Γκρέμισμα της Ποσειδώνος και δημιουργία ενός νέου δρόμου που θα ενώνει τη Συγγρού με την εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας, αλλά και την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων προβλέπει, μεταξύ άλλων, ο σχεδιασμός για την ανάδειξη του Φαληρικού Ορμου.
Η αντίστροφη μέτρηση για τα έργα τα οποία προβλέπονται να έχουν ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2019 έχει ήδη ξεκινήσει, και στόχος είναι τόσο η ένωση της Καλλιθέας και του Μοσχάτου με το θαλάσσιο μέτωπο όσο και η αξιοποίηση των Ολυμπιακών Ακινήτων, όπως είναι για παράδειγμα το Beach Volley, που βρίσκονται στην περιοχή.
Οπως εξηγεί μιλώντας στα «Νέα» ο αντιπεριφερειάρχης Νότιου Τομέα Αττικής Χρήστος Καπάταης, «σε αυτή τη φάση βρίσκονται σε εξέλιξη οι εργασίες για τις λεγόμενες βαριές υποδομές». Πρόκειται δηλαδή για έργα οδοποιίας, υδραυλικά αλλά και υποστηρικτικά.
Τα έργα εξελίσσονται σε έκταση περίπου 500 στρεμμάτων, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας προέκυψε από μπαζώματα που έγιναν τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 με υλικά –κυρίως –από κατεδαφίσεις νεοκλασικών κτιρίων…
Τα μπαζώματα και η υφισταμένη χάραξη της Ποσειδώνος (οι εργασίες ολοκληρώθηκαν το 1969) μαζί με το «κλείσιμο» σε πολλά σημεία του Κηφισού και του Ιλισού έχουν ως αποτέλεσμα να κινδυνεύουν οι 160.000 κάτοικοι της περιοχής από τις πλημμύρες.
Σύμφωνα με την αρχική μελέτη που έγινε υπό την επίβλεψη του ιταλού αρχιτέκτονα Ρέντσο Πιάνο προβλέπεται το γκρέμισμα της λεωφόρου Ποσειδώνος από τη Συγγρού ως την εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας (στο Ποτάμι) σε μια έκταση περίπου δύο χιλιομέτρων.
Στη θέση της σημερινής λεωφόρου Ποσειδώνος θα δημιουργηθεί ένα υπόγειο ξηρό κανάλι (με υδραυλικά συστήματα) στο οποίο θα καταλήγουν τα νερά από τις βροχές και τις πλημμύρες με στόχο την αντιπλημμυρική θωράκιση των γύρω περιοχών.
Την ίδια ώρα η λεωφόρος Ποσειδώνος θα «μετακινηθεί» περίπου 90 μέτρα προς την πλευρά της θάλασσας, θα κατέβει γύρω στα τρία μέτρα, και σε δύο σημεία (σε Καλλιθέα και Μοσχάτο) θα περνάει μέσα από τεχνητούς λόφους, οι οποίοι θα είναι καλυμμένοι με χώμα και χαμηλή βλάστηση, ύψους 300 μέτρων έκαστος.
Η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος γίνεται προκειμένου να δημιουργηθούν δύο διαβάσεις για την καλύτερη και ασφαλέστερη μετακίνηση των πεζών από την Καλλιθέα και το Μοσχάτο προς τη θάλασσα.
Παράλληλα, προβλέπονται η κατασκευή μιας νέας γέφυρας στο Παλαιό Φάληρο και νέες συνδέσεις στη «διχάλα» Συγγρού / Ποσειδώνος για την καλύτερη μετακίνηση όσων κατευθύνονται από τη Γλυφάδα προς τον Πειραιά.
Επιπλέον, οι γραμμές του τραμ, επειδή σήμερα έχουν υψομετρική διαφορά γύρω στο ενάμισι μέτρο από τον δρόμο (η οποία λειτουργεί ως φράγμα σε περίπτωση πλημμύρας), θα κατέβουν ώστε να μην υπάρχει υψομετρική διαφορά. Επίσης, ώσπου να ολοκληρωθούν οι εργασίες θα υπάρχει προσωρινή παράκαμψη του τραμ.
Στα έργα, περιλαμβάνεται ακόμα η κατασκευή μονάδας καθαρισμού υδάτων στην περιοχή του Ελαιώνα για το πότισμα του πάρκου που θα σχηματιστεί (γύρω στα 220 στρέμματα στο Μοσχάτο και περίπου 40 στρέμματα στην Καλλιθέα).
Το συνολικό κόστος αυτής της λεγόμενης πρώτης φάσης ανέρχεται σε περίπου 75 εκατ. ευρώ (την υλοποίηση του έργου ανέλαβε η εταιρεία Ακτωρ). Ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 150 εκατ. ευρώ.
Η δεύτερη φάση των έργων αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2019 (ως τον Δεκέμβριο του 2018 πρέπει να αναδειχθεί ο ανάδοχος του έργου). Αυτή η φάση περιλαμβάνει το «πρασίνισμα» με την κατάλληλη φύτευση του πάρκου και τη λειτουργία των κατάλληλων συστημάτων.
Σε ό,τι αφορά την τρίτη φάση, η οποία προβλέπει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή νησίδων και τοποσήμων της περιοχής, από την Περιφέρεια Αττικής δεν έχουν ξεκαθαρίσει ακόμη αν θα προχωρήσουν. Σημειώνεται ότι η δεύτερη και η τρίτη φάση είναι σε επίπεδο προμελέτης.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο της ανάπλασης σταμάτησε το 2013 λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Μπλόκαρε η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ύψους 350 εκατ. ευρω με συνέπεια η έκταση να παραχωρηθεί προς αξιοποίηση το 2016 στην Περιφέρεια, η οποία έχει και την ευθύνη των έργων.
Οι αντιδράσεις
Η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος προκαλεί ανησυχία σε ορισμένους κατοίκους της περιοχής. «Από την Περιφέρεια Αττικής συντελείται οικολογικό και οικονομικό έγκλημα με την κατασκευή υπέργειων τούνελ κατά μήκος 300 μέτρων στην παραλία του Μοσχάτου και των Τζιτζιφιών», υποστηρίζει ο μηχανικός Ευγένιος Μπαγάνης, που είναι κάτοικος Μοσχάτου. Σύμφωνα με τον ίδιο «τα τείχη ύψους 9-10 μέτρων αποστερούν τον πολύτιμο αερισμό της πόλης από τη θάλασσα και την οπτική επαφή με αυτήν».
«Σε όσους δεν έχουν αντιληφθεί το τι προσπαθούμε να κάνουμε, τους προσκαλούμε να έρθουν να δουν τα έργα από κοντά», απαντά ο Χρήστος Καπάταης. «Σήμερα δεν υπάρχει πλήρης οπτική επαφή με τη θάλασσα εξαιτίας των κτιρίων που υπάρχουν (Γραμμικό Κτίριο) των Ολυμπιακών Ακινήτων αλλά και των λόφων από τα μπάζα που υπάρχουν στην περιοχή. Το Μοσχάτο και η Καλλιθέα αποκλείστηκαν από τη θάλασσα πριν από 45 χρόνια όταν μπαζώθηκε η περιοχή».