Πριν από μερικές ημέρες ζήτησε ξεκάθαρες απαντήσεις από τους υπευθύνους για την καθυστέρηση της μεταφοράς του Δικαστικού Μεγάρου Πειραιά στο κτίριο της Ραλλείου Σχολής. Επανειλημμένα έχει δηλώσει πως υποχρέωσή του είναι η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δήμου προς όφελος των δημοτών και η ενίσχυση επενδυτικών πρωτοβουλιών που θα καταστήσουν τον Πειραιά κύτταρο καινοτομίας, ανάπτυξης κι επιχειρηματικότητας, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της θάλασσας, με απώτερο στόχο τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Το όραμα, λοιπόν, του δημάρχου Πειραιά Γιάννη Μώραλη για μια πόλη που θα είναι προορισμός επενδύσεων, πολιτισμού και τουρισμού φαίνεται πως παίρνει σάρκα και οστά.

Η μετεγκατάσταση του Δικαστικού Μεγάρου στη Ράλλειο θυμίζει το γεφύρι της Αρτας. Πού οφείλεται η πολύχρονη καθυστέρηση;
Τον Σεπτέμβριο του 2014, όταν αναλάβαμε τη διοίκηση του δήμου, η φυγή των δικαστηρίων ήταν ήδη αποφασισμένη. Αναλάβαμε άμεσα πρωτοβουλίες και τελικά συμφωνήσαμε όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς τα δικαστήρια να παραμείνουν στην πόλη μας, και μάλιστα να μεταφερθούν το γρηγορότερο στο κτίριο της πρώην Ραλλείου Σχολής. Γι’ αυτό αποφασίσαμε τη δωρεάν παραχώρηση του κτιρίου για 49 χρόνια στο υπουργείο Δικαιοσύνης και πριν από έναν χρόνο, όταν και μας ζητήθηκε, προχωρήσαμε σε αλλαγή χρήσης του σε Δικαστικό Μέγαρο. Από τον Ιανουάριο του 2015, οπότε και προτάθηκε από τον τότε υπουργό κ. Παρασκευόπουλο να χρηματοδοτηθεί το έργο από το ΤΑΧΔΙΚ, υπάρχει τρομερή κωλυσιεργία και φυσικά από τότε δεν μας έχει ποτέ γνωστοποιηθεί η οποιαδήποτε απόφαση του οποιουδήποτε δημόσιου φορέα ούτε κάποιο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Δεν υπάρχει, δε, καμία εγγραφή κανενός ποσού σε κανέναν προϋπολογισμό από κανέναν δημόσιο φορέα. Δεν μπορεί, λοιπόν, μια ολόκληρη πόλη να περιμένει εσαεί και να είναι όμηρος του υπουργείου. Ο δήμος ό,τι έπρεπε να κάνει το έχει πράξει έγκαιρα και με το παραπάνω.
Το 2018 αναμένεται να είναι έτος – ρεκόρ για τον τουρισμό. Ο Πειραιάς μπορεί να είναι πρωταγωνιστής στον τομέα αυτόν;
Ο Δήμος Πειραιά μέχρι πριν από λίγα χρόνια δεν είχε καν στην ατζέντα του τον τουρισμό. Από τη στιγμή που αναλάβαμε, κάναμε τα πρώτα δειλά βήματα και θέσαμε σε εφαρμογή μια νέα τουριστική στρατηγική. Με την τουριστική καμπάνια Destination Piraeus, μέσω της οποίας προσπαθούμε να προβάλουμε τον Πειραιά ως προορισμό, αλλά και την τουριστική στρατηγική που υποβάλαμε στον ΕΟΤ, αποκτήσαμε τα πρώτα εργαλεία. Βεβαίως υπάρχουν δυσκολίες αφού ο Πειραιάς δεν είναι ακόμα φιλικός προς τους τουρίστες, απουσιάζουν μεγάλα ξενοδοχεία, συνεδριακό, εκθεσιακό κέντρο και άλλες τουριστικές υποδομές. Γι’ αυτό ένα σημαντικό κονδύλι από τα 80 εκατ. ευρώ που θα επενδυθούν στην πόλη μέσω της ΟΧΕ, θα κατευθυνθεί στην τουριστική ανάπτυξη και προβολή. Υπάρχει ενδιαφέρον από ιδιώτες να επενδύσουν στη δημιουργία τουριστικών υποδομών και ως δήμος ενθαρρύνουμε και διευκολύνουμε τέτοιες πρωτοβουλίες. Είμαστε αισιόδοξοι ότι τα επόμενα χρόνια θα τα καταφέρουμε να μπούμε στον τουριστικό χάρτη.

Υπάρχει ενδιαφέρον για επενδύσεις στην πόλη του Πειραιά;
Αυτή την περίοδο ο Πειραιάς θεωρείται από τους πιο αναπτυσσόμενους επενδυτικά προορισμούς στη χώρα. Εκτός από τις παρεμβάσεις του ΟΛΠ στο λιμάνι, ξεκινάμε την υλοποίηση του μεγαλύτερου αναπτυξιακού σχεδίου της πόλης. Η ανάπλαση στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου, σε συνδυασμό με την ιδιωτική επένδυση στα πρώην κτίρια της Παπαστράτος, θα αλλάξει ριζικά την εικόνα μιας ολόκληρης περιοχής. Μέσα στο έτος αρχίζει και η ανάπλαση του Μικρολίμανου, μια εκκρεμότητα 25 ετών και βάλε. Το επόμενο διάστημα πάνω από 111 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν στον Πειραιά από την Αυτοδιοίκηση και ευρωπαϊκά προγράμματα. Ταυτόχρονα υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για δημιουργία ξενοδοχείων, ενώ θεωρώ πως εντός του έτους θα έχουμε επενδυτή για τον Πύργο του Πειραιά, που παραμένει για περίπου 45 χρόνια ανεκμετάλλευτος.
Πόσο θα ωφελήσει την πόλη το master plan του ΟΛΠ;
Θεωρώ ότι το επενδυτικό πλάνο που έχει καταθέσει ο ΟΛΠ για το λιμάνι κινείται προς μια θετική κατεύθυνση και είναι σημαντικό για τον Δήμο Πειραιά, καθώς μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας. Υπάρχουν όμως και επιμέρους διαφωνίες, όπως η δημιουργία εμπορικού κέντρου μέσα στο λιμάνι, για τις οποίες θα διαπραγματευτούμε, ώστε να καταστήσουμε σαφή στους νέους διαχειριστές του λιμανιού τη δική μας αναπτυξιακή λογική. Και έχω την αισιοδοξία ότι θα τους πείσουμε, καθώς είναι βέβαιο ότι δεν υπάρχει ανάπτυξη λιμανιού χωρίς ανάπτυξη της πόλης, αλλά και το αντίθετο. Επειτα από διαβούλευση που είχαμε με φορείς της πόλης, θα καταθέσουμε στον ΟΛΠ αλλά και στην ΕΣΑΛ τις προτάσεις μας και εύχομαι να υπάρξει ανταπόκριση και συνεργασία.
Τι σημαίνει για τους δημότες η Γαλάζια Ανάπτυξη, που πρόσφατα παρουσιάσατε;
Ο Πειραιάς είναι μία από τις πρώτες πόλεις στην Ελλάδα που έχουν διαμορφώσει στρατηγική για τη Γαλάζια Ανάπτυξη, καθώς είχαμε αντιληφθεί από την πρώτη στιγμή ότι μια πόλη με ένα τόσο μεγάλο παράκτιο μέτωπο, με ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια στη Μεσόγειο, με παραλίες, μαρίνες και δεκάδες άλλες δραστηριότητες που έχουν σχέση με τη θάλασσα, θα πρέπει να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητες που αυτή προσφέρει για την ανάπτυξη, την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα, τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Με αυτό το σχέδιο, που είναι σε διαδικασία υλοποίησης, ανοίγει για την πόλη και κατά συνέπεια τους δημότες ένας νέος οικονομικός κλάδος με επίκεντρο τη θάλασσα.
Πότε θα αποκτήσει ο Πειραιάς τραμ και μετρό;
Τα μεγάλα αυτά έργα υποδομών όταν ολοκληρωθούν θα είναι σημαντικά. Λιμάνι και πόλη θα συνδεθούν απόλυτα με το υπόλοιπο συγκοινωνιακό δίκτυο κι ο Πειραιάς θα είναι εύκολα προσβάσιμος. Είναι όμως πολύ λυπηρό για μια πόλη με τέτοια σημασία στην οικονομία της χώρας όλα τα χρονοδιαγράμματα, που μας έχουν δώσει για την ολοκλήρωση των έργων του τραμ και του μετρό, να έχουν πέσει εντελώς έξω. Αυτό ταλαιπωρεί μια ολόκληρη πόλη κι αποτελεί τροχοπέδη για την αναπτυξιακή της προοπτική. Η καθυστέρηση αυτή ευθύνεται για την κυκλοφοριακή ασφυξία: εκτός από τα εργοτάξια που δημιουργούν προβλήματα σε πεζούς και οδηγούς, εάν δεν αρχίσει η λειτουργία των μέσων, δεν πρόκειται να αποσυμφορηθεί η κίνηση των οχημάτων.