Σημάδια ανάκαμψης εμφανίζει η ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας, που πέρυσι αύξησε την επιβατική της κίνηση συνολικά κατά 2,5% σε σχέση με το 2016, φτάνοντας τους 6,9 εκατομμύρια επιβάτες.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA), η ευρωπαϊκή κρουαζιέρα αναπτύσσεται σταθερά τα τελευταία δέκα χρόνια, με πρωτοπόρες τις αγορές της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιρλανδίας.
Πέρυσι, η Γερμανία σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο (της τάξεως του 8,5%), καταγράφοντας ρεκόρ επιβατών, με σχεδόν 2,2 εκατομμύρια. Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιρλανδία, σημείωσαν αύξηση κατά 0,5%, με περισσότερους από 1,95 εκατομμύρια επιβάτες, συνολικά. Αντίστοιχα, η Ιταλία σημείωσε αύξηση 2,5%, με περίπου 770.000 επιβάτες, ενώ η Ισπανία συνέχισε για δεύτερη χρονιά την ανοδική της πορεία, παρουσιάζοντας αύξηση 6,4%.
Σύμφωνα με την CLIA, το 75% των ευρωπαίων επιβατών κρουαζιέρας ταξιδεύουν στην Ευρώπη. Το ποσοστό αυτό είναι ελαφρώς χαμηλότερο σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, λόγω της μείωσης της επισκεψιμότητας στη Μεσόγειο και της ενίσχυσης της επιβατικής κίνησης της κρουαζιέρας στην Καραϊβική.
Από τα στοιχεία της CLIA προκύπτει ότι περίπου οι μισοί ευρωπαίοι ταξιδιώτες κρουαζιέρας, επισκέπτονται τη Μεσόγειο και τα Κανάρια Νησιά του Ατλαντικού, ενώ το 25% επιλέγει τη Βόρεια Ευρώπη και τη Βαλτική. Πέραν της Ευρώπης, οι διατλαντικοί και ασιατικοί προορισμοί αποτελούν τις κύριες επιλογές για το μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου 25% των ευρωπαίων ταξιδιωτών. Με τη συνεχή διεύρυνσή του, ο κλάδος της κρουαζιέρας αναμένεται να ενισχύσει την απασχόληση και τη συνολική συμμετοχή του στην οικονομία της Ευρώπης.
Τα στοιχεία του 2017 ανέδειξαν ακόμα, ότι υπάρχει σαφής σχέση μεταξύ του μέσου όρου ηλικίας και της διάρκειας της κρουαζιέρας, επιβεβαιώνοντας ότι οι επιβάτες μεγαλύτερης ηλικίας επιλέγουν κρουαζιέρες μεγαλύτερης διάρκειας. Οι νεότεροι επιβάτες προέρχονται από την Ιταλία, ενώ οι επιβάτες από το Ηνωμένο Βασίλειο τείνουν να είναι οι μεγαλύτεροι ηλικιακά. Οι νεαροί επιβάτες απολαμβάνουν τη Μεσόγειο, ενώ η Βαλτική και τα Κανάρια Νησιά επιλέγονται περισσότερο από πιο μεγάλους σε ηλικία επιβάτες.
«Η πρόβλεψή μας για τους ρυθμούς ανάπτυξης της κρουαζιέρας στην Ευρώπη, επιβεβαιώθηκε πλήρως το 2017», δήλωσε ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας Ευρώπης (CLIA Europe), κ. Κυριάκος Αναστασιάδης, και πρόσθεσε: «Αναμένουμε ένα ακόμη αντίστοιχο έτος το 2018, με την έλευση 16 νέων κρουαζιερόπλοιων. Ο κλάδος της κρουαζιέρας θα συνεχίσει δυναμικά να ευδοκιμεί στην Ευρώπη, εξαιτίας της αυξανόμενης ποικιλίας των κρουαζιερόπλοιων που υπάρχουν αλλά και του επιπέδου εξατομίκευσης και διαφοροποίησης εμπειρίας που είναι σε θέση να προσφέρει στους επισκέπτες της».
Τα κυριότερα στοιχεία της CLIA για την ευρωπαϊκή κρουαζιέρα
* Περίπου 6.941.000 Ευρωπαίοι επέλεξαν το 2017 μια κρουαζιέρα, με μέσο όρο διάρκειας τις 8 διανυκτερεύσεις.
* Η Γερμανία είναι η πρώτη αγορά προέλευσης των επιβατών κρουαζιέρας στην Ευρώπη, με 2.189.000 επιβάτες. Μάλιστα πέρυσι πέτυχε τη σημαντικότερη αύξηση (κατά 8,5%) επιβατικής κίνησης σε σχέση με το 2016.
* Το Ηνωμένο Βασίλειο, με αύξηση 0,5%, πέτυχε νέο ρεκόρ επιβατικής κίνησης με σχεδόν 1,95 εκατ. επιβάτες.
* Η Ιταλία το 2017 παρουσίασε αύξηση της τάξεως του 2,5%, συνεισφέροντας συνολικά στην κρουαζιέρα περίπου 770.000 επιβάτες.
* Η Ισπανία καταλαμβάνει την τέταρτη θέση με αύξηση 6,4%, επιβεβαιώνοντας τη διετή ανάκαμψή της από την οικονομική ύφεση της περιόδου 2014-2015.
* Τέσσερις στους πέντε Ευρωπαίους επιλέγουν μια κρουαζιέρα στην Ευρώπη. Η Μεσόγειος παραμένει ο πιο δημοφιλής προορισμός, αλλά και η Βόρεια Ευρώπη γίνεται σταδιακά δημοφιλής, σημειώνοντας το 2017 ανάπτυξη κατά 8%.
* Ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατών κρουαζιέρας κυμαίνεται μεταξύ 42 ετών (Ιταλία) και 57 ετών (Ηνωμένο Βασίλειο).
* Η διάρκεια μιας κρουαζιέρας ποικίλει από αγορά σε αγορά, με το μέσο όρο να ανέρχεται σε 10,4 μέρες στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε 7,3 μέρες στην Ιταλία. Σταθερή παρέμεινε το 2017 η αγορά της Γερμανίας, με μέσο όρο τις 8,8 μέρες εν πλω.
* Στις άλλες μικρότερες ευρωπαϊκές αγορές κρουαζιέρας, όπως αυτές της Ελβετίας, της Αυστρίας, της Ολλανδίας και του Βελγίου, η αύξηση της επιβατικής κίνησης πέρυσι κυμάνθηκε μεταξύ 3,1% και 5,9%.