Έκπληκτοι έμειναν οι μαθητές του Λυκείου που απάντησαν στο κουίζ της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης, όταν διαπίστωσαν ότι η σωστή απάντηση στην ερώτηση που έβλεπαν μπροστά τους ήταν ότι αν κάποιος έχει καταναλώσει τρία μπουκάλια μπύρα στις 12 το βράδυ θα βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ μέχρι και τις 3 το μεσημέρι της επόμενης μέρας.

«Αν πούμε, δηλαδή, ότι έχουμε ένα ποσοστό αλκοολαιμίας 2 τοις χιλίοις στις 12 τα μεσάνυχτα, αυτός ο άνθρωπος βάσει του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), θα είναι μεθυσμένος μέχρι και τις τις 3 το μεσημέρι της επόμενης μέρας, που σημαίνει 15 ώρες μετά. Με άλλα λόγια, δεν είναι καθόλου αυτονόητο ότι αυτός ο άνθρωπος μπορεί να σηκωθεί στις 8 το πρωί και να πάει στη δουλειά του με το αυτοκίνητό του» ήταν η εξήγηση της υποδιευθύντριας της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Παρασκευής Παπαγεωργοπούλου.

Η ίδια, με αφορμή εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ασφαλή οδική συμπεριφορά που υλοποιεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με την τροχαία και τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η δράση αυτή απευθύνεται στους μαθητές και της μαθήτριες της Β’ και Γ’ Λυκείου που θα είναι ουσιαστικά οι αυριανοί οδηγοί. Μιλώντας για τις αντιδράσεις των παιδιών, τις ερωτήσεις και τα ενδιαφέροντά τους, σημειώνει ότι τους αρέσει η ταχύτητα, όμως τις περισσότερες φορές εκπλήσσονται με όσα ακούν και βλέπουν στα ειδικά βίντεο που έχει ετοιμάσει η τροχαία σε ό,τι αφορά την κατανάλωση αλκοόλ, το κράνος και τη ζώνη ασφαλείας.

«Φανταστείτε ότι ένας δικυκλιστής έχει 12 φορές περισσότερες πιθανότητες να έχει έναν θανάσιμο τραυματισμό σε σχέση με τους υπόλοιπους οδηγούς ή τους επιβάτες αυτοκινήτου» λέει η κ. Παπαγεωργοπούλου, υπογραμμίζοντας, παράλληλα, ότι το κράνος είναι εκείνο το οποίο απορροφά τη δύναμη παραμόρφωσης και έτσι μειώνονται τα ποσοστά θανάτων και αναπηρίας από τροχαίο.

“Πάρα πολλά παιδιά ακόμη και όταν περπατούν, κοιτούν το κινητό τους και ενημερώνουν το facebook…”

Πέραν, όμως, των παραπάνω, ένα πολύ σημαντικό θέμα που αφορά και τους μαθητές και τις μαθήτριες είναι η χρήση του κινητού τηλεφώνου, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης. «Έχουμε παρατηρήσει ότι πάρα πολλά παιδιά ακόμη και όταν περπατάνε κοιτούν το κινητό και ενημερώνουν το facebook ή στέλνουν μηνύματα. Στους πεζούς μαθητές και αυριανούς οδηγούς αυτοκινήτων αλλά και στους νυν οδηγούς δικύκλων 50 κυβικών συνιστούμε τη μη χρήση κινητού τηλεφώνου. Βέβαια, ο ΚΟΚ δεν απαγορεύει τη χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, αλλά απαγορεύει να κρατάμε στα χέρια μας κινητό τηλέφωνο και να μιλάμε σε αυτό έχοντάς το στα χέρια μας ή χρησιμοποιώντας ενσύρματα ακουστικά. Ωστόσο, έχει βρεθεί σε πρόσφατη έρευνα βρετανικού πανεπιστημίου ότι ακόμη και αυτή η χρήση του κινητού τηλεφώνου την ώρα της οδήγησης αυξάνει ως και 4 φορές τον κίνδυνο εκδήλωσης τροχαίου ατυχήματος» προσθέτει.

Από εκεί και πέρα, η τροχαία, σύμφωνα και με τις οδηγίες του διευθυντή της Γιώργου Σουρβίνου, δίνει έμφαση στην τήρηση των ορίων ταχήυτητας, την αποφυγή της υπερβολικής ταχύτητας μέσα σε κατοικημένη περιοχή, την έκδοση των κατά νόμο απαιτούμενων αδειών οδήγησης και την τήρηση των κανόνων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. «Εξηγούμε πόσο λάθος είναι η υπερβολική ταχύτητα και όταν λέμε υπερβολική ταχύτητα εννούμε ακόμη και τα 60 χιλιόμετρα σε κατοικημένη περιοχή. Αν ένα όχημα πηγαίνει με 60 χλμ την ώρα τότε υπάρχει πιθανότητα 85% θανάτου από τραυματισμό σε περίπτωση που το αυτοκίνητο συγκρουστεί με μέσο ή δίκυκλο» αναφέρει η υποδιευθύντρια της διεύθυνσης τροχαίας Θεσσαλονίκης.

Μια εικόνα χίλιες λέξεις

Επειδή ακριβώς …μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις κι ένα βίντεο ακόμη περισσότερες, το μήνυμα για την τήρηση των ορίων ταχύτητας δεν θα μπορούσε να εκφραστεί καλύτερα από το βίντεο που δημιούργησε η Τροχαία Θεσσαλονίκης μαζί με τον Δημήτρη Αντωνίου, ο οποίος καθηλώθηκε σε αναπηρικό αμαξίδιο ύστερα από τροχαίο που συνέβη έξω από το σχολείο του επί της οδού Ανδριανουπόλεως, το 2006. Ο ίδιος πρωταγωνιστεί στο βίντεο και εξηγεί στα παιδιά τι του συνέβη με κάθε λεπτομέρεια. «Και εγώ βρέθηκα σε αυτή τη θέση επειδή κάποιος νόμιζε ότι δεν πείραζε να τρέξει λίγο παραπάνω. Υπάρχουν όμως όρια ταχύτητας και όταν ξεφύγει κανείς από αυτά, τότε δεν μπορεί να συγκρατήσει το όχημά του σε μια στροφή ή σε ένα σημείο που δεν έχει καλή ορατότητα. Τότε μπορεί να βλάψει ανθρώπους, όπως συνέβη και με μένα» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Δημήτρης Αντωνίου.

Απευθυνόμενος στα νέα παιδιά λίγο πριν πιάσουν και τα ίδια το τιμόνι, λέει με έμφαση ότι όλοι πιστεύουν όταν είναι πεζοί πως έχουν προτεραιότητα, είναι όμως θέμα αγωγής και των ίδιων να προσέχουν τον εαυτό τους γιατί η ζωή είναι δώρο ανεκτίμητο.

«Δεν πρέπει να περνάμε εκτός διάβασης. Εχουμε κακώς ως πεζοί την εντύπωση ότι έχουμε προτεραιότητα και πρέπει να σταματάμε όλοι, να έχουμε το νου μας στα μηχανάκια που μπορεί να κάνουν ζιγκ ζαγκ, να κοιτάμε μπροστά μας και όχι στα κινητά μας, να διορθώνουμε τους γονείς μας όταν κάνουν κάποιο λάθος μέσα στο αυτοκίνητο, όταν οδηγούν. Αν χτυπήσει το κινητό, δεν το σηκώνουμε, δεν απαντούμε γιατί εκείνη τη στιγμή μπορεί να πεταχτεί μπροστά μας ένα ποδήλατο και να μην προλάβουμε να αντιδράσουμε. Τα νέα παιδιά πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η κυκλοφορία στους δρόμους είναι σοβαρή υπόθεση και με ποδήλατα και με πατίνι και με τα πόδια. Τη ζωή πρέπει να την εκτιμούμε» σημειώνει χαρακτηριστικά.

Αυτό είναι, άλλωστε, και το πνεύμα των σεμιναρίων αυτοβελτίωσης που θα κάνει ο ίδιος το επόμενο χρονικό διάστημα, με ένα πνεύμα αισιοδοξίας προς όλους, κόντρα στο κακό κλίμα και την απαισιοδοξία που μπορεί να επικρατεί στους καιρούς μας.

Πάνω από 1200 παιδιά στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Περιφέρειας

Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που υλοποιείται αρχικά στους δήμους Κορδελιού – Ευόσμου, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Παύλου Μελά και Νεάπολης – Συκεών συμμετέχουν 1200 άτομα, ενώ σύμφωνα και με τον αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Δημήτρη Χατζηβρέττα θα ακολουθήσουν και σχολεία από την Ανατολική Θεσσαλονίκη, ενώ υπάρχει πρόθεση επέκτασης του προγράμματος και στις υπόλοιπες περιφερειακές ενότητες εκτός Θεσσαλονίκης.