Κοστούμι νέων δεσμεύσεων αρχίζει να ράβει ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ, την ώρα που το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κάθε άλλο παρά κόβει δημόσια τη συζήτηση αναφορικά με την ταυτόχρονη εφαρμογή των προνομοθετημένων μειώσεων σε συντάξεις και αφορολόγητο, συνολικού ύψους 5,5 δισ. ευρώ το επόμενο έτος.
Εκπρόσωπος του ΔΝΤ όταν ρωτήθηκε χθες εάν το Ταμείο θα ζητήσει τελικά διπλό μαχαίρι σε συντάξεις και αφορολόγητο από το 2019 παρέπεμψε στις «συζητήσεις για τις δημοσιονομικές προοπτικές και τις πολιτικές για το 2019 που θα αρχίσουν με την ελληνική κυβέρνηση και τους ευρωπαίους εταίρους τους επόμενους μήνες, όπως έχει συμφωνηθεί». Ανέφερε παράλληλα ότι «οι δύο προϋποθέσεις περί μεταρρυθμίσεων και ελάφρυνσης χρέους αποτελούν πάγια θέση του Ταμείου εδώ και καιρό και μόνο με την εκπλήρωσή τους θα καταστεί δυνατή η ενεργοποίηση του προγράμματος».
Σε έκθεσή της η Nomura εκτιμά πως εάν το ΔΝΤ ζητήσει την ενεργοποίηση της μείωσης του αφορολογήτου το 2019, οι εντάσεις μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των δανειστών ή μεταξύ του ΔΝΤ και των Βρυξελλών μπορεί να επιστρέψουν. Παρ’ ότι στο βασικό της σενάριο εκτιμά πως το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με επιτυχία, προειδοποιεί πως οι κίνδυνοι είναι υπαρκτοί και οι καθυστερήσεις είναι πιθανές, καθώς υπάρχουν πολλά μέρη που συμμετέχουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.
Ο ESM από την πλευρά του μπορεί να μη συγκαταλέγεται στην πλευρά των «σκληρών» όσον αφορά τα δημοσιονομικά μέτρα, υποστηρίζει όμως με ένταση την ανάγκη συνέχισης των μεταρρυθμίσεων και ανάληψης πρόσθετων δεσμεύσεων εάν παρασχεθεί επιπλέον ελάφρυνση χρέους.
Ο Κλάους Ρέγκλινγκ σε ομιλία του σε εκδήλωση του CDU στο Βερολίνο τόνισε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στη λέξη «διαπραγματεύσεις», καθώς είναι επιφυλακτικός όσον αφορά την πρόταση για αυτόματες επιμηκύνσεις ωριμάσεων. Οι τοποθετήσεις του επικεφαλής του ESM, παρ’ ότι αφορούσαν ευρύτερα τη δημιουργία ενός αξιόπιστου πλαισίου για τις διαπραγματεύσεις αναδιάρθρωσης χρέους με τους ιδιώτες πιστωτές σε μια ενδεχόμενη μελλοντική κρίση χρέους σε χώρα της ευρωζώνης, έρχονται σε μια χρονική συγκυρία όπου μεγάλο μέρος της συζήτησης αναφορικά με τις παρεμβάσεις στο ελληνικό χρέος επικεντρώνεται στο εάν αυτές θα είναι «αυτόματες» ή σταδιακές σε συνάρτηση με νέες δεσμεύσεις.
Για παράδειγμα, εξετάζεται η άμεση αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ προς την Ελλάδα συνολικού ύψους 9 δισ. ευρώ (με ετήσιο κόστος 4,5%) με αδιάθετα κεφάλαια από το τρίτο πρόγραμμα του ESM (με κόστος κοντά στο 1%). Στις 20 Αυγούστου που επισήμως λήγει το τρίτο πρόγραμμα, θα έχουν περισσέψει 27,4 δισ. ευρώ, το ένα τρίτο των οποίων εξετάζεται να χρησιμοποιηθεί για να υποκατασταθεί ο ακριβότερος δανεισμός του ΔΝΤ με φθηνότερο. Ενα τέτοιο μέτρο, πολύ απλά δεν μπορεί να μετατεθεί για αργότερα ή να συνδεθεί με conditionality, καθώς τα αχρησιμοποίητα κεφάλαια του τρίτου προγράμματος του ESM «λήγουν» στις 20 Αυγούστου. Αντίθετα, όποια άλλα μέτρα αποφασιστούν, όπως επιμήκυνση των ωριμάσεων ή απόδοση των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που διακρατούν κεντρικές τράπεζες και ΕΚΤ στα χαρτοφυλάκιά τους, θεωρείται ήδη δεδομένο πως θα συνδέονται με συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
Οι Ευρωπαίοι και ο ESM έχουν ξεκαθαρίσει ότι δεν υπάρχει η παραμικρή πιθανότητα για κούρεμα χρέους ή μείωση της ονομαστικής αξίας του, κάτι που επανέλαβε χθες ο Κλάους Ρέγκλινγκ, προσθέτοντας πως εάν η Αθήνα συνεχίσει την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων, θα είναι σε θέση να χρηματοδοτηθεί ομαλά από τις αγορές. «Η Ελλάδα μπορεί να γίνει το πέμπτο success story αν παραμείνει στο μονοπάτι των μεταρρυθμίσεων» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα 625 εκατ. ευρώ των ανταγωνιστικών προσφορών τα οποία αντλήθηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από προσφορές ξένων επενδυτών. Συνολικά, μέσω και των μη ανταγωνιστικών προσφορών οι οποίες αναμένεται να γίνουν αποδεκτές σήμερα, το Δημόσιο θα αντλήσει 1 δισ. ευρώ.