Ο χρόνος παραμονής ενός δασκάλου ή καθηγητή στην τάξη θα είναι το βασικό κριτήριο στην επιλογή των στελεχών της Εκπαίδευσης, σύμφωνα με το νέο σχέδιο νόμου που επεξεργάζεται και θα παρουσιάσει τον Μάρτιο το υπουργείο Παιδείας.
Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες, στο νέο σύστημα επιλογής των στελεχών της Εκπαίδευσης πρώτο κριτήριο θα είναι η προϋπηρεσία και ο χρόνος παραμονής κάθε υποψηφίου στη τάξη, ενώ τα πτυχία και τα προσόντα των υποψηφίων θα ακολουθούν. Βέβαια, τα παραπάνω περιορίζουν τις πιθανότητες ομάδων όπως π.χ. οι γυναίκες εκπαιδευτικοί που έτυχε να λείψουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα από τις τάξεις τους λόγω μητρότητας, κάτι που πιθανώς θα αντιμετωπιστεί με μεταβατικές διατάξεις του νόμου.
ΤΟ ΑΣΕΠ. Τα παραπάνω μελετώνται αυτές τις ημέρες σε συσκέψεις στο υπουργείο Παιδείας, καθώς η συμφωνία που έχει γίνει με τους θεσμούς περιλαμβάνει ένα νέο νομοσχέδιο που θα ρυθμίζει τον τρόπο επιλογής των στελεχών της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και τις δυνατότητες εξέλιξης της καριέρας τους. Παράλληλα, οι θεσμοί έχουν ζητήσει εχέγγυα ότι οι επιλογές των στελεχών Εκπαίδευσης στο μέλλον στη χώρα μας θα γίνονται «αποπολιτικοποιημένα». Επίσης έχει ήδη συμφωνηθεί ότι στη διαδικασία αυτή θα ενεργοποιηθεί και το ΑΣΕΠ.
Πάντως, όπως αναφέρουν οι τελευταίες πληροφορίες, οι σχολικοί σύμβουλοι που περιλαμβάνονται στα στελέχη της Εκπαίδευσης μειώνονται από τους 750 που είναι σήμερα στους 450 πανελλαδικά, οπότε είναι προφανές ότι δεν θα μπορούν να έχουν τη στενή σχέση που έχουν σήμερα με τα σχολεία της αρμοδιότητάς τους.
Στο ίδιο νομοσχέδιο που θα ακολουθήσει αυτό για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, θα συμπεριληφθεί και η αυτοαξιολόγηση των σχολείων.
Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες, τα κριτήρια επιλογής στελεχών δεν θα είναι ενιαία, αλλά θα προσδιορίζονται ανάλογα με τις απαιτήσεις κάθε θέσης, ενώ θα προβλέπεται αξιολόγηση των στελεχών και κατά τη διάρκεια της θητείας τους.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η σκέψη που έκαναν οι σύμβουλοι του υπουργού Παιδείας για ολοκλήρωση της πορείας ενός στελέχους της Εκπαίδευσης ύστερα από δυο θητείες και στη συνέχεια επιστροφή του στην τάξη –η οποία ωστόσο συναντάει αντιδράσεις στον χώρο των εκπαιδευτικών.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ. Παράλληλα όμως προβλέπεται ότι και πάλι εμπλέκονται στην επιλογή στελεχών οι εκπαιδευτικοί, καθώς αναμένεται να περιληφθεί στο σχετικό νομοσχέδιο η πρόβλεψη ότι υφιστάμενοι και προϊστάμενοι θα αξιολογούν τα υποψήφια στελέχη ως προς τη βοήθεια που τους έδωσαν στο έργο τους και το πόσο συνέβαλαν στην ανθεκτικότητα της σχολικής μονάδας. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη σχετική πρόταση του υπουργείου Παιδείας, «η αξιολόγηση των στελεχών, κατά τη διάρκεια της θητείας τους, πρέπει να είναι αμφίδρομη λαμβάνοντας υπόψη την κρίση των υφισταμένων και των προϊσταμένων και να αποτιμά το έργο των στελεχών σε επίπεδο σχεδιασμού και υλοποίησης βελτιωτικών παρεμβάσεων με στόχο την ενίσχυση του έργου των εκπαιδευτικών και της ανθεκτικότητας της σχολικής μονάδας, με σεβασμό και συμμετοχή όλων των παραγόντων».
Αναλυτικά, στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στη δομή των σχολείων αναφέρεται ότι συστατικά στοιχεία της πρότασης για την επιλογή των στελεχών της Εκπαίδευσης είναι: α) η σύνδεση των κριτηρίων της επιλογής στελεχών με το έργο για το οποίο προορίζονται, β) ο διαμορφωτικός ρόλος της αξιολόγησης αυτών κατά τη διάρκεια της θητείας τους και κατά το στάδιο της επιλογής τους και γ) η διασφάλιση της διαρκούς ανατροφοδότησης των στελεχών στην εκπαιδευτική πράξη με την καθιέρωση ανώτατου ορίου δύο συνεχών θητειών στην ίδια θέση στελέχους.
Για τα στελέχη της Εκπαίδευσης το υπουργείο Παιδείας έχει «φωτογραφίσει» τα κριτήριά του, αναφέροντας ότι για όσους επιλεγούν με το νέο σύστημα «οι πηγές μοριοδότησης κατά τη διαδικασία επιλογής των στελεχών Εκπαίδευσης πρέπει να είναι ικανές να καταγράφουν αφενός την ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία του υποψηφίου χωρίς να δίνεται βαρύτητα σε μία συγκεκριμένη επιστημονική περιοχή και έναν συγκεκριμένο τύπο προσόντων και αφετέρου την ικανότητα των υποψήφιων στελεχών ως προς το να συνδέουν σπουδές και εμπειρία».