Ποιο είναι το κυρίαρχο συναίσθημα για έναν τόσο εμβληματικό ρόλο του παγκόσμιου ρεπερτορίου;
Γιώργος Καύκας: Αισθάνομαι τυχερός και ευγνώμων που μου δόθηκε αυτή η ευκαιρία. Oσο για τον ρόλο, εγώ δεν είμαι τίποτα άλλο από μια κούκλα εγγαστρίμυθου. Ο κύριος Σάμιουελ Μπέκετ μου υπενθυμίζει το αναπότρεπτο: θα πρέπει να μάθω ότι ο ίδιος είμαι ένα παιχνίδι προορισμένο να σπάσει. Oμως αυτή η ευθραυστότητα είναι η δύναμή μου. Αυτό πιστεύω είναι το αισιόδοξο μήνυμα για τη ζωή.
Ποιο περιεχόμενο δίνετε στην έννοια του παραλόγου στον Μπέκετ;
Γ.Κ.: Oταν ορίζει κάποιος ως παράλογο ό,τι θεωρείται άγνωστο και δυσνόητο από το κυρίαρχο νοηματικό πλαίσιο, θα πρέπει πρώτα να αναρωτηθεί: “Μήπως αυτός που τον παρατηρεί μέσα από ένα άλλο πλαίσιο αδυνατεί εξίσου να τον κατανοήσει;”. Θα έλεγα ότι το παράλογο στον Μπέκετ είναι μια αναπότρεπτη λογική που μας αναγκάζει να υποταχθούμε συνειδητά στην ύπαρξη που μας δόθηκε χωρίς καμία εξήγηση. «Πού θα πήγαινα αν μπορούσα να πάω; Ποιος θα ήμουν αν μπορούσα να είμαι; Τι θα έλεγα αν είχα φωνή; Ποιος τα λέει αυτά λέγοντας ότι είμαι εγώ; Δώστε μια απάντηση απλή. Κάποιος να δώσει μια απάντηση απλή» –Σ. Μπέκετ.
Με ποιο κλειδί ξεκλειδώσατε τα στοιχείαπου βρήκατε στον ρόλο;
Γ.Κ.: Πολλές φορές ψάχνεις απεγνωσμένα κάτι που έχασες κι αφού κάνεις άνω κάτω το σπίτι, ανακαλύπτεις ότι αυτό ήταν εκεί μπροστά σου, απλά δεν το έβλεπες. Ο Μπέκετ δεν μιλάει στα έργα του για το παράλογο. Το παράλογο προκύπτει, υπάρχει εκεί και είναι η βαθύτερη ουσία της ζωής, δεν το κάνει θέμα. Οταν λοιπόν άρχισα να συνειδητοποιώ τον παραλογισμό στη δική μου ζωή, τότε αποκαλύφθηκαν πολλά στοιχεία του εαυτού μου στον ρόλο.
Κατά πόσο συνεχίζετε να είστε Εστραγκόν/ Βλαδίμηρος όταν κατεβαίνετε από τη σκηνή;
Γ.Κ.: Το θέατρο του παραλόγου το παίζουμε συχνά στην καθημερινότητά μας. Εχουμε δει αρκετές φάρσες «τραγικωμωδίες» στις κοινωνικές και στις προσωπικές μας σχέσεις, στην πολιτική. Οσο για μένα, ο Βλαδίμηρος υπήρχε και εξακολουθεί να υπάρχει ως ένα βαθμό μέσα μου. Αναγνωρίζω δηλαδή και κατανοώ απόλυτα την υπαρξιακή αγωνία του, την αδυναμία του να διαχειριστεί κάποιες φορές τη σκληρή πραγματικότητα, τις συγκρούσεις μέσα του, την ανάγκη και τη χαρά να είναι απαραίτητος για έναν άλλο άνθρωπο, τη διαχείριση της μοναξιάς του, τις καθημερινές αυτές επαναλαμβανόμενες συζητήσεις με αγαπημένους ανθρώπους, τις εμμονές του, τον ψυχαναγκασμό του. Eκείνο, όμως, που μας ενώνει απόλυτα και που παύουμε να είμαστε δύο αλλά ένας είναι η ΟΥ-ΤΟΠΙΑ. Η σκηνή είναι και αυτή ένα παιχνίδι που με κάνει να νιώθω ότι υπάρχω πραγματικά.
INFO
«Περιμένοντας τον Γκοντό» στο Βασιλικό Θέατρο, πλ. Λευκού Πύργου, τηλ. 2315-200200. Με τους Γιώργο Καύκα, Κωνσταντίνο Χατζησάββα, Παναγιώτη Παπαϊωάννου, Θανάση Ραφτόπουλο