«Η δημιουργία τέταρτης Νομικής Σχολής στη χώρα είναι δεδομένη και ξεχάστε τις αντιρρήσεις», φέρεται να άκουσε πρόσφατα επιφανής νομικός από τα χείλη στελέχους της κυβέρνησης, στην προσπάθειά του να αρθρώσει τον αντίλογο. Το θέμα έχει ξεσηκώσει κύμα διαμαρτυριών, με τους προέδρους των δικηγορικών συλλόγων της χώρας να εκφράζουν τώρα την πλήρη αντίθεσή τους στην ίδρυση μιας ακόμη Νομικής Σχολής «χωρίς προηγούμενη μελέτη και διαβούλευση με την ακαδημαϊκή και νομική κοινότητα». Για το υπουργείο Παιδείας, βέβαια, η φράση «χωρίς μελέτη βιωσιμότητας και χωρίς διαβούλευση με την ακαδημαϊκή κοινότητα της χώρας» μοιάζει το τελευταίο χρονικό διάστημα μάλλον με μονόδρομο. Με δεδομένο μάλιστα το ότι η ίδρυση της Νομικής Σχολής στην Πάτρα αποτελεί ένα πρώτης τάξης «προεκλογικού τύπου» σύνθημα, ενώ πολλοί… αδιόρθωτοι βουλευτές της αντιπολίτευσης έφτασαν να δηλώνουν τις προηγούμενες ημέρες «κρίμα που δεν την κάναμε εμείς».
Επανειλημμένα αιτήματα. «Μέχρι και σήμερα ο υπουργός δεν έχει ανταποκριθεί στο αίτημα για συνάντηση με την Ολομέλεια των προέδρων των δικηγορικών συλλόγων της χώρας, παρά τα επανειλημμένα προς τούτο αιτήματα», αναφέρουν από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι των δικηγόρων.
«Η ίδρυση ακαδημαϊκών ιδρυμάτων πρέπει να γίνεται με τρόπο ορθολογικό και να ανταποκρίνεται σε ακαδημαϊκά και εκπαιδευτικά κριτήρια στο πλαίσιο ενός συνολικού σχεδιασμού για τον χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη χώρα. Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε σκέψη για την ίδρυση Νομικής Σχολής προϋποθέτει ότι έχουν προηγουμένως επιλυθεί τα προβλήματα και έχουν ενισχυθεί επαρκώς οι λειτουργούσες Νομικές Σχολές, ιδίως δε η Νομική Σχολή Κομοτηνής για προφανείς λόγους», καταλήγουν.
Το αβίαστο ερώτημα παραμένει: Τι χρειάζεται στη χώρα μας μια νέα Νομική Σχολή τη στιγμή που πρόκειται για ένα από τα επαγγέλματα που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ανεργία στην Ελλάδα; Κάθε χρόνο μπαίνουν στις τρεις Νομικές Σχολές της χώρας (Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Κομοτηνής) περίπου 200 νέοι φοιτητές. Παράλληλα αποφοιτούν περίπου 900 άτομα τον χρόνο.
Στη χώρα μας υπάρχουν σήμερα περίπου 40.000 δικηγόροι, από τους οποίους περίπου οι μισοί είναι άνεργοι. Το επάγγελμα δε, σύμφωνα με νομικούς που μίλησαν στα «ΝΕΑ», έχει σήμερα το μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας του κλάδου σε ολόκληρη την Ευρώπη.
«Την ώρα που τα πανεπιστήμιά μας στενάζουν και δεν τα βγάζουν πέρα, είναι εντελώς απαράδεκτο να δημιουργούνται νέα τμήματα χωρίς μελέτη για την αναγκαιότητά τους», λέει ο καθηγητής Νομικής στην Αθήνα και πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Θόδωρος Φορτσάκης. «Ειδικά δε στις νομικές επιστήμες που έχουν τεράστιο πλεόνασμα νέων ανθρώπων χωρίς εργασία, μια τέτοια κίνηση είναι προφανές ότι δεν συνδέεται με τις ανάγκες της αγοράς, ούτε δικαιολογείται από την ακαδημαϊκή ανάγκη», λέει ο Φορτσάκης. «Ειδικότερα δε η Νομική Σχολή της Κομοτηνής, που έχει εξελιχθεί σε μια άριστη σχολή, πρέπει να προστατευτεί γιατί εξυπηρετεί και μεγάλο εθνικό σκοπό», αναφέρει.
Το υπουργείο Παιδείας ωστόσο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες από το κτίριο του Αμαρουσίου, το έχει αποφασίσει. Η Νομική Σχολή της Πάτρας θα ενταχθεί στο Μηχανογραφικό Δελτίο της ακαδημαϊκής χρονιάς 2019-20.
Να θυμίσουμε εδώ ότι στην Αθήνα η ανεργία των δικηγόρων έχει ξεπεράσει τα τελευταία χρόνια το 45%, με τους νέους δικηγόρους της Αθήνας να αποτελούν περίπου το 30,15% της συνολικής δύναμης των μελών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών που καλύπτει περισσότερα από 21.000 άτομα.
Νέοι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές και θα ισχύσουν από την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 ορίζονται από το υπουργείο Παιδείας, με βάση τα δεδομένα από τη διαμόρφωση των τεσσάρων νέων Επιστημονικών Πεδίων (χωρίς το χωριστό πεδίο των παιδαγωγικών σχολών).
Ετσι, ορίζονται διαφορετικά οι συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων για τις σχολές που ανήκουν σε κοινή ομάδα (σχολές δηλ. στις οποίες έχουν πρόσβαση οι απόφοιτοι των Επαγγελματικών Λυκείων από όλους τους τομείς) από τους συντελεστές που ισχύουν για τις σχολές όπου έχουν πρόσβαση οι απόφοιτοι του κάθε τομέα χωριστά.
Το υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι αυτό είναι αναγκαίο επειδή στην κοινή ομάδα σχολών όλοι οι απόφοιτοι διεκδικούν από κοινού τα ίδια τμήματα. Ετσι οι συντελεστές βαρύτητας των δύο κοινών μαθημάτων θα έχουν αυξημένη βαρύτητα σε σχέση με τα δύο μαθήματα ειδικότητας που είναι διαφορετικά για κάθε τομέα.
Α: Για τις σχολές στις οποίες έχουν πρόσβαση οι απόφοιτοι του κάθε τομέα χωριστά: οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων θα είναι για τα Μαθηματικά και την Ελληνική Γλώσσα συντελεστής 1,5 και για τα δύο Μαθήματα Ειδικότητας συντελεστής 3,5.
Β: Για τις σχολές της κοινής ομάδας, όπου έχουν πρόσβαση οι απόφοιτοι όλων των τομέων των Επαγγελματικών Λυκείων: οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων θα είναι για τα Μαθηματικά και την Ελληνική Γλώσσα συντελεστής 3,5 και για τα δύο Μαθήματα Ειδικότητας συντελεστής 1,5.