Τον πρώτο πόντο τον κέρδισαν τα συνδικάτα. Μόλις ένα TGV (τρένο υψηλής ταχύτητας) στα οκτώ και ένα περιφερειακό τρένο στα πέντε κυκλοφόρησαν στη Γαλλία, πρώτη ημέρα της ιδιότυπης απεργίας διαρκείας που κήρυξαν οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι, με ρυθμό δύο ημερών στις πέντε για τους επόμενους τρεις μήνες. Ο γάλλος πρωθυπουργός Εντουάρ Φιλίπ αναγνώρισε πως οι γάλλοι επιβάτες έχουν «δύσκολες ημέρες μπροστά τους». Σε διαδηλώσεις διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκαν στο Παρίσι και άλλες πόλεις, φοιτητές διαδήλωσαν στο πλευρό σιδηροδρομικών υπαλλήλων, υπό συνθήματα όπως «Σταθμοί και πανεπιστήμια, ας υπερασπιστούμε το δημόσιο συμφέρον» ή «Φοιτητές, σιδηροδρομικοί, όλοι μαζί θα κερδίσουμε». «Δεν βρισκόμαστε πια στον Μάη του ’68», ήρθε να διαλύσει το όνειρο πολλών συνδικαλιστών, μιλώντας στη «Monde», ο Γκι Γκρου, ερευνητής στο Κέντρο Πολιτικών Ερευνών της Sciences Po. Κίνδυνος «σύγκλισης των μαχών» στα μάτια του δεν υπάρχει. Υπάρχει πάντως ένα ερώτημα: Ανάμεσα στους απεργούς και στην κυβέρνηση, ποιος θα υποχωρήσει πρώτος;
Οι συνδικαλιστές της SNCF, του γαλλικού οργανισμού σιδηροδρόμων, διαμαρτύρονται για το σχέδιο μεταρρύθμισης με το οποίο η γαλλική κυβέρνηση επιχειρεί να ανοίξει τον τομέα στον ανταγωνισμό, μετατρέποντάς τη μεταξύ άλλων σε ανώνυμη εταιρεία και καταργώντας για τις νέες προσλήψεις το ειδικό καθεστώς που εγγυάται διά βίου απασχόληση στους σιδηροδρομικούς υπαλλήλους. Οι φοιτητές, πάλι, διαμαρτύρονται για τη μεταρρύθμιση του τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια, εννέα από τα 70 πανεπιστήμια της Γαλλίας ήταν χθες αποκλεισμένα. Είναι όμως από τα πανεπιστήμια που αναγνωρίζονται συχνά ως «παραδοσιακοί πόλοι αμφισβήτησης», εκείνο που αναμένουν να δουν οι αναλυτές είναι αν οι κινητοποιήσεις θα επεκταθούν στα πιο «ήσυχα» πανεπιστήμια. Χθες ξεκίνησαν επίσης απεργιακές κινητοποιήσεις οι εργαζόμενοι στους τομείς της καθαριότητας και της ενέργειας. Και πραγματοποίησαν, για άσχετους με τις κυβερνητικές μεταρρυθμιστικές προσπάθειες λόγους, με αίτημα μισθολογικές αυξήσεις, την τέταρτη απεργία τους τις τελευταίες πέντε εβδομάδες οι εργαζόμενοι στην Air France. Η πέμπτη κατά σειρά απεργία τους έχει προγραμματιστεί για τις 7 Απριλίου. Ενα 75% των πτήσεων έγινε πάντως χθες κανονικά.
Αναφερόμενος στην επονομαζόμενη «μάχη της σιδηροτροχιάς», που αναμένεται μακρά και επίπονη, ο Εντουάρ Φιλίπ δήλωσε χθες πως ακούει «τόσο τους απεργούς» όσο και «εκείνους που θέλουν να πάνε να δουλέψουν», κατηγορώντας τα συνδικάτα της SNCF πως οργάνωσαν την απεργία έτσι ώστε να επιφέρει «τη μέγιστη δυνατή ταλαιπωρία». «Είναι δικαίωμά τους να απεργήσουν, ναι, αλλά για εκείνους που εργάζονται είναι μια κόλαση. Εγώ δεν έχω καμία σχέση, εγώ ταλαιπωρούμαι όμως», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ένας από τους αναρίθμητους επιβάτες που αντιμετώπισαν τα μποτιλιαρίσματα στους δρόμους, συνοψίζοντας το κοινό αίσθημα.
Εδιωξαν τον Μελανσόν
Φωτογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου είδε τους διαδηλωτές στο Παρίσι να διώχνουν τον επικεφαλής της Ανυπότακτης Γαλλίας, Ζαν-Λικ Μελανσόν, που θέλησε να διαμαρτυρηθεί μαζί τους. Ο Μελανσόν πρόλαβε πάντως να κάνει μια στομφώδη δήλωση για το «πρωτοφανές κοινωνικό μπρα ντε φερ» που ξεκινά. Από τη διαδήλωση των απεργών στο Παρίσι δεν έλειψαν και κάποια επεισόδια.