Εμμένοντας στην κοινωνική πολιτική η οποία θέλει ένα θέατρο ανοιχτό στην κοινωνία και στον πολίτη της ευρύτερης περιφέρειάς του και όχι μόνο, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ανοίγει τις πόρτες του στο μεγάλο κοινό κάθε ηλικίας και κάνει ένα πρώτο και ουσιαστικό βήμα για τη θεατρική εκπαίδευση. Χάρη στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Αττική», έως την Δευτέρα 4 Ιουνίου, αναπτύσσεται το φεστιβάλ «Η δυναμική του ελληνικού λόγου στο θέατρο» σε δύο διαφορετικούς άξονες.
«Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο, έχει στόχο την ανάδειξη και προώθηση του ελληνικού θεατρικού λόγου. Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά υλοποιεί το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα επιμένοντας σε μια θεατρική και κοινωνική εκπαιδευτική πολιτική, η οποία αφορά το ευρύ κοινωνικό σύνολο. Βασική μέριμνα του Δημοτικού Θεάτρου είναι ο συνδυασμός της εκπαιδευτικής και καλλιτεχνικής διάστασής του θεάτρου , μία συνάντηση της θεωρίας με την πράξη. Σκοπός είναι να έρθει ο πολίτης κοντά στο θέατρο και το θέατρο κοντά στον πολίτη. Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά αναζητώντας το σύνδεσμο ανάμεσα στη σκηνή και την πλατεία, ενθαρρύνει την δημιουργική εμπλοκή των θεατών στη θεατρική διαδικασία», επισημαίνει ο Νίκος Διαμαντής, καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, ο οποίος είναι παράλληλα υπεύθυνος της υλοποίησης του προγράμματος.
Ο πρώτος προϋποθέτει την παρουσίαση κάθε χρόνο για τα επόμενα τρία χρόνια τρεις παραστάσεις ελληνικών έργων, από την εποχή του Καμπανέλλη μέχρι σήμερα. Οι δύο εξ αυτών θα είναι παλαιότερων συγγραφέων, δοκιμασμένων ενώ η τρίτη θα είναι αποτέλεσμα της δημιουργικής σκέψης νέων συγγραφέων. Από κει και πέρα, θα παρουσιάζονται έξι αναλόγια, που θα απευθύνονται τα τρία σε δοκιμασμένους δημιουργούς ενώ τα υπόλοιπα τρία θα συστήνουν στο κοινό νεώτερους θεατρικούς συγγραφείς. Επιπλέον, θα προβλέπεται και το ανέβασμα δύο αναλογίων με τη σφραγίδα πολύ φρέσκων συγγραφέων, άγνωστων στο ευρύ κοινό.
Τη φετινή εαρινή σεζόν, στο Φεστιβάλ Νεοελληνικού θα παρουσιαστούν τρία χαρακτηριστικά έργα της νεοελληνικής δραματουργίας. Οι παραστάσεις θα ξεκινήσουν από την εμβληματική «Αυλή των Θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη που θα σκηνοθετήσει ο Κοραής Δαμάτης. Στη συνέχεια, θα διασχίσουμε τη δεκαετία του ’80 με το αντιπροσωπευτικό «Ενυδρείο» του Κώστα Μουρσελά, η σκηνοθεσία του οποίου θα γίνει από την Άσπα Τομπούλη. Τα μεγάλης διάρκειας έργα του προγράμματος, κλείνουν με την «Πείνα», ένα σύγχρονο έργο του συγγραφέα Χαράλαμπου Γιάννου σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Λάσκαρη.
Σε όλες τις παραστάσεις οι συντελεστές θα είναι οι ίδιοι. Έτσι, φέτος τα σκηνικά και κοστούμια ετοιμάζει η Λίλη Πεζανού ενώ οι φωτισμοί είναι της Άννας Σμπώκου. Την μουσική κάνει ο Νίκος Βασιλείου. Ως προς τους ηθοποιούς, συμμετέχουν οι Γιαννακόπουλος Σταύρος, Καβουκίδου Μαρία, Καλαϊτζής Στέλιος, Κυπριανού Άρης, Μοσχολιδάκης Περικλής, Οικονομοπούλου Νατάσα, Παπαδοκωνσταντάκης Μάρκος, Σκαρλάτου Τζένη, Τσόγκα Κοραλία και Φώτα Βικτώρια.
Επιπλέον στο φεστιβάλ, έχει προβλεφθεί η διοργάνωση μεγάλης στρογγυλής τράπεζας με τη συμμετοχή καλλιτεχνικών διευθυντών πολιτιστικών φορέων, δημοσιογράφων, εκπροσώπων του πνεύματος και δημιουργών που θα καταπιαστούν με θέματα που αφορούν στον θεατρικό λόγο, αναδεικνύοντας παράλληλα το πολύ ζωντανό τοπίο της ελληνικής θεατρικής δραματουργίας.
Στο κομμάτι των εκδόσεων, το φεστιβάλ θα έχει διπλή παρουσία. Η πρώτη, ετήσια, θα σχολιάζει την δημιουργική διαδικασία στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, επιστρατεύοντας τη γνώμη σημαντικών θεατρολόγων αλλά και νεώτερων ανατρεπτικών συναδέλφων τους. Η δεύτερη, θα παρουσιαστεί στο τέλος του προγράμματος και θα είναι περισσότερο συγκεντρωτικό, καταγράφοντας τις απόψεις σημαντικών ανθρώπων του χώρου, από τον Κώστα Γεωργουσόπουλο μέχρι την Δηώ Καγγελάρη και τη Λουίζα Αρκουμανέα.
Στον δεύτερο πυλώνα εξέλιξης του Φεστιβάλ, ο Νίκος Διαμαντής επέλεξε ν’ ανοίξει το θέατρο του μεγαλύτερο λιμανιού της χώρας, όχι μόνο για τα σχολεία ή τα γηροκομεία αλλά για όλους τους περαστικούς και τους πολίτες του Πειραιά. Για οποιονδήποτε θέλει να δει τι σημαίνει πολιτισμός, θέατρο και πώς εξελίσσεται αυτό από την πρόβα έως τη σκηνή. Καλεί όλον τον κόσμο να ανακαλύψει τον μηχανισμό της θεατρικής πράξης εκ των έσω, δίνοντάς του τη μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσει πώς φτιάχνεται μια θεατρική παράσταση και να ακολουθήσει τη διαδρομή της μέσα από μια σειρά ανοιχτών προβών. Μια διαδρομή στα άδυτα του θεάτρου με συνοδοιπόρους συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιούς, σκηνογράφους, ενδυματολόγους, φωτιστές.
«Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει το ακατάστατο, το αυθαίρετο της καλλιτεχνικής δημιουργίας, τη δυναμική της φαντασίας. Προσπαθούμε ν’ ανοίξουμε τις διαδικασίες στον κόσμο. Να πάρει μια γεύση της μαγειρικής, της κουζίνας, στοχεύοντας στην φαντασία και το ένστικτο και να αποτυπώσει όλους τους τρόπους που προχωράμε στην θεατρική πράξη», αναφέρει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου.
Φιλοδοξία είναι η γνωριμία και η εξοικείωση με τη θεατρική πράξη θα γίνει με όχημα σύγχρονα έργα σημαντικών Ελλήνων συγγραφέων. Το φεστιβάλ θα έχει στόχο την ανάδειξη και προώθηση του ελληνικού θεατρικού κειμένου. Το κοινό καλείται να παρακολουθήσει καθημερινά 11.00 με 15.00, δωρεάν ανοιχτές πρόβες, να εκθέσει τις ερωτήσεις και τις ανησυχίες του, να συνομιλήσει με τους σκηνοθέτες.
Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά αναζητώντας το σύνδεσμο ανάμεσα στους δύο θεατρικούς χώρους, αυτόν της σκηνής και της πλατείας, δημιουργεί ένα workshop in progress κατά το οποίο ενθαρρύνεται η δημιουργική εμπλοκή των θεατών στη θεατρική διαδικασία.
Όλοι οι επισκέπτες, μέσα από μια δίωρη διαδρομή-ξενάγηση στους χώρους του θεάτρου – από τη σκηνή έως το παρασκήνιο – θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τις τεχνικές ανάγκες μιας παράστασης, να παρακολουθήσουν την πρόβα και τον τρόπο που ο σκηνοθέτης, οι συνεργάτες του και οι ηθοποιοί εργάζονται πάνω στο κείμενο
Το κοινό θα γνωρίσει τους χώρους εργασίας του θεάτρου (μέρη της σκηνής, μηχανισμούς, σταγκόνια, τραμπουκέτα, κουϊντες κλπ), θα εξοικειωθεί με τους επαγγελματίες του θεάτρου και τους ρόλους (θεατρικά πρόσωπα και δραματουργία) που αναπτύσσονται κατά την διάρκεια της θεατρικής πράξης. Πρόκειται για μια διαδρομή στα άδυτα του θεάτρου και της θεατρικής πράξης με όχημα τα κείμενα ελλήνων θεατρικών συγγραφέων.
Πρόκειται για ένα εγχείρημα που πραγματοποιείται για πρώτη φορά και αγκαλιάζει όλους τους πολίτες ανεξαρτήτως. Και αναδεικνύει όλες τις τάσεις που επικρατούν στην ελληνική δραματουργία, εμμένοντας στην πολυσυλλεκτικότητα και την πολυφωνία.
«Δεν είναι μια οριζόντια προσπάθεια. Προσπαθούμε να είναι όσο πιο κάθετη γίνεται, ώστε να φύγουν οι θεατές απ’ τα εύκολα πρότυπα και την τηλεόραση. Αφορά όλον τον κόσμο, ώστε σε εποχές κρίσης να μπουν και να ξαναμπούν στο θέατρο και να έχουν την ευκαιρία να προσεγγίσουν θέματα που μέχρι τώρα δεν μπορούσαν», καταλήγει ο Νίκος Διαμαντής.