Μία νέα γενιά οφειλετών, 85.826 στον αριθμό, προκαλεί οικονομική αιμορραγία στη ΔΕΗ. Αλλαξαν προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας αφήνοντας φέσι ύψους 163,7 εκατ. ευρώ και με διάφορα κόλπα απέφυγαν την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών ρεύματος.
Τον χάρτη των συγκεκριμένων οικιακών καταναλωτών και επιχειρήσεων παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ» ενώ την ίδια στιγμή η ΔΕΗ και η κοινοπραξία της Qualco βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο της επεξεργασίας του σχεδίου αντιμετώπισης των συνολικών υπερήμερων χρεών (2,4 – 2,5 δισ. ευρώ) πελατών της. «ΤΑ ΝΕΑ» φέρνουν επίσης στο φως της δημοσιότητας τον τρόπο δράσης του αναδόχου του έργου της δημόσιας εταιρείας έναντι των οφειλετών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η συνταγή της Qualco, η οποία ανήκει στον Ορέστη Τσακαλώτο (ξάδελφο του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου) και των συνεργαζόμενων εταιρειών που ανέλαβαν το έργο διαχείρισης των απλήρωτων λογαριασμών κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού, θα δοκιμαστεί πιλοτικά σε 100.000 με 120.000 πελάτες της δημόσιας επιχείρησης από όλες τις κατηγορίες. Αν αυτή πετύχει και φέρει εισπράξεις της τάξη των 114 εκατ. ευρώ, τότε η ΔΕΗ θα γενικεύσει το κυνήγι των περίπου 2 εκατομμυρίων οφειλετών της.
Ανάμεσα σε αυτούς θα είναι οι λεγόμενοι “τελικοί πελάτες”, όπως οι προαναφερόμενοι 85.826 καθώς κι εκείνοι που δεν εμφανίζονται με ενεργή σύμβαση της ΔΕΗ. Το πείραμα θα περιλαμβάνει κι επιχειρήσεις και νοικοκυριά που ηλεκτροδοτούνται από τη δημόσια εταιρεία και θεωρούνται στρατηγικοί κακοπληρωτές.
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ. Οι 85.826 οφειλέτες της δεσπόζουσας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας επιχείρησης είναι εκείνοι οι οποίοι από το 2015 μέχρι και σήμερα έχουν αλλάξει προμηθευτή ρεύματος αφήνοντας όμως απλήρωτους τους λογαριασμούς τους.
Το φαινόμενο που σημειωτέον ταλαιπωρεί και τις ιδιωτικές εταιρείες στην αγορά το χαρακτηρίζουν και ως “ενεργειακό τουρισμό”. Οι τελευταίες, έχοντας υπόψη τους το πάθημα της ΔΕΗ ξεσκονίζουν τους νέους πελάτες, αν και δεν εκλείπουν οι περιπτώσεις που συνάπτουν συμβάσεις με μπαταχτσήδες.
“Πρόκειται για καταναλωτές οι οποίοι ως επί το πλείστον είναι στρατηγικοί κακοπληρωτές κι αλλάζουν πάροχο προκειμένου να αποφύγουν τα χρέη τους”, εξηγεί στα «ΝΕΑ» υψηλόβαθμο στέλεχος της δημόσιας εταιρείας ηλεκτρισμού. Επειδή υπουργική απόφαση του Μαΐου του 2016 απαγορεύει τη μετακίνηση καταναλωτών με απλήρωτους λογαριασμούς, οι επιτήδειοι έχουν βρει διάφορους τρόπους για να την προσπεράσουν.
“Κάποιοι, ιδίως επιχειρήσεις και μάλιστα ως επί το πλείστον από το χώρο της εστίασης, αλλάζουν ΑΦΜ. Κάνουν δηλαδή άλλη εταιρεία. Με τη νέα νομική μορφή αλλάζουν εταιρεία ηλεκτροδότησης χρησιμοποιώντας την ίδια παροχή ρεύματος και αφήνουν το φέσι στη ΔΕΗ”, περιγράφει χαρακτηριστικά το ίδιο στέλεχος για να συνεχίσει την περιγραφή άλλων μεθόδων: “Από τους πελάτες αυτούς είναι ορισμένοι που υπάχθηκαν σε ρύθμιση χρεών της εταιρείας μας και αφού την τήρησαν για κάποιους μήνες, φρόντισαν μετά να αλλάξουν προμηθευτή. Αυτόν τον διακανονισμό σταμάτησαν να τον τηρούν μετά την αλλαγή παρόχου”. Στην ερώτηση που έθεσαν «ΤΑ ΝΕΑ» αν η ΔΕΗ δίνει εντολή διακοπής ηλεκτροδότησης σε αυτές τις περιπτώσεις, η απάντηση είναι: “Δίνουμε εντολή στον Διαχειριστή Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ). Διακόπτει την παροχή αλλά βρίσκουν τρόπο και επανασυνδέουν παράνομα την παροχή”. Το στέλεχος της εταιρείας υποστηρίζει επίσης πως “σε μία μερίδα πελατών αναγκαστήκαμε να διακόψουμε τη σύμβαση. Τους διώξαμε. Αλλά από τον ΔΕΔΔΗΕ, υποστηρίζουν ότι δεν μπορούν να τους κόψουν την παροχή… ”
Πάντως κύκλοι του Διαχειριστή σχολιάζουν ότι “όποιες τέτοιες εντολές λαμβάνει τις εκτελεί, βάσει όσων προβλέπουν οι κώδικες και οι αποφάσεις της ΡΑΕ”.
Η ΔΕΗ έχει θέσει αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οφειλή σε περίπτωση αλλαγής προμηθευτή να μεταφέρεται στον νέο πάροχο. Ωστόσο, σύμφωνα με τον αξιωματούχο της δημόσιας επιχείρησης, η ΡΑΕ επικαλείται την ανεξαρτησία των συμβάσεων που προστατεύεται από τη νομοθεσία.

ΤΟ «ΠΕΙΡΑΜΑ» ΤΩΝ 120.000. Σε περίπου δύο με τρεις μήνες, η ΔΕΗ και η κοινοπραξία της Qualco, όπως αναφέρουν πηγές των «ΝΕΩΝ», θα είναι σε θέση να εφαρμόσουν πιλοτικά μέτρα αντιμετώπισης ληξιπρόθεσμων οφειλών περίπου 120.000 πελατών της.
Τρεις θα είναι οι κατηγορίες: Η πρώτη θα αφορά ενεργούς πελάτες με χρέη ανεξαρτήτως ύψους, η δεύτερη “τελικούς πελάτες” με ληξιπρόθεσμες οφειλές μέχρι 2.000 ευρώ και η τρίτη της ίδιας με την προηγούμενη κατηγορία που έχουν απλήρωτους λογαριασμούς άνω των 2.000 ευρώ.
Τα στάδια θα είναι δύο: Η εξωδικαστική αναζήτηση είσπραξης και η δικαστική διεκδίκηση.
Κατά το πρώτο, το χρονικό περιθώριο διεκπεραίωσης θα είναι το πολύ δύο μηνών. Δηλαδή η κοινοπραξία θα πρέπει στο διάστημα αυτό να έχει επικοινωνήσει και να διαπραγματευτεί με τον οφειλέτη με σκοπό να υπαχθεί σε διακανονισμό του χρέους. Η μορφή του θα έχει να κάνει με το προφίλ του πελάτη. Οι ρυθμίσεις θα είναι α λα καρτ. Ο αριθμός των δόσεων θα ποικίλλει, χωρίς να ξεπερνά, λένε οι πληροφορίες, τις 36, ενώ μπορεί να περιέχει και τις τμηματικές καταβολές. Σε αυτό το στάδιο θα χρησιμοποιούνται και οι απλές επιστολές ειδοποίησης ή και οι εξώδικες προσκλήσεις.
Το δεύτερο στάδιο στην περίπτωση μη ανταπόκρισης ή αθέτησης των ρυθμίσεων θα επιστρατεύεται η διακοπή ηλεκτροδότησης και η δικαστική διεκδίκηση των οφειλών.
Το ενδιαφέρον είναι πως η κοινοπραξία των εταιρειών θα δώσει έμφαση στον εντοπισμό οφειλετών των οποίων τα στοιχεία επικοινωνίας έχουν μεταβληθεί χωρίς να έχει ενημερωθεί σχετικά η ΔΕΗ αλλά και σε εκείνους που ενώ είναι χρήστες της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας του ακινήτου δεν έχουν συνάψει σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ώστε οι λογαριασμοί να εκδίδονται στο όνομά τους.