσω των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης που διαθέτει έχουν αποτραπεί περισσότερες από 100 αυτοκτονίες, ενώ διαγράφεται το 99% του περιεχομένου υποστήριξης του αυτοαποκαλούμενου Ισλαμικού Κράτους και της Αλ Κάιντα προτού εντοπιστεί από τους χρήστες.

Θωράκιση του facebook από πολιτικές επιθέσεις βλέπει η Λόρα Μάρτιν, αναλύτρια της Needham & Company χάρη στο νέο του πρόσωπο. «Οσο λιγότερη είναι η ειδησεογραφία στην πλατφόρμα του τόσο μικρότερη θεωρείται και η πιθανότητα να διαδοθούν μέσω αυτής fake news, επομένως τόσο μικρότερος είναι και ο κίνδυνος κυβερνητικής παρέμβασης», εξηγεί.