Τον παραλογισμό του κράτους απέναντι στους πλημμυροπαθείς της Σύμης καταγγέλλει η δημοτική Αρχή, αναφερόμενη σε ειδοποιητήρια της αρχαιολογικής υπηρεσίας και στην απειλή προστίμων για εργασίες που έγιναν χωρίς την έγκρισή της σε πληγωμένα σπίτια και καταστήματα. Τρεις μήνες μετά το σφυροκόπημα της Ευρυδίκης (όπως οι επιστήμονες έλεγαν το κύμα κακοκαιρίας), οι επιχειρηματίες του νησιού περιμένουν τις αποζημιώσεις τους και οι υποδομές εξακολουθούν να έχουν ανοικτές πληγές, ωστόσο, σύμφωνα με τον δήμαρχο Λευτέρη Παπακαλοδούκα, «αυτά δεν εμπόδισαν την Αρχαιολογία, που ήταν εξαφανισμένη όλους αυτούς τους μήνες, να αρχίσει αυτοψίες. Ο κόσμος εδώ έζησε μια κόλαση! Σε τέτοιες συνθήκες θα σκεφτόταν να ζητήσει άδεια για να φτιάξει τον γκρεμισμένο τοίχο;».
Ο Δήμαρχος. Μιλώντας στα «ΝΕΑ», ο δήμαρχος Σύμης τονίζει εξάλλου ότι παραμένουν σε εκκρεμότητα πιο σημαντικά θέματα, όπως η πλήρης αποκατάσταση του λιμανιού. «Είχα ζητήσει κατά προτεραιότητα να χρηματοδοτηθούν οι εργασίες επισκευής και καθαρισμού για το λιμάνι μας, αλλά δεν έχουμε δει κάποια εξέλιξη προς το παρόν. Καθυστερεί πολύ η συγκεκριμένη χρηματοδότηση και δυστυχώς φτάνουμε στο παρά πέντε, αφού από την 1η Απριλίου ουσιαστικά αρχίζει η σεζόν. Πρέπει να καθαριστεί αμέσως το λιμάνι, ειδάλλως θα είναι αδύνατο για τα σκάφη να προσεγγίσουν». Οπως διευκρινίζει πάντως ο ίδιος, δόθηκαν χρήματα για αποκατάσταση άλλων δημόσιων υποδομών (επισκευή των μονάδων αφαλάτωσης κ.λπ.) και παράλληλα οι δικαιούχοι έλαβαν έκτακτη επιχορήγηση για τα κατεστραμμένα σπίτια τους.
ΤΑ «ΡΑΒΑΣΑΚΙΑ».
Οι κάτοικοι αναστατώνονται τώρα από τα «ραβασάκια» για παράνομες κατασκευές, ενώ σε μήλον της Εριδος ανάμεσα σε δήμο και αρχαιολογική υπηρεσία μετατρέπονται τέσσερα πέτρινα σκαλοπάτια (!) στο οδικό δίκτυο, στο οποίο έγινε ανακατασκευή μετά τη θεομηνία της 13ης Νοεμβρίου 2017. «Φτιάξαμε ένα σωρό δρόμους που καταστράφηκαν από χειμάρρους λάσπης, καθαρίσαμε ρέματα και ήμασταν μόνοι μας. Ξαφνικά η Αρχαιολογία θυμήθηκε τα σκαλοπατάκια του δρόμου. Ζητούν να τα ξηλώσω, γιατί δεν χτίστηκαν με τη σωστή πλάκα. “Διαπιστώσαμε ότι στην προσπάθειά σας για την αποκατάσταση των ζημιών (…) έγινε επένδυση των παλιών σκαλοπατιών (…) χωρίς την έγκριση της υπηρεσίας μας” αναφέρεται χαρακτηριστικά». Σύμφωνα με τον δήμαρχο, τη συγκεκριμένη πέτρα (από εργοστάσιο στη Ρόδο) είχε υποδείξει η Αρχαιολογία. «Ολόκληρος ο δρόμος και τα σκαλοπάτια επενδύθηκαν με την ίδια πέτρα. Το 80% της Σύμης είναι πλακοστρωμένο με αυτήν! Επειδή όμως στα τέσσερα σκαλοπάτια έμειναν και κάποιες παλιές, θέλουν να βάλω αυτές! Δεν είπαμε να είμαστε παράνομοι, και βεβαίως να βγαίνουν οι απαραίτητες άδειες για μελλοντικές εργασίες. Ομως αυτό πρέπει να σταματήσει εδώ γιατί τα ειδοποιητήρια κοινοποιούνται στην Πολεοδομία, που είναι αναγκασμένη να κόψει πρόστιμα». Για τιμωρία του κράτους κάνει λόγο στην εφημερίδα «Δημοκρατική της Ρόδου» ένας από τους κατοίκους που υποστηρίζει ότι έλαβε ειδοποίηση. «Πνιγήκαμε από τη νεροποντή, ζημιωθήκαμε οικονομικά και τώρα έρχεται το κράτος να μας τιμωρήσει επειδή τολμήσαμε να χτίσουμε τους τοίχους των σπιτιών μας. (…) Αυτοί οι υπεύθυνοι γιατί δεν φρόντισαν εγκαίρως να μας ενημερώσουν; Γιατί δεν προσπάθησαν να μας διευκολύνουν κι έρχονται τώρα να μας πουν ότι έπρεπε να βγάλουμε άδειες;».
Στον αέρα τα εγκαίνια του λιμανιού
Στον αέρα φαίνεται ότι είναι τα προγραμματισμένα για τις 8 Μαΐου εγκαίνια του νέου λιμανιού της Σύμης, στη θέση Πέταλο, αν δεν ανάψει και από την αρχαιολογική υπηρεσία το απαραίτητο πράσινο φως. Οπως υποστηρίζει ο δήμαρχος του νησιού Λευτέρης Παπακαλοδούκας «το θέμα έχει κολλήσει, γιατί σύμφωνα με την Αρχαιολογία έχουν μπει ψηλά φώτα στο λιμάνι, δηλαδή ο ιστός είναι 8-9 μέτρων, ωστόσο η υπηρεσία διαμαρτύρεται και τα θέλει πιο χαμηλά».
Οι τοπικοί φορείς εκτιμούν ότι η λειτουργία του νέου λιμανιού θα δώσει μεταξύ άλλων περαιτέρω ώθηση στον ποιοτικό τουρισμό και σύμφωνα με τον σχεδιασμό η αποβάθρα του θα μπορεί να δεχθεί μικρά κρουαζιερόπλοια, ενώ σε κάθε περίπτωση θα γίνει διαχωρισμός των σκαφών αναψυχής, των κρουαζιερόπλοιων και των εμπορικών και επιβατικών πλοίων με σκοπό να αποσυμφορηθεί το κέντρο.
Πρόκειται για ένα έργο που είχε παγώσει για χρόνια, καθώς αρχικά είχε ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης και Νήσων 2007-2013 με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), ωστόσο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ με αποτέλεσμα να χαθούν πάνω από 5.000.000 ευρώ. Τελικά, η Περιφέρεια Νότιου Αιγαίου εξασφάλισε χρηματοδότηση από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.