Σε επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ προσδοκώντας ότι μεθαύριο θα γίνει το πρώτο θετικό βήμα επιτυγχάνοντας σημαντικό τίμημα από την πώληση του ΔΕΣΦΑ.
Αμέσως μετά θα πάρει μπροστά η αποκρατικοποίηση του εμβληματικού διδύμου ΕΛΠΕ και ΔΕΠΑ και παρ’ ότι δεν έχει ακόμη αποφασισθεί το τελικό μοντέλο, εντούτοις έχει προδιαγραφεί ο δρόμος, πολλώ δε μάλλον όταν τα περιθώρια στενεύουν. Αμφότεροι οι διαγωνισμοί είναι μέρος των προαπαιτουμένων της τέταρτης αξιολόγησης και πρέπει σύμφωνα με το Μνημόνιο να έχουν προκηρυχθεί ώς το τέλος Μαρτίου, με την ελληνική πλευρά να καταβάλλει προσπάθεια αυτό να συμβεί νωρίτερα.
Στα ΕΛΠΕ, ο βασικός στόχος είναι η διάθεση του 35% που κατέχει στην εταιρεία το Δημόσιο, με το Μνημόνιο να προκρίνει και τη δυνατότητα διάθεσης μικρότερου ποσοστού με το ίδιο ισοδύναμο αποτέλεσμα. Δηλαδή από κοινού πώληση και ποσοστού που κατέχει ο όμιλος Λάτση μέσω της Paneuropean (45,47%). Σε αυτή τη κατεύθυνση, ο καταρχήν στόχος είναι να διαθέσει το ΤΑΙΠΕΔ μέσω διαγωνισμού σε στρατηγικό επενδυτή ένα κοινό πακέτο μετοχών Δημοσίου και Paneuropean σε ποσοστό 51%, προκειμένου να διασφαλίζεται ο έλεγχος του μάνατζμεντ. Αν και οι δύο πλευρές κρατούν εξαιρετικά χαμηλούς τόνους, είναι βέβαιο ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μια συζήτηση σε υψηλό επίπεδο, χωρίς να είναι γνωστές λεπτομέρειες. Ενα βασικό ερώτημα είναι αν στο διάστημα του ενάμιση μήνα ώς τα τέλη Μαρτίου θα υπάρξουν ενδιαφερόμενοι επενδυτές διαθέσιμοι να δώσουν περί τα 1,2 δισ. ευρώ για την εξαγορά του 51% των ΕΛΠΕ. Τόσο αποτιμώνταν χθες το επίμαχο ποσοστό με βάση μόνο την κεφαλαιοποίηση των ΕΛΠΕ ύψους 2,38 δισ. ευρώ. Επειδή ο χρόνος πιέζει, όπως και οι δανειστές για αποτελέσματα στις ιδιωτικοποιήσεις, ένα σενάριο που έχει πέσει στο τραπέζι, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει διαψευσθεί από καμία πλευρά, είναι το Δημόσιο να διαθέσει δύο πακέτα μετοχών, ένα φέτος της τάξης του 20% και ένα το 2019 της τάξης του 15%. «Είναι ένα σενάριο, δεν σημαίνει ότι πρόκειται για το τελικό. Εξετάζονται από τους συμβούλους όλες οι εναλλακτικές» έλεγε χαρακτηριστικά κυβερνητική πηγή με γνώση των διεργασιών.
Στην περίπτωση της ΔΕΠΑ το κουβάρι είναι εξίσου περίπλοκο, ωστόσο καταβάλλεται προσπάθεια να ξεμπλέξει. Το ΤΑΙΠΕΔ με βάση τη συμφωνία με τους πιστωτές πρέπει να διαθέσει σε στρατηγικό επενδυτή μέσω διαγωνισμού το 65% που κατέχει το Δημόσιο στη ΔΕΠΑ. Τα ΕΛΠΕ όμως συμμετέχουν με 35% στη ΔΕΠΑ. Ενα σενάριο είναι να επιλεγεί μοντέλο ΔΕΣΦΑ όπου Δημόσιο και ΕΛΠΕ πούλησαν μαζί το ποσοστό τους.
Σε κάθε περίπτωση, προϋπόθεση για την έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ έως το Μάρτιο είναι να έχει στο μεταξύ ξεκαθαρίσει το τοπίο γύρω από τη θέση της εταιρείας στη λιανική αγορά φυσικού αερίου, δηλαδή στις ΕΠΑ Αττικής και Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εμπλεκόμενοι, δηλαδή ΔΕΠΑ και οι μέτοχοι των ΕΠΑ (ολλανδική Shell, ιταλική ENI), έχουν συμφωνήσει σε έναν οδικό χάρτη προκειμένου να επιλυθεί η διαφωνία τους ως προς το τίμημα. Δηλαδή το ποσό που θα καταβάλει η ΔΕΠΑ στη Shell για να αγοράσει το μερίδιό της (49%) στην ΕΠΑ Αττικής. Ταυτόχρονα η ΔΕΠΑ έχει έρθει σε αντίστοιχη συμφωνία με την ιταλική ENI για να της πουλήσει το ποσοστό της 51%, το οποίο κατέχει σήμερα στην ΕΠΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας. Κατόπιν αυτών, η ΔΕΠΑ θα παραμείνει με ενισχυμένη παρουσία μόνο στη λιανική αγορά αερίου της Αττικής.