Κόκκινη κάρτα βγάζουν οι δανειστές στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για αύξηση του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, αμέσως μετά την έξοδο από το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι θεσμοί επισημαίνουν ότι καμία αλλαγή στα εργασιακά δεν μπορεί να γίνειχωρίς διαβούλευση,αλλά και τη σύμφωνη γνώμη τους, ενώ ο ισχύων νόμος ορίζει ξεκάθαρα πως ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα ορίζεται από την κυβέρνηση, ύστερα από διαδικασία διαβούλευσης με κοινωνικούς εταίρους καιτεκμηριωμένη συνεκτίμησητων πραγματικών δεδομένων της οικονομίας και της απασχόλησης. Το νέο σύστημα καθορισμού του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου θα πρέπει να βρίσκεται σε συνάφεια με τις πραγματικές δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας και τις στοχεύσεις για την καταπολέμηση της ανεργίας και την αύξηση της απασχόλησης.
ΚΑΤΑ ΚΑΙ Ο ΣΕΒ. Ηδη μέτωπο με την κυβέρνηση άνοιξε ο ΣΕΒ για το θέμα του κατώτατου μισθού ύστερα από συνεχείς εξαγγελίες κυβερνητικών στελεχών για αύξησή του μετά το τέλος του τρίτου Μνημονίου. Μετά τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Υπουργικό Συμβούλιο ότι το 2018 η κυβέρνηση με τις πολιτικές της θα αναδείξει το ταξικό της πρόσημο αναλαμβάνοντας σχετικές πρωτοβουλίες και ενώ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος πήρε χθες τη σκυτάλη λέγοντας ότι στο τέλος του 2018 θα υπάρξει «αποκατάσταση των αδικιών της οκταετίας», ο ΣΕΒ ορθώνει φραγμούς. Προειδοποιεί μάλιστα την κυβέρνηση να μην καλλιεργεί προσδοκίες για αύξηση του κατώτατου μισθού –κίνηση που αποτελεί μία από τις βασικές επιδιώξεις του Μαξίμου. Με επιστολή του προς τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ) ενόψει της έναρξης της συζήτησης για τη νέα Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας 2018, ο ΣΕΒ επιχειρεί να παγώσει κάθε συζήτηση για αύξηση του κατώτατου μισθού, καθώς θεωρεί ότι δεν αποτελεί προτεραιότητα και βιώσιμη επιλογή αλλά ζητά αποσύνδεσή του από τους μισθούς που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις.
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ. Την ίδια ώρα στο υπουργείο Εργασίας μελετούν τον τρόπο που κινήθηκε η Πορτογαλία στο θέμα, καθώς η χώρα αυτή μετά την έξοδό της από το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής έως σήμερα έχει ήδη προχωρήσει σε τρεις αυξήσεις, με αποτέλεσμα από 530 ευρώ ο κατώτατος μισθός να αυξηθείσε 557 το 2017 και να φθάσει τα 580 ευρώ το 2018, με στόχο να αγγίξει τα 600 ευρώ το 2019.
Να σημειωθεί ότι με την πράξη υπουργικού συμβουλίου, σε μία νύχτα, το 2012, ο κατώτατος μισθός στη χώρα μας μειώθηκε από 751 ευρώ σε 586 ή ακόμη και 511 για τους νέους έως 25 ετών. Στη συνέχεια, ο τρόπος καθορισμού του πέρασε από τα χέρια των κοινωνικών εταίρων σε αυτά του εκάστοτε υπουργού Εργασίας.

ΥΠΕΡ AΥΞΗΣΕΩΝ. Πάντως την ανάγκη να αυξηθούν οι κατώτατοι μισθοί σε τουλάχιστον 10 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, υπογραμμίζει ηΕυρωπαϊκή Συνομοσπονδία Συνδικάτων(ETUC) που διαπιστώνει πως είναι πολύ χαμηλότεροι από το αποδεκτό όριο, με αποτέλεσμα πολλοί ευρωπαίοι εργαζόμενοι να μην μπορούν να επιβιώσουν. Ειδικότερα στην Ελλάδα,ο κατώτατος μισθός βρίσκεται στο 48% του εθνικού ενδιάμεσου μισθούκαι επομένως θα πρέπει να αυξηθεί κατά 25% προκειμένου να φθάσει στο 60% αυτού. Αντίστοιχα, στηνΙσπανίαο κατώτατος μισθός πρέπει να αυξηθεί κατά 62% και στηΓερμανίακατά 28%, ενώ συνολικά δέκα είναι οι χώρες στην ΕΕ όπου ο κατώτατος μισθός είναι κάτω από το 50% του εθνικού ενδιάμεσου μισθού.
Υπενθυμίζεται ότι προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ είχε δεσμευθεί για επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ. Φυσικά και αυτή η προεκλογική υπόσχεση (μαζί με πολλές άλλες) οδηγήθηκε στις καλένδες και σήμερα η αγορά εργασίας έχει μετατραπεί σε ζούγκλα. Ετσι, σήμερα:
1 Καθιερώθηκε στην αγορά εργασίας η γενιά των «φτωχών» εργαζομένων, με μισθό 327 ευρώ, δηλαδή χαμηλότερο ακόμη και από το επίδομα ανεργίας.
2 Οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης –στις νέες προσλήψεις –τον μήνα Ιανουάριο του 2018 έφτασαν το 53,25%, ενώ η πλήρης απασχόληση συρρικνώθηκε στο 46,75%.Εχουμε δηλαδήπλήρη αντιστροφή της αναλογίας σε σχέση με πριν από τρία χρόνια (Ιανουάριος 2014), όταν η πλήρης απασχόληση ήταν στο 54,47% και η μερική στο 45,53%.
3 Μειώθηκε κατά 2,2% ο μέσος μισθός των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα μεταξύ 2016-2017 (στοιχεία ΕΦΚΑ).
4 Ανασφάλιστοι ή μερικώς απασχολούμενοι με πενιχρές αμοιβές είναι οι μισοί εργαζόμενοι που προσελήφθησαν τα τελευταία χρόνια. Παρά τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης για την κάμψη της στατιστικής ανεργίας, η πραγματική βρίσκεται σε υψηλότερα επίπεδα αν ληφθούν υπόψη δύο σημαντικοί παράγοντες: η μείωση του πληθυσμού και η φυγή των μορφωμένων Ελλήνων στο εξωτερικό (brain drain).