Γαλλικά όπλα στο Αιγαίο φέρνουν η επιδείνωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων και οι τσαμπουκάδες της Αγκυρας στην κυπριακή ΑΟΖ. Ηδη Αθήνα και Παρίσι συζητούν επί τρεις μήνες τις λεπτομέρειες μιας συμφωνίας βάσει της οποίας η Ελλάδα θα αγοράσει από τους Γάλλους δύο φρεγάτες τύπου Belharra με δικαίωμα επέκτασης για δύο ακόμα. Η επιδείνωση της κατάστασης στα ανατολικά θαλάσσια σύνορα της Ελλάδας και η κλιμακούμενη ένταση στο Αιγαίο αποτελούν έναν από τους λόγους που συζητήσεις και διαπραγματεύσεις αναμένεται να τρέξουν πολύ γρήγορα από το Πάσχα και μετά.
Η έναρξη της συζήτησης πυροδοτήθηκε μετά τη συνάντηση Τσίπρα – Μακρόν στο Παρίσι στο τέλος του περασμένου Νοεμβρίου. Από τότε και μετά έχουν πυκνώσει οι επισκέψεις των Γάλλων στην Αθήνα. Η τελευταία συνάντηση έγινε στα μέσα Φεβρουαρίου, ενώ η νέα άφιξη αναμένεται στο τρίτο δεκαήμερο του Μαρτίου για μια συνάντηση με τις ελληνικές υπηρεσίες. Τότε θα μορφοποιηθούν οι προδιαγραφές και θα «κλειδώσουν» λεπτομέρειες, όπως ο τύπος των όπλων, το είδος των ραντάρ και των συστημάτων επικοινωνιών κ.ά.
ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ. Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», η Αθήνα στρέφεται στο Παρίσι και τον Εμανουέλ Μακρόν για μια συνολική σύγκλιση με χαρακτηριστικά στρατηγικής συνεργασίας. Ο γάλλος πρόεδρος είναι αυτός που έχει πάρει πάνω του την αναγκαία πολιτική στροφή που καλείται να κάνει η Ευρώπη για να καταστεί ξανά ελκυστική στους ευρωπαίους πολίτες. Ο τομέας της κοινής ευρωπαϊκής άμυνας είναι ένα από τα κεφάλαια αυτής της στροφής που επιδιώκει ο Μακρόν, καθώς ανοίγει δρόμους για τα γαλλικά όπλα σε όλη την ευρωπαϊκή αγορά.
Την ίδια ώρα, η Αθήνα που προσβλέπει στη χαλάρωση της λιτότητας, επιδιώκει η ατζέντα Μακρόν να οδηγήσει σε ισχυρή ευρωπαϊκή χρηματοδότηση της ανάπτυξης και αντισταθμίζει με αγορές γαλλικών συστημάτων τη γαλλική υποστήριξη σε πολιτικό και στρατιωτικό πεδίο στα ελληνοτουρκικά και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Οι γαλλικές φρεγάτες Belharra με τα ειδικά τους χαρακτηριστικά, την υψηλή τεχνολογία που ενσωματώνουν αλλά και το είδος των όπλων που μπορούν να φέρουν, σηματοδοτούν και μια αλλαγή οπτικής του Πολεμικού Ναυτικού. Η διεύρυνση οριζόντων προκύπτει από τα νέα δεδομένα που διαμορφώνει η ύπαρξη φυσικών πόρων στην Ανατολική Μεσόγειο και τις συζητήσεις της Αθήνας με τους γείτονές της για την οριοθέτηση Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ). Οι φρεγάτες που τώρα διαθέτει το Ναυτικό, εκτός των όπλων τους, διαθέτουν αντιαεροπορικά συστήματα αυτοάμυνας. Προστασίας δηλαδή του ίδιου του σκάφους έναντι εχθρικών αεροσκαφών. Οι –υπό συζήτηση –φρεγάτες έχουν δυνατότητα για «αντιαεροπορική προστασία περιοχής» και αποτελούν μέσα κυριαρχίας σε «ανοιχτή θάλασσα», όπως εξηγούν αξιωματικοί που έχουν γνώση των όσων συζητούνται για τα όπλα με τα οποία πρόκειται να εφοδιαστούν.
Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ. Στην κατάσταση που βρίσκεται η ελληνική οικονομία, μια τέτοια επιλογή θα φάνταζε απαγορευτική καθώς μόνο για την απόκτηση των δύο φρεγατών το εκτιμώμενο κόστος αναμένεται να ξεπεράσει κατά τι τα 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, οι συζητήσεις έχουν προχωρήσει και στο πεδίο της χρηματοδότησης του προγράμματος. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πληρωμή των δύο ψηφιακών φρεγατών Belharra αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσω της αποδέσμευσης κερδών που έχουν οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες από τη διακράτηση ελληνικών ομολόγων.
Οι ενισχυμένες δυνατότητες που θα έχουν οι ψηφιακές φρεγάτες (αναγράφονται, μάλιστα, BELH@RRA), κατηγορίας stealth, θα αναβαθμίσουν τη δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού στο Αιγαίο. Πρόκειται για τις λεγόμενες υπερφρεγάτες τελευταίας γενιάς. Διαθέτουν αυξημένες ψηφιακές δυνατότητες προκειμένου να αντιμετωπίσουν με αποτελεσματικότητα κάθε είδους απειλή στον αέρα, στην επιφάνεια της θάλασσας αλλά και υποβρυχίως. Θα φέρουν δηλαδή εξοπλισμό για μάχη με τη βοήθεια της πιο σύγχρονης τεχνολογίας. Ακόμη θα διαθέτουν ολοκληρωμένη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου.
Το γαλλικό υπουργείο Εθνικής Αμυνας άρχισε τον σχεδιασμό και τη ναυπήγηση των ψηφιακών φρεγατών με στόχο να αποτελέσουν μια εναλλακτική στις επίσης stealth φρεγάτες τύπου FREMM. Το πολεμικό πλοίο έχει εκτόπισμα 4.200 τόνους και μήκος 121 μέτρα. Δηλαδή είναι κάτι ανάμεσα στη φρεγάτα τύπου FREMM που έχει εκτόπισμα 6.500 τόνους και τις κορβέτες Gowind με εκτόπισμα 3.000 τόνους. Είναι μια συμπαγής φρεγάτα κατάλληλη για αποστολές μεγάλης εμβέλειας, είτε αυτόνομα είτε ως μέρος ομάδας πλοίων, αλλά και για δράσεις επιτήρησης.
ΤΑ ΑΓΚΑΘΙΑ. Ενα από τα αγκάθια της αγοράς των ψηφιακών φρεγατών είναι ότι δεν είναι δυνατό να παραληφθούν νωρίτερα από το 2021. Αυτό σημαίνει δηλαδή πως η Ελλάδα δεν μπορεί να τις εντάξει άμεσα στον στόλο της, σε μια περίοδο έντασης με την Τουρκία στο Αιγαίο. Για να καλυφθεί αυτό το κενό, είναι στο τραπέζι η ενοικίαση δύο φρεγατών τύπου FREMM μέχρι την παραλαβή των συγκεκριμένων. Μόνο που σε τέτοια περίπτωση θα απαιτηθεί διπλός χρόνος για την εκπαίδευση του προσωπικού. Σημειώνεται πως φρεγάτες Belharra δεν διαθέτει ακόμη ούτε η Γαλλία. Είναι δηλαδή υπό ναυπήγηση, ενώ και η Τουρκία δεν διαθέτει ανάλογο όπλο.
Σε περίπτωση που Ελλάδα και Γαλλία συμφωνήσουν, η κυβέρνηση «καίγεται» η συμπαραγωγή των φρεγατών να διασώσει τον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα. Ομως, από τα τρία ναυπηγεία που διαθέτει η χώρα μας μόνο ο Σκαραμαγκάς έχει τη δυνατότητα ναυπήγησης μεγάλων πλοίων. Εντούτοις ο Σκαραμαγκάς αυτές τις ημέρες τέθηκε σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Και εφόσον δεν υπάρξουν νομικές εμπλοκές, θα ακολουθήσει διεθνής διαγωνισμός για τον πλειστηριασμό του εμπορικού και του στρατιωτικού τμήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Την ίδια ώρα, μεγάλα οικονομικά προβλήματα αντιμετωπίζουν και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.