Με μάτι γλαρό και βλέμμα ερωτικής αποχαύνωσης ο Ντάνος σταδιοδρομεί εσχάτως ως ηθοποιός στο «Τατουάζ». Για να κάνει την ηθοποιό και σκηνοθέτρια Ρούλα Πατεράκη να αναρωτιέται: «Τι είναι ο Ντάνος; Ποιος τον έβαλε να παίξει; Σε ποιο κανάλι; Να μην τον βάζανε. Φαίνεται πως θα τους φέρει πιο πολλά λεφτά ο Ντάνος. Τι να κάνουμε για τον Ντάνο τον καημένο; Γιατί και αυτός χάλια θα είναι. Σε λίγο καιρό θα πέσει ο Ντάνος. Ντανκ! Δεν μένεις πολύ καιρό όταν ανεβαίνεις έτσι. Κατεβαίνεις και μάλιστα ανώμαλα». Οπως και αν έχει, στον ρόλο ενός μυστηριώδους αλλά και πολλά υπoσχόμενου εραστή, ο Γιώργος Αγγελόπουλος (αυτό είναι το πραγματικό όνομά του, το Ντάνος είναι παρατσούκλι) επιχειρεί να μας πείσει πως παραμένει ένας survivor (επιζών), όπως τον θέλει ο τίτλος που κατέκτησε στο ομώνυμο τηλεπαιχνίδι. Από τη ζούγκλα της Δομινικανής Δημοκρατίας όπου γυριζόταν το περσινό (και πιο επιτυχημένο από το φετινό) «Survivor», στη ζούγκλα του εν Ελλάδι star system. Και μπορεί το υποκριτικό ντεμπούτο του να αντιμετωπίζεται με δυσπιστία (όχι αδίκως, αν κρίνουμε από το αποτέλεσμα) επιβεβαιώνει όμως πως στην τηλεόραση, όταν η κάμερα σε θέλει, όλα τα άλλα είναι απλώς λεπτομέρειες. Αρκεί να είσαι διατεθειμένος να παίξεις το παιχνίδι των εντυπώσεων. Ενα παιχνίδι ναρκισσισμού και διπλωματίας ανάμεσα σε φιλόδοξους και διψασμένους για δημοσιότητα Ντάνους είναι εξάλλου το ψυχαγωγικό είδος που αποκαλούμε reality. Με το «Survivor» να ξεχωρίζει ως ένα από τα πιο επιτυχημένα ριάλιτι στην ιστορία της τηλεόρασης, όχι μόνο της ελληνικής. Γιατί άραγε; Η απάντηση δεν είναι δύσκολη, δεδομένου πως σε όλους μας (έστω, σχεδόν σε όλους) αρέσει να κοιτάμε τις ζωές των άλλων από την κλειδαρότρυπα ή και να γινόμαστε οι θεατές στις κερκίδες της αρένας.
Η αρχική ιδέα
Αρκετά χρόνια πίσω, το 1992, ο βρετανός παραγωγός Τσάρλι Πάρσονς και ο σύντροφός του λόρδος Γουαχίντ Αλί, δημιουργοί της εταιρείας παραγωγών Planet 24, σκέφτηκαν ένα παιχνίδι όπου οι συμμετέχοντες θα έπρεπε να επιβιώσουν σε μια απομακρυσμένη περιοχή του πλανήτη, σαν σύγχρονοι Ροβινσώνες. Τα κανάλια στα οποία το πρότειναν, αρχικά με τον τίτλο «Castaway», το απέρριψαν, ανάμεσά τους και το BBC, το οποίο αν και στην αρχή ενδιαφέρθηκε στη συνέχεια τους προσπέρασε και έστησε ένα δικό του «Castaway 2000» (κάτι ανάμεσα σε πρώιμο ριάλιτι και ντοκιμαντέρ) με μια ομάδα να δημιουργεί μία μικρή κοινότητα σε ένα απομακρυσμένο νησί των Εβρίδων. Ο Πάρσονς επέμεινε. Κάποια στιγμή η πρότασή τους άρεσε στη δημόσια τηλεόραση της Σουηδίας που το 1997 πρωτοπαρουσίασε το παιχνίδι με τον τίτλο «Expedition Robinson».
Το παιχνίδι κατακτά όλο τον κόσμο
Με τον ίδιο τίτλο, ως «Expedition Robinson», το ριάλιτι παρουσιάστηκε το 1998 στη Δανία, το 1999 στη Νορβηγία και την Ελβετία, ενώ με τον σημερινό τίτλο «Survivor» έκανε πρεμιέρα στις ΗΠΑ το 2000 και στη Βρετανία το 2001. Η επιτυχία συνεχίστηκε με τα «Survivor Africa» που προβλήθηκε σε διάφορες αφρικανικές χώρες, «Australian Survivor», «Extreme Azerbaijan», «The last hero» (η ρώσικη και η ουκρανική εκδοχή), «No limit» (η βραζιλιάνικη εκδοχή), «Into the Shangri-La» (η κινέζικη εκδοχή), «La isla de los Famos.o.s.» (η κολομβιανή εκδοχή), «La isla: El reality» (η μεξικάνικη εκδοχή), «Koh-Lanta» (η γαλλική εκδοχή), «L’ isola dei famosi» (η ιταλική εκδοχή) κ.ά. Ολος ο κόσμος άρχισε να βλέπει «Survivor».
Η δική μας εκδοχή
Στην Ελλάδα το «Survivor» προβλήθηκε για πρώτη φορά από το Mega Channel, το 2003, με παρουσιαστή τον Γρηγόρη Αρναούτογλου, ο οποίος παρουσίασε και τον δεύτερο κύκλο, την επόμενη χρονιά. Το 2006, τον τρίτο (ελληνοτουρκικό) κύκλο παρουσίασε ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης πάλι από τη συχνότητα του Mega –συμπαρουσιαστής του ο Ατζούν Ιλιτζαλί που στη συνέχεια έγινε ο παραγωγός των «Survivor» του Σκάι και όχι μόνο. Το 2010 το παιχνίδι παρουσίασε ο Γιάννης Αϊβάζης. Οι δύο πρώτοι κύκλοι γυρίστηκαν στη Μαλαισία, ο τρίτος στον Παναμά και ο τέταρτος στην Παταγονία. Επειτα από ένα διάλειμμα επτά χρόνων το ριάλιτι επέστρεψε αυτή τη φορά από τον Σκάι, το 2017, με παρουσιαστή τον Σάκη Τανιμανίδη και με τεράστια επιτυχία. Ο Τανιμανίδης ξεκίνησε να παρουσιάζει και τον φετινό κύκλο, στον οποίο συμμετέχει ως συμπαρουσιαστής ο Γιώργος Λιανός. Τα δύο πρόσφατα «Survivor» έχουν ως σκηνικό τις εξωτικές παραλίες της Δομινικανής Δημοκρατίας.
Ενας Τούρκος στην Ελλάδα
Η επιστροφή της εκπομπής στον Σκάι και στην ελληνική τηλεόραση οφείλεται στον Ιλιτζαλί, ο οποίος, όπως ήδη αναφέραμε, κάνει την παραγωγή. Ο δραστήριος τούρκος επιχειρηματίας ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως αθλητικός ρεπόρτερ και παρουσιαστής για να ανελιχθεί εντυπωσιακά στον κόσμο της τηλεόρασης.
Μεταξύ άλλων, το 2004 ίδρυσε δική του εταιρεία παραγωγής που ασχολήθηκε με τα τηλεπαιχνίδια και τα ριάλιτι για να αποκτήσει και δικό του τηλεοπτικό κανάλι. Η προσωπική ζωή του απασχολεί συχνά τις σελίδες του lifestyle Τύπου, ενώ πολλά γράφτηκαν και στην Ελλάδα για τον (τρίτο) γάμο του το περασμένο καλοκαίρι στο Σεν-Τροπέ. Καλεσμένος στις χαρές του και ο παρουσιαστής του ελληνικού «Survivor» Σάκης Τανιμανίδης.
Θριαμβευτικές τηλεθεάσεις
Ζήτω λοιπόν –έστω από τηλεοράσεως, αυτές τις δύσκολες και επικίνδυνες εποχές –η ελληνοτουρκική φιλία! Με το αζημίωτο, βεβαίως, καθώς (ας μην το ξεχνάμε) μιλάμε για μπίζνες. Εξαιρετικά επιτυχημένες μπίζνες: ο πρώτος «Survivor» του Σκάι, από όπου μας προέκυψε και ο Ντάνος, πήγε ανέλπιστα καλά. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της εταιρείας Nielsen για την περίοδο από τον Σεπτέμβριο του 2016 ώς τον Μάιο του 2017 το πρόγραμμα με την υψηλότερη τηλεθέαση ήταν το επεισόδιο του «Survivor» όπου οι δύο αντίπαλες ομάδες συναντήθηκαν και ενώθηκαν: το παρακολούθησαν 2.449.000 τηλεθεατές. Ο τελικός του Διαγωνισμού Τραγουδιού της Γιουροβίζιον ήρθε δεύτερος με 1.800.000 θεατές. Ενδεικτική είναι και η σύγκριση ανάμεσα στο «Survivor» και στον πρώτο ημιτελικό της Γιουροβίζιον όπου συμμετείχε η Ελλάδα με την Demy και ο οποίος θα έκρινε αν θα συνεχίζαμε στον διαγωνισμό ή όχι: το ριάλιτι σημείωσε 44,4% στο σύνολο και 55,1% στο δυναμικό κοινό, ενώ ο ημιτελικός 12,4% στο σύνολο και μόλις 11,7% στο δυναμικό κοινό. Καημένη Demy!
Και όμως, οι πρώτες ενδείξεις δεν ήταν τόσο υπερ-θετικές: η πρεμιέρα του «Survivor 1» σημείωσε 26,1% στο σύνολο των τηλεθεατών και 31,7% στα νεανικά κοινά. Τα νούμερα αυτά δεν είχαν σχέση με τα αστρονομικά νούμερα που κατέγραψαν τα επεισόδια που ακολούθησαν και χάρη στα οποία ο Σκάι διπλασίασε σχεδόν τους τηλεθεατές του. Ενδεικτικό του θριάμβου και το τελευταίο επεισόδιο του «Survivor 1»: Σύμφωνα πάντα με τις μετρήσεις, για περισσότερο από μία ώρα τα ποσοστά τηλεθέασης πέρασαν πάνω από το 70%, με αποκορύφωμα την ώρα της ανακοίνωσης του αποτελέσματος, όπου έφτασαν το 78,2%!
Η φετινή εκδοχή
Η πρεμιέρα του νέου «Survivor» (της παραγωγής που εξακολουθεί να προβάλλεται) πήγε καλά: 44,8% στο σύνολο, 55,6% στο δυναμικό κοινό. Ακολούθως τα νούμερα παρουσίασαν (ελαφρά τις περισσότερες φορές) πτωτική τάση (π.χ. την περασμένη Δευτέρα είχαμε στο σύνολο 29,5%), με το «Τατουάζ», την τουρκική «Αννέ» και το «Master chef» (και τα τρία παραγωγές προσεγμένες) να μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι και να κλέβουν θεατές. Τι μπορεί να φταίει εκτός από τις νέες αφίξεις; Πιθανώς η επανάληψη μιας ιδέας που έχει κάνει τον κύκλο της (πόσες φορές να δεις δύο παίχτες να τσαλαβουτάνε στα λασπόνερα και να έρπουν στην άμμο;).
Επιπλέον, τα δυνατά χαρτιά της φετινής παραγωγής αποδείχτηκαν αδύναμα: Η επιλογή της Κωνσταντίνας Σπυροπούλου ως παίκτριας –μπαλαντέρ, που θα έμπαινε στο παιχνίδι για να φέρει πιθανώς τα πάνω κάτω με τον δύσκολο χαρακτήρα της, δεν ήταν η καλύτερη. Σούπα το αποτέλεσμα. Αλλά και οι υπόλοιποι παίκτες δεν μοιάζουν να έχουν το τηλεοπτικό τσαγανό που είχαν δείξει οι παίκτες της πρώτης χρονιάς από την Ευριδίκη Βαλαβάνη, τη Λάουρα Νάργες, τον Ορέστη Τσανγκ και τον Γιάννη Σπαλιάρα ώς τη Σόφη Πασχάλη, τον Στέλιο Χανταμπάκη, τον Μάριο Ιωαννίδη, τον Κωνσταντίνο Βασάλο και το Γιώργο Χρανιώτη. Φαίνεται αυτό και από τον όχι τόσο ενθουσιώδη τρόπο με τον οποίο τους αντιμετωπίζουν ακόμα και οι life style εκπομπές, που σε μεγάλο βαθμό εξακολουθούν να προτιμούν τις περσινούς «σταρ» του ριάλιτι. Οπως και αν έχει και το νέο «Survivor» παραμένει πρώτο σχεδόν σε όλες τις καθημερινές μετρήσεις.
Στο μεταξύ, ο Γιώργος Αγγελόπουλος (Ντάνος) έζησε στιγμές αποθέωσης όχι μόνο όταν επέστρεψε στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Σκιάθο, όπου τα πλήθη συνωστίστηκαν στο λιμάνι για να τον υποδεχτούν, αλλά όπου και αν εμφανίστηκε. Τεράστια η δύναμη της τηλεοπτικής εικόνας! Και όπως φαίνεται και από την εμφάνισή του στο «Τατουάζ», ξέρει να την εξαργυρώνει.
Η εξήγηση της επιτυχίας
Το «Survivor» ήρθε στην τηλεόρασή μας μια περίοδο που το πρόγραμμα ήταν εξαιρετικά φτωχό. Θύμισε στο κοινό τις φιλόδοξες παραγωγές που κάποτε είχαν ξεκινήσει να κάνουν μόνα τους τα ελληνικά κανάλια. Ανήκει, δηλαδή, σε ένα είδος εκπομπών που είχαμε δει και στο παρελθόν. Αυτό είναι ένα θετικό. Την ίδια στιγμή, είναι γνωστό πόσο εύκολα το κοινό μπορεί να ταυτιστεί με τους παίκτες τέτοιων ψυχαγωγικών εκπομπών.
Στο «Survivor 1» η ταύτιση ήταν μεγάλη, και με το «καλό παιδί», τον Ντάνο, και με άλλους παίκτες –λειτούργησαν απόλυτα η επιλογή των συμμετεχόντων και ο τρόπος με τον οποίο έγινε η στελέχωση των ομάδων. Χωρίς λοιπόν να φέρει στην τηλεόραση κάτι καινούριο, το νέο – παλιό αυτό reality επανέφερε ένα είδος ψυχαγωγίας που μας είναι οικείο. Που προσφέρει θέαμα, δράση και καλεί τον τηλεθεατή να παρακολουθήσει έναν ανταγωνισμό ο οποίος κρατάει το ενδιαφέρον του ζωντανό.
Την ίδια στιγμή δεν παύει βεβαίως να είναι ένα ριάλιτι που αναπαράγει πολλά κοινωνικά στερεότυπα (κυρίως σχετικά με τον ρόλο του άνδρα, της γυναίκας και με τις σχέσεις των δύο φύλων) και που όπως όλα τα ριάλιτι χρησιμοποιεί την ευγενική άμιλλα ως αφορμή για να κάνει κάτι πολύ ύπουλο: να ξεμπροστιάσει και να εκθέσει τους συμμετέχοντες, να τους παρασύρει σε συμπεριφορές που μπορεί να είναι ακόμα και ανάρμοστες, προκειμένου να διασκεδάσει τον διψασμένο για σκάνδαλα και κουτσομπολιά κόσμο.
Αυτό ακριβώς κάνει και το «Survivor», και αυτή η παράμετρος, όσο προσβλητική και αν ακούγεται (και είναι) για την αξιοπρέπεια του ανθρώπου, δεν παύει να αποτελεί άλλο ένα από τα συστατικά τις επιτυχίας του. Μήπως το κυριότερο;
Το Ιντερνετ
Με στόχο τους θεατές του Διαδικτύου
Το νέο «Survivor» δεν απευθύνθηκε μόνο στους τηλεθεατές, αλλά και στους χρήστες του Διαδικτύου. Το Internet, οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και σχολιασμού φιλοξενούσαν σε καθημερινή βάση τις αντιδράσεις από όλα όσα έδειχνε η μικρή οθόνη. Κατά τη διάρκεια της προβολής κάθε επεισοδίου χιλιάδες άνθρωποι έμπαιναν σε twitter και σε facebook για να πουν καθένας το μακρύ του και το κοντό του, να σχολιάσουν τις εξελίξεις, τις συμπεριφορές των παικτών, να αποθεώσουν εκείνους που τους άρεσαν και να καταβαραθρώσουν εκείνους που δεν συμπαθούσαν. Δημιουργήθηκε έτσι ένας ιδιότυπος τζόγος, ένα καφενείο όπου συναντιόντουσαν άγνωστοι για να κουτσομπολέψουν, να αστειευτούν, ακόμα και για να τσακωθούν. Αυτό έκανε το παιχνίδι ακόμα πιο ενδιαφέρον, του έδωσε ακόμα μεγαλύτερη ώθηση. Ομως, το τηλεοπτικό προϊόν πολύ συχνά μπορεί να έχει σύντομη ημερομηνία λήξεως. Ετσι, όπως μπορεί να εκτιναχθεί στην κορυφή, έτσι μπορεί και να σταματήσει να αφορά τους πολλούς. Τα νούμερα του νέου «Survivor» δεν είναι άσχημα, δεν είναι όμως σε καμία περίπτωση τα νούμερα μιας τόσο μεγάλης επιτυχίας όσο ήταν το προηγούμενο. Αν πέρυσι τέτοια εποχή όλες οι παρέες συζητούσαν για τους παίκτες και στοιχημάτιζαν για τους νικητές και τους χαμένους, εφέτος τις απασχολούν και τα νέα ριάλιτι μαγειρικής. Και το ενδιαφέρον που εξακολουθεί να δείχνει μέρος του κοινού για τους κοιλιακούς του Ντάνου, είναι αυτή τη στιγμή μεγαλύτερο από το ενδιαφέρον που δείχνει για τις εξελίξεις στον νέο κύκλο του «Survivor 2». Αραγε ο «Επιζών», με τις επιδόσεις που έχει, θα επιζήσει και για τρίτη περίοδο σε μια αγορά σκληρή και τρομακτικά απαιτητική; Θα δούμε. Πάντως, για να είμαστε δίκαιοι, στο μέχρι σήμερα ταξίδι του τα κατάφερε μια χαρά: και στην ελληνική, όπως και στη διεθνή τηλεόραση, έγραψε (και εξακολουθεί να γράφει) τη δική του ιστορία ως ένα από τα πιο δημοφιλή ριάλιτι. Η εμπορική επιτυχία είναι αδιαμφισβήτητη. Αν πάλι, αποφασίσουμε να εξετάσουμε το φαινόμενο με ποιοτικά κριτήρια… Πόσο ποιοτικό, αλήθεια, μπορεί να είναι ένα ριάλιτι;
Γνωρίζατε ότι…
…ο πρώτος παίκτης που ψηφίστηκε για αποχώρηση από το πρώτο (σουηδικό) «Survivor» (που είχε τον τίτλο) «Expedition Robinson», έναν μήνα μετά την έξοδό του από το παιχνίδι αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει;
…στις ΗΠΑ παίζεται χωρίς διακοπή από το 2000;Αυτή τη στιγμή προβάλλεται ο 36ος κύκλος!
…«Survivor» έχουν γυριστεί σε τοποθεσίες από 16 χώρες; (Μαλαισία, Ταϊλάνδη, Φιλιππίνες, Δομινικανή Δημοκρατία, Παναμάς, Νικαράγουα, Αργεντινή, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Γκαμπόν, Γαλλική Πολυνησία, Κένυα, Βανουάτου, Νησιά Φίτζι, Σαμόα, Κίνα)