Τα δικά τους καταφύγια σε εκατοντάδες παραδοσιακά ψαροκάικα, τα τελευταία ζωντανά μνημεία της ελληνικής ναυτοσύνης και ναυπηγικής τέχνης, που λιώνουν στη στεριά περιμένοντας να γίνουν κομμάτια από τα βάρβαρα χτυπήματα μιας μπουλντόζας, προσφέρουν τώρα παραλιακοί και νησιωτικοί δήμοι. Ηδη οι δήμαρχοι Πειραιά Γιάννης Μώραλης και Σάμου Μιχάλης Αγγελόπουλος καταθέτουν προτάσεις στα αρμόδια υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Πολιτισμού για τη διάσωση των ξύλινων αλιευτικών που κινδυνεύουν με αφανισμό στο πλαίσιο ευρωπαϊκής οδηγίας που προβλέπει γενναία επιδότηση στους ψαράδες με την κατάθεση της άδειας αλιείας και την παράλληλη καταστροφή των καϊκιών τους.
«Προτείνουμε τον ελλιμενισμό 21 τέτοιων σκαφών στο Μικρολίμανο. Είναι ιδανικός χώρος για να αναδείξει την ιστορία και την αναπτυξιακή προοπτική τους» είπε ο εκπρόσωπος του Γιάννη Μώραλη χθες σε συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε το Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος, ύστερα από πρόταση του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών και του Συλλόγου Πρωτέας.
Ο δήμαρχος Σάμου, που με επιστολή του σε υπουργούς αναφέρθηκε στο προ μηνός δημοσίευμα των «ΝΕΩΝ» («Πλώρη για την καταστροφή»), εμφανίζεται πρόθυμος να χρηματοδοτήσει την αξιοποίηση κάποιων μελλοθάνατων σκαριών (συνολικά 763 βρίσκονται σήμερα στη λίστα της καταστροφής) ως μουσειακών στο Μουσείο Ναυπηγικών και Ναυτικών Τεχνών του Αιγαίου. Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου, υποναύαρχος Λιμενικού Σώματος (ε.α.) Νικόλαος Καβαλλιέρος, κάλεσε τους έλληνες ευρωβουλευτές να συνδράμουν στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου.