Σε νέες περικοπές εσόδων και προσωπικού οδηγείται η εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) που διαχειρίζεται τα αστικά λεωφορεία και τα τρόλεϊ της Αθήνας.
Ο ετήσιος προϋπολογισμός της ΟΣΥ για το 2018 προβλέπει ότι τα έσοδα της εταιρείας θα μειωθούν και πάλι κατά περίπου 2% σε σχέση με το 2017, παρότι το υπουργείο Μεταφορών ανέμενε ότι με την εφαρμογή του νέου ηλεκτρονικού εισιτηρίου, οι εισπράξεις θα παρουσίαζαν σημαντική αύξηση.
Επίσης, από την εταιρεία αναμένεται να αποχωρήσουν άλλοι περίπου 200 εργαζόμενοι, κυρίως μέσω των συνταξιοδοτήσεων. Υπενθυμίζεται ότι οι Οδικές Συγκοινωνίες, που ήδη έχουν σημαντικές ελλείψεις προσωπικού, αναμένουν από το 2014 την πρόσληψη 450 νέων οδηγών και τεχνικών, όμως οι προσλήψεις αυτές δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί!
Η ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΔΙΑΦΥΓΗ. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το υπουργείο Μεταφορών διατυμπάνιζε μεταξύ άλλων ότι με τη λειτουργία του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) θα περιοριζόταν δραστικά το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής, κάτι που θα είχε ως άμεσο αποτέλεσμα την ενίσχυση των εσόδων των αστικών συγκοινωνιών.
Ωστόσο οι μπάρες στο μετρό και τα άλλα μέσα σταθερής τροχιάς εξακολουθούν (κυρίως για λόγους ασφαλείας) να παραμένουν ανοιχτές, παρά τις εξαγγελίες του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη ότι θα έκλειναν από τον περασμένο Δεκέμβριο! Μάλιστα τον περασμένο Δεκέμβριο από πλευράς υπουργείου υποστηριζόταν πως οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών καρτών παρουσίαζαν σημαντική αύξηση σε σχέση με τις πωλήσεις των χάρτινων καρτών απεριορίστων διαδρομών μέσα στο 2017.
Ομως σήμερα ο νέος προϋπολογισμός της ΟΣΥ δεν «συμμερίζεται» την αισιοδοξία του υπουργείου Μεταφορών, καθώς προβλέπει μειωμένα έσοδα κατά περίπου 4 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2017. Συγκεκριμένα τα έσοδα της ΟΣΥ για το 2018 εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 190.697.856 ευρώ, έναντι 194.512.450 ευρώ το 2017.
ΤΑ ΕΣΟΔΑ. Μάλιστα προβλέπεται ότι το 2018 τα έσοδα από τα εισιτήρια θα είναι κατά 5 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με τα έσοδα που αφορούσαν τις περσινές πωλήσεις εισιτηρίων! Σημειώνεται ότι το 2017 τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων είχαν προϋπολογιστεί σε 99.385.000 ευρώ, ενώ για το 2018, παρά τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, τα έσοδα αναμένεται να διαμορφωθούν στα 94.467.729 ευρώ.
Η συγκεκριμένη πρόβλεψη, σύμφωνα με οικονομικά στελέχη των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, δείχνει πόσο ευάλωτα παραμένουν τα αστικά λεωφορεία και τα τρόλεϊ απέναντι στην εισιτηριοδιαφυγή, καθώς στα μέσα αυτά συνεχίζουν να ακυρώνουν εισιτήριο μόλις 2 στους 10 επιβάτες! Οπως τονίζουν τα ίδια στελέχη, στην κατάσταση αυτή σημαντικό ρόλο έχει παίξει και η κατάργηση του θεσμού των ελεγκτών κομίστρου από το 2015, με απόφαση του υπουργού Μεταφορών.
ΟΙ ΔΑΠΑΝΕΣ. Στο μεταξύ, με βάση τα στοιχεία του νέου προϋπολογισμού της ΟΣΥ, μειωμένες κατά περίπου 9 εκατ. ευρώ αναμένεται να είναι φέτος –σε σχέση με το 2017 –και οι λειτουργικές δαπάνες της εταιρείας. Συγκεκριμένα οι δαπάνες έχουν προϋπολογιστεί στο ποσό των 221.113.944 ευρώ, έναντι 230.397.021 ευρώ το 2017. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα το έλλειμμα της εταιρείας από τα 35.884.571 ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του 2017 να μειωθεί σε 30.416.088 ευρώ το 2018.
Ο γολγοθάς των επιβατών
Τη σημερινή δραματική κατάσταση της ΟΣΥ και τον καθημερινό γολγοθά που βιώνουν οι επιβάτες της πρωτεύουσας περιμένοντας στις στάσεις έρχεται να επιβεβαιώσει πρόσφατη έρευνα της Περιφέρειας Αττικής που ολοκληρώθηκε σε συνεργασία με το Εργατικό Κέντρο της Αθήνας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 63,8% των επιβατών διαμαρτύρεται για τη συχνότητα των δρομολογίων, ενώ σχεδόν οι μισοί δηλώνουν ελάχιστα ή καθόλου ικανοποιημένοι με τις αστικές συγκοινωνίες και κυρίως τις οδικές (λεωφορεία, τρόλεϊ).
Τα κυριότερα προβλήματα που εντοπίζουν οι επιβάτες στις αστικές συγκοινωνίες είναι:
63,8% διαμαρτύρεται για την συχνότητα των δρομολογίων (μη επαρκή δρομολόγια τις καθημερινές, πολύ αραιά τις Κυριακές και τις αργίες).
13,5% διαπιστώνει αποκλίσεις στην χρονική ακρίβεια εκτέλεσης των δρομολογίων σε σχέση με τον προγραμματισμό.
10,4% θεωρεί υψηλό το κόστος του εισιτηρίου.
10% κάνει λόγο για ανάγκη επέκτασης και σε άλλες περιοχές του δικτύου των δρομολογίων της ΟΣΥ, αλλά και των σταθερών συγκοινωνιών (μετρό κ.λπ).
5,8% κρίνει επιβεβλημένη την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και των τρόλεϊ.
4,5% θεωρεί ότι δεν είναι επαρκής η διασύνδεση των μέσων μαζικής μεταφοράς μεταξύ τους.
Οπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων της ΟΣΥ, οι επισημάνσεις του επιβατικού κοινού της Αθήνας είναι αιτιολογημένες και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι σήμερα εκτελείται μόνο το 70% του σχεδιαζόμενου συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ εξαιτίας του απαρχαιωμένου στόλου λεωφορείων και τρόλεϊ.
Τα τελευταία λεωφορεία, επισημαίνουν οι εργαζόμενοι, αγοράστηκαν το 2004, ενώ τεράστιες είναι οι ελλείψεις ανταλλακτικών, οδηγών και τεχνικών.