Δύο εναλλακτικά σενάρια αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ έναντι της ξεκάθαρης δέσμευσης πώλησης του 65% της Επιχείρησης, με παράλληλη συρρίκνωση της παρουσίας του Δημοσίου στις εταιρείες διανομής, αναζητά η κυβέρνηση. Σε μια προσπάθεια διατήρησης του πολιτικού στίγματος του ΣΥΡΙΖΑ στις αποκρατικοποιήσεις, περί παραμονής των ενεργειακών υποδομών υπό τον πλειοψηφικό έλεγχο του Δημοσίου, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης έχει στα χέρια του, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», δύο εναλλακτικά σχέδια. Πρόκειται να τα παρουσιάσει στους θεσμούς και να διαπραγματευτεί έναντι της συμφωνίας που έχει γίνει στο τελευταίο Μνημόνιο για την ιδιωτικοποίηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών, αφού πρώτα η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου χάσει τη δεσπόζουσα θέση της στην προμήθεια και στα δίκτυα διανομής. Θετική απάντηση των δανειστών κάθε άλλο παρά δεδομένη μπορεί να θεωρηθεί.
Οι κινήσεις για την εκπλήρωση του προαναφερόμενου προαπαιτουμένου έχουν σχεδόν κλειδώσει, αναφέρουν πηγές των «ΝΕΩΝ», με τη νέα διοίκηση της ΔΕΠΑ σε διάστημα μόλις τριών μηνών να έχει τελειώσει τις διαπραγματεύσεις με τους μετόχους της Shell και της Eni.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά. Η συμφωνία με τους θεσμούς προβλέπει την αποχώρηση της ΔΕΠΑ από τη θυγατρική της στην Εταιρεία Προμήθειας Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας πουλώντας το μερίδιό της 51% στην ιταλική Eni, η οποία κατέχει το 49% και το μάνατζμεντ. Η συμφωνία σχεδόν έχει κλείσει.
Επίσης, η ίδια παραμένει στο 51% της Εταιρείας Διανομής Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας, όπως και η Eni με το 49%.
Η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου επίσης, βάσει του Μνημονίου, βρίσκεται κοντά σε ντιλ με τη Shell για να αποκτήσει το 49% και το μάνατζμεντ των ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής. Υπενθυμίζεται ότι κατέχει το 51%. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να έχουν τελειώσει και οι τελευταίες λεπτομέρειες της διαπραγμάτευσης. Η πολυεθνική αποχωρεί έχοντας λάβει κεντρικά απόφαση αποεπένδυσης σε όλο τον κόσμο σε σειρά δραστηριοτήτων.
Στο κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης, κυβέρνηση και θεσμοί συμφώνησαν και την πώληση του 65% της ΔΕΠΑ. Το ποσοστό αυτό βρίσκεται υπό τον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας είχε προαναγγείλει μετά το τέλος της διαπραγμάτευσης εναλλακτικά μοντέλα αποκρατικοποίησης των ενεργειακών εταιρειών. Ειδικά για τη ΔΕΠΑ, στους σχεδιασμούς του είναι η διατήρηση των δικτύων σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Θεσσαλία και υπόλοιπη Ελλάδα (ΔΕΔΑ) υπό τον πλειοψηφικό έλεγχο του Δημοσίου. Με τον τρόπο αυτόν διατηρεί και τη σχετική δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ. Οπως επίσης έχει την άποψη ότι με την πώληση του 65% της ΔΕΠΑ το Δημόσιο δεν θα μπορέσει να έχει τον έλεγχο των διεθνών επενδυτικών σχεδίων (αγωγοί EastMed, IGB, IGI) και εμπορικών συμβάσεων (Gazprom, Botas και TAP). Επίσης θεωρεί πως είναι δύσκολο να βρεθεί επενδυτής για μεγάλα έργα τα οποία έχουν μεγάλο επενδυτικό ρίσκο και αποδίδουν ύστερα από πολλά χρόνια.
Το πρώτο σενάριο
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΔΕΠΑ ανέθεσε σε εξειδικευμένο σύμβουλο την εκπόνηση σεναρίων αποκρατικοποίησης.
Το πρώτο σενάριο προβλέπει την απόσχιση των δικτύων διανομής της ΔΕΠΑ και τη μεταφορά τους σε ξεχωριστή εταιρεία. Σε αυτή θα υπαχθούν τα ποσοστά της μητρικής στις δύο ΕΔΑ και τη ΔΕΔΑ. Για τη συγκεκριμένη εταιρεία θα αναζητηθεί επενδυτής με πώληση ισχυρού μειοψηφικού πακέτου μετοχών. Για το υπόλοιπο κομμάτι της ΔΕΠΑ με την εμπορία (ΕΠΑ Αττικής) και τα διεθνή επενδυτικά σχέδια, το σχέδιο προβλέπει να πουληθεί σε πλειοψηφικό ποσοστό και με παραχώρηση μάνατζμεντ, αλλά με το Δημόσιο να διατηρεί ισχυρά δικαιώματα.
Το δεύτερο σενάριο
Το δεύτερο σενάριο θέλει τη δημιουργία μιας εταιρείας συμμετοχών. Στην ομπρέλα της θα δημιουργηθούν τρεις θυγατρικές εταιρείες.Η πρώτη θα έχει τα δίκτυα και θα μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί με την πώληση ισχυρού μειοψηφικού ποσοστού.
Η δεύτερη θα έχει το εμπορικό σκέλος, δηλαδή την ΕΠΑ Αττικής και τις διεθνείς συμβάσεις. Αυτή επίσης θα μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί σε πλειοψηφικό ποσοστό.
Και η τρίτη εταιρεία που θα παραμείνει κατά 100% θυγατρική της εταιρείας συμμετοχών θα περιλαμβάνει τα μεγάλα ενεργειακά έργα.
Η εταιρεία συμμετοχών επίσης θα είναι δυνατόν σε ένα μεγάλο ποσοστό να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο. Επίσης σε αυτή θα μπορούν να ανατεθούν έργα όπως η ανάπτυξη πρατηρίων φυσικού αερίου, μικρές υποδομές αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου, τα οποία θα προσφέρουν, σε συνδυασμό και με το πακέτο των μετοχών στο Χρηματιστήριο, έσοδα και κέρδη. Τα μερίσματα που θα εισπράττονται και από τις άλλες θυγατρικές θα αποδίδονται για τη χρηματοδότηση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων.
Τα πλην
Τα μειονεκτήματα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, στα δύο εναλλακτικά σενάρια αποκρατικοποίησης είναι πως δεν θα υπάρχουν τα άμεσα έσοδα που θα προέκυπταν από την πώληση του 65% ολόκληρης της ΔΕΠΑ, κατά τον προγραμματισμό των δανειστών και του ΤΑΙΠΕΔ.Με τα δύο εναλλακτικά σχέδια τα έσοδα έρχονται πιο αργά και από την άλλη, υποστηρίζουν αρμόδιες πηγές, το Δημόσιο θα μπορεί να δημιουργεί υπεραξίες και να έχει μερίσματα.
Επιπλέον, τονίζεται, η πώληση του 65% ολόκληρης της ΔΕΠΑ κρύβει τον κίνδυνο της επανάληψης του ενδεχομένου να μην εμφανιστεί επενδυτής λόγω του ότι η Επιχείρηση θα κουβαλά όλα τα ρίσκα των διεθνών συμβολαίων με τις ρήτρες κατανάλωσης και των μεγάλων επενδύσεων που απαιτούνται για τα διεθνή έργα.
Επίσης, το Δημόσιο θα έχει μικρό έλεγχο των διεθνών δραστηριοτήτων της εταιρείας, κάτι που θα συμβεί κι αν υλοποιηθεί το πρώτο σενάριο.
Να σημειωθεί ότι το Δημόσιο, σύμφωνα με τα προϋπολογισθέντα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού για το 2018, προσδοκά έσοδα 250 εκατ. ευρώ από την πώληση του 65% της ΔΕΠΑ.
Στα ατού επίσης της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου είναι οι εκτιμήσεις για ταμειακά διαθέσιμα της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Μέγεθος που θα αποτυπωθεί στο κλείσιμο των οικονομικών καταστάσεων του 2017.
Μέρος αυτών αλλά και έσοδα από την πώληση του μεριδίου της στην ΕΠΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας θα διατεθούν για την απόκτηση των υπόλοιπων ποσοστών στις ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής.
Τα καθαρά κέρδη της ΔΕΠΑ εκτιμώνται σε περισσότερα από 132 εκατ. ευρώ.