«Ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός είναι ουσιαστική προϋπόθεση ανάπτυξης και προστασίας του περιβάλλοντος και καρδιά του λεγόμενου επιτελικού ρόλου του κράτους. Να υπάρξει ενιαίος χάρτης θεσμικών γραμμών και για τις ελληνικές θάλασσες με τους περιορισμούς και τις διαφοροποιήσεις που χρειάζεται το θαλάσσιο περιβάλλον ».
Αυτά, μεταξύ άλλων, υποστήριξε την Τετάρτη, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) Γιώργος Στασινός, μιλώντας σε ημερίδα που διοργάνωσε μεγαλύτερος επιστημονικός φορέας της Ελλάδας με θέμα την προστασία των ελληνικών θαλασσών από τη διακίνηση των καυσίμων και την ανάδειξη των τεχνολογικών πρόληψης, ταυτοποίησης και αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης από πετρελαιοειδή.
Κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του χωροταξικού σχεδιασμού της χώρας σε στεριά και θάλασσα, ο πρόεδρος του ΤΕΕ τόνισε πως «στο ζήτημα της οργάνωσης των θαλάσσιων δραστηριοτήτων δεν έχουμε ως χώρα τόσο καλό παρελθόν ».
‘Όπως είπε «κρίσιμο να έχουμε σχεδιάσει τι και που μπορεί να γίνει. Το γνωρίζουμε για τις δραστηριότητες της ξηράς. Τώρα η Πολιτεία το συνειδητοποιεί, υπό την πίεση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, και για τις θάλασσες μας ».
Ρύθμιση της παράκτιας και θαλάσσιας έκτασης
Από την πλευρά του, ο Ομότιμος καθηγητής Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Ηλίας Μπεριάτος, στάθηκε ιδιαίτερα στην ομιλία του στη χωροταξική οργάνωση της παράκτιας και θαλάσσιας έκτασης.
Όπως, μεταξύ άλλων, ανέφερε: « Για τη Μεσόγειο και ιδιαίτερα την Ελλάδα, μια χώρα κατ’ εξοχήν παράκτια και νησιωτική, η χωροταξική οργάνωση και ρύθμιση τόσο της παράκτιας όσο και της θαλάσσιας έκτασης που την περιβάλλει – και η οποία είναι τριπλάσια της χερσαίας έκτασης – αποτελεί βασική αν όχι θεμελιώδη προτεραιότητα και επιλογή πολιτικής».
Τα ναυτικά ατυχήματα
«Πάνω από το 60% των ναυτικών ατυχημάτων οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα και περίπου 30% σε αστοχία υλικού ή εξοπλισμού », ανέφερε, ο προϊστάμενος του τμήματος Πρόληψης Ρύπανσης και Φορτίων στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιώργος Ρεμούνδος.
Όπως σημείωσε, ο Γιώργος Ρεμούνδος « περιστατικά πετρελαϊκής ρύπανσης με απορρίψεις ποσοτήτων μικρότερες των επτά τόνων είναι συχνές και καλύπτουν το 48% των περιπτώσεων. Ανάλογες απορρίψεις πετρελαιοειδών συμβαίνουν σε ποσοστό 14% από ναυτικά ατυχήματα και από λειτουργικά αίτια σε ποσοστό 58% ».
H αγορά καυσίμων
Στη διάρκεια της ημερίδας, ο Κοσμήτορας της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) Γρηγόρης Γρηγορόπουλος, στάθηκε ιδιαίτερα στην αγορά καυσίμων, την οποία χαρακτήρισε « εφιαλτική », εξηγώντας πως βρίσκονται σε έξαρση η λαθραία διακίνηση, η νοθεία και η παραβατικότητα.
Όπως χαρακτηριστικά είπε οι μικροί του χώρου, εταιρείες εμπορίας, διανομείς και πρατηριούχοι, είναι οι πλέον ευάλωτοι απέναντι στην παράνομη δραστηριότητα, ενώ οι μορφές της παραβατικότητας που είναι σε έξαρση αφορούν την παράνομη πώληση πετρελαίου θέρμανσης και ναυτιλίας ως diesel κίνησης, τη νοθεία στα καύσιμα.
Παράλληλα, οι πλασματικοί εφοδιασμοί με σλέπια συμπληρώνουν τη μαύρη εικόνα της αγοράς.
Κάνοντας αναφορά, στο πρόσφατο ναυάγιο του « Αγ. Ζώνη ΙΙ », ο αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ Νίκος Βεντίκος, τόνισε μεταξύ άλλων, « πως το φορτίο του δεξαμενόπλοιου « Αγ. Ζώνη ΙΙ » δεν είχε, λόγω υφής, τη δυνατότητα της γαλακτοποίησης, είχε όμως τη δυνατότητα της καθίζησης ».
Ο καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) Φανούριος Ζαννίκος, στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της ταυτοποίησης των πετρελαιοκηλίδων για τον εντοπισμό της προέλευσης τους
«Από τα συμβάντα ρύπανσης από τα πετρελαιοειδή των πλοίων σε ατυχήματα οφείλεται το 10% των συμβάντων και σε δραστηριότητες πάνω στα σκάφη το 35%», τόνισε ο καθηγητής στο ΕΜΠ.
Σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση των πετρελαιοκηλίδων, η Δρ Χημικός Μηχανικός, επιστημονική συνεργάτης του Εργαστηρίου Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών στο ΕΜΠ Δέσποινα Χείλαρη, επεσήμανε, ότι « περιλαμβάνει εναλλακτικές δυνατότητες δράσης ώστε να ελεγχθεί ο ρυθμός διαφυγής του πετρελαίου στο περιβάλλον».