Τον «κώδωνα του κινδύνου» για τα προβλήματα συντήρησης στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, συνεπεία της έλλειψης τόσο ανταλλακτικών, όσο και εξειδικευμένου προσωπικού, επισήμανε ήδη από το 2014, με διαδοχικές επιστολές, η Διεύθυνση Συντήρησης του Οργανισμού.
Αναλυτικότερα, σε επιστολή χρονολογούμενη από τον Ιανουάριο του 2014, επισημαινόταν μεταξύ άλλων ότι η Διεύθυνση παρέμενε για μεγάλο διάστημα με μηδενικό στοκ σε σημαντικούς κωδικούς, με αποτέλεσμα «να μη γίνεται ουσιαστικά προληπτική συντήρηση».
Λίγους μήνες μετά (7/5/2014), ακολούθησε επιστολή προς τον γενικό διευθυντή του ΟΑΣΘ, στην οποία αναφερόταν ότι “για τη σωστή πραγματοποίηση προληπτικών συντηρήσεων στο κύκλωμα αέρα προς αποφυγή προβλημάτων, που μπορεί να είναι από σπάσιμο κομπρεσέρ έως και εκδήλωση φωτιάς”, απαιτείτο η ταυτόχρονη αλλαγή εκατοντάδων τεμαχίων ανταλλακτικών ξηραντήρα/αφυγραντήρα.
«Είμαι υποχρεωμένος να κρούσω τον κώδωνα του κινδύνου, διότι από κάποια στιγμή και μετά δεν θα είναι αρκετές οι υπερπροσπάθειες των εργαζομένων για να δώσουν τα λεωφορεία στην κίνηση» κατέληγε η επιστολή, που απευθυνόταν στον τότε γενικό διευθυντή του ΟΑΣΘ και την οποία υπέγραφε ο Διευθυντής Συντήρησης, Νίκος Κωνσταντινίδης.
Σε υπηρεσιακό σημείωμα με ημερομηνία 30/11/2016 αναφερόταν ότι “παρατηρείται έλλειψη σε βασικά υλικά (…) βάζοντας σε επισφάλεια την ομαλή λειτουργία του Οργανισμού (…)”. Σε πιο πρόσφατη επιστολή (30/5/2017), η Διεύθυνση Συντήρησης επισήμαινε ότι “(…) σε καμία περίπτωση δεν πραγματοποιείται προληπτική συντήρηση, πλην των αλλαγών των λαδιών”.
«Η απάντηση που παίρναμε στις επανειλημμένες επιστολές μας ήταν να μην αγοράζουμε ανταλλακτικά, παρά μόνο για επείγουσες καταστάσεις, λόγω της οικονομικής ασφυξίας» σημειώνει ο διευθυντής Συντήρησης του ΟΑΣΘ, Νίκος Κωνσταντινίδης και προσθέτει ότι αυτό δημιούργησε προφανή ζητήματα. Κατά τον κ.Κωνσταντινίδη, η κατάσταση με την προμήθεια ανταλλακτικών έχει εξομαλυνθεί, αλλά πλέον οι βλάβες έχουν συσσωρευτεί και δεν υπάρχει ακόμα επαρκές εξειδικευμένο προσωπικό, για να τις αποκαταστήσει άμεσα.
Τα τελευταία χρόνια, επισημαίνει, συνταξιοδοτήθηκαν περίπου 150 εξειδικευμένοι τεχνίτες, που ουδέποτε αντικαταστάθηκαν. «Η διοίκηση έλεγε τότε ότι υπάρχει κώλυμα, ότι δεν μπορεί να προσλάβει και αντί για τεχνίτες, βρεθήκαμε να έχουμε στη Διεύθυνση Συντήρησης οδηγούς. Είχαμε επισημάνει ότι υπάρχει θέμα ικανότητας ή καλύτερα εκπαίδευσης προσωπικού, το οποίο παρέχει υπηρεσίες στο συνεργείο» υποστηρίζει ο κ.Κωνσταντινίδης και προσθέτει ότι οι ανάγκες της Διεύθυνσης για να λειτουργούν όλα “ρολόι” είναι για 60-70 άτομα (τεχνίτες), “αλλά θα μπορούσε να γίνει δουλειά και με 20-35”.
Μάλιστα, σε επιστολή (27/10/2015) προς τον γενικό διευθυντή του ΟΑΣΘ, ο Διευθυντής Συντήρησης υπενθύμιζε ότι η τελευταία πρόσληψη τεχνικού προσωπικού είχε γίνει το 2010, ενώ επισήμαινε ότι πολλοί από τους εναπομείναντες ικανούς τεχνίτες είχαν σημαντικά υπόλοιπα αδειών και ρεπό, που αν τα ελάμβαναν η λειτουργία των αμαξοστασίων θα ήταν υποτυπώδης.
Σ.Παναγιωτίδης: 80%-90% πληρότητα ανταλλακτικών στις αποθήκες σήμερα
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο διευθύνων σύμβουλος του κρατικού ΟΑΣΘ, Σάββας Παναγιωτίδης, επισημαίνει ότι οι εργαζόμενοι στη συντήρηση χτυπούσαν το καμπανάκι του κινδύνου επί χρόνια, χωρίς να εισακούονται. «Η συντήρηση δεν γινόταν και το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε σήμερα, δηλαδή πριν καλά-καλά αποκατασταθεί μια βλάβη, προκύπτει άλλη, οι βλάβες είναι αλλεπάλληλες και συνεχείς» σημειώνει ο κ.Παναγιωτίδης. Προσθέτει ότι η σημερινή διοίκηση έχει συγκεκριμένο πρόγραμμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
«Ηδη, στις αποθήκες υπάρχει 80%-90% πληρότητα (…) Δεν αρκεί όμως η προμήθεια ανταλλακτικών. Λείπουν εξειδικευμένοι τεχνικοί. Τα τελευταία χρόνια έφυγαν με συνταξιοδότηση πάνω από 100 εξειδικευμενοι τεχνικοί, που δεν αντικαταστάθηκαν (…) Κάποια στιγμή θα προκηρύξουμε θέσεις τεχνικών μέσω ΑΣΕΠ, ενώ αναζητούμε λύσεις, πιθανώς με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, για 20-30 άτομα» σημειώνει.
Επαναλαμβάνει τον στόχο της νέας διοίκησης του ΟΑΣΘ, μέσα από τις διάφορες κινήσεις που έχουν γίνει, να “βγουν” στους δρόμους τουλάχιστον άλλα 50 λεωφορεία εντός διμήνου.
Ερωτηθείς αν τα λεωφορεία είναι ασφαλή για το επιβατικό κοινό, απαντά κατηγορηματικά ότι προφανώς είναι, καθώς κανένα όχημα δεν βγαίνει στον δρόμο, αν δεν περάσει επανειλημμένους ελέγχους. «Τα λεωφορεία περνάνε από ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, ενώ ελέγχονται κι από τον ΟΑΣΘ» διαβεβαιώνει.
Χ.Στεφανίδης: Επί των ημερών μας κυκλοφορούσαν περισσότερα λεωφορεία
Στην οικονομική δυσπραγία του ΟΑΣΘ, λόγω των οφειλών του δημοσίου προς αυτόν, αποδίδει το πρόβλημα ο πρώην πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ υποστηρίζει ακόμα ότι ο ίδιος, ως πρόεδρος, ουδέποτε έλαβε οποιοδήποτε έγγραφο για το θέμα των ανταλλακτικών.
Ο κ.Στεφανίδης προσθέτει ότι η κατάσταση των λεωφορείων ήταν πάντα προτεραιότητα για τη διοίκηση και ότι αυτά ήταν ανέκαθεν ασφαλή, καθώς για να κυκλοφορούν έπρεπε να έχουν πιστοποιητικό από ΚΤΕΟ. Υποστηρίζει ότι επί διοίκησής του κυκλοφορούσαν περισσότερα λεωφορεία: από 18/8/2016 έως 14/2/2017, επισημαίνει, ο (ιδιωτικός) ΟΑΣΘ αγόρασε ανταλλακτικά αξίας 2,911 εκατ. ευρώ, ενώ στις 21/11/2016 κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης 462 λεωφορεία. Από 10/8/2017 έως 14/2/2018, οι αγορές ανταλλακτικών από τον (κρατικό) ΟΑΣΘ στοίχισαν 5,364 εκατ. και στις 21/11/2017 στους δρόμους κυκλοφορούσαν 361 λεωφορεία.
Ερωτηθείς γιατί επί διοίκησής του δεν επενδύθηκαν περισσότερα χρήματα στα ανταλλακτικά, από ό,τι π.χ., σε καταβολή μερισμάτων προς τους μετόχους, ο ίδιος σημειώνει ότι «δεν δόθηκαν όλα τα μερίσματα» και υπενθυμίζει ότι το 65%-70% των μετόχων του ΟΑΣΘ είναι μικρομέτοχοι.
Από την πλευρά του, ο κ.Παναγιωτίδης επισημαίνει ότι τα στοιχεία που επικαλείται ο κ.Στεφανίδης για τις αγορές ανταλλακτικών και τον στόλο των 462 λεωφορείων στις 21/11/2016 εκ των πραγμάτων αποδεικνύονται ανακριβή. «Αν υπήρχαν τόσα διαθέσιμα λεωφορεία, για ποιον λόγο στις 10/8/2017, όταν παραλάβαμε, κυκλοφορούσαν μόνο 245, έναντι 419 που προβλεπόταν;» διερωτήθηκε. Πρόσθεσε ότι «δεν είναι δυνατόν να ήταν απλήρωτοι οι εργαζόμενοι και εκατοντάδες προμηθευτές και την ίδια ώρα να έχουν μοιραστεί 36 εκατ. σε μερίσματα στους μετόχους».
Κατά τον πρώην πρόεδρο του ΟΑΣΘ πάντως, το πρόβλημα με τα ανταλλακτικά ήταν καθαρά θέμα οικονομικής δυσπραγίας λόγω μη εξόφλησης των οφειλόμενων. ‘Οπως επισημαίνει, όταν ο ίδιος παρέδωσε τα ηνία, το ελληνικό δημόσιο όφειλε στον Οργανισμό -ο οποίος μεταξύ άλλων μετακινούσε δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο 85.000 μαθητές, 57.000 φοιτητές κι ΑμΕΑ, ανέργους, πολύτεκνους και υπερήλικες- περίπου 130 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζει το πρόβλημα που υπήρχε με τον ΦΠΑ (ο Οργανισμός εισέπραττε με 13% και απέδιδε με 24%) και προσθέτει ότι με το που ανέλαβε η νέα διοίκηση, ο ΟΑΣΘ έλαβε έκτακτη επιχορήγηση ύψους 24,85 εκατ. ευρώ.