Ιρλανδογερμανικός «πόλεμος» σε ελληνικό έδαφος ξέσπασε ξαφνικά χτες, ταράζοντας τα ήρεμα νερά του ελληνικού τουρισμού. Η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair, επικαλούμενη τις υψηλές χρεώσεις των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η γερμανική Fraport, ανακοίνωσε ότι από την 1η Ιουνίου αποχωρεί από ορισμένα δρομολόγια του εσωτερικού, μεταφέροντας δύο αεροσκάφη της –ένα από την Αθήνα και ένα από τα Χανιά –σε βάσεις της στη Γερμανία!
Πρόκειται για απόφαση – βόμβα λένε οι εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου, επισημαίνοντας ότι το 2017 η επιβατική κίνηση της Ryanair από τις τέσσερις βάσεις της στην Ελλάδα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Χανιά) ανήλθε συνολικά σε 6,4 εκατ. επιβάτες. Συγκεκριμένα, μέσω του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος μετακίνησε 2,9 εκατ. επιβάτες, ενώ μέσω των τριών περιφερειακών αεροδρομίων μετακινήθηκαν άλλοι 3,5 εκατ. επιβάτες.
Ειδικότερα, η Ryanair ανακοίνωσε ξαφνικά χτες ότι με την έναρξη του καλοκαιριού κλείνει τη βάση της στα Χανιά, με άμεσο αποτέλεσμα την ακύρωση τεσσάρων δρομολογίων που μετέφεραν τουρίστες στην Κρήτη από το εξωτερικό (από το Κατόβιτσε, το Μέμινγκεν, τη Βενετία/Τρεβίσο και το Βίλνιους). Επίσης, διακόπτει τα δρομολόγιά της από τα Χανιά προς την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, όπως και το δρομολόγιο από την Αθήνα προς τη Ρόδο. Το τελευταίο το διακόπτει, καθώς στη βάση της Ryanair στην Αθήνα θα παραμείνουν τελικά τέσσερα αεροσκάφη. Η εταιρεία διατηρεί μόνο τρία δρομολόγια εσωτερικού, αυτά από Αθήνα προς Μύκονο, Σαντορίνη και Θεσσαλονίκη.
Η αιτία. «Αιτία της μείωσης των δρομολογίων και της απόσυρσης δύο αεροσκαφών μας είναι οι υψηλές χρεώσεις κυρίως των περιφερειακών αεροδρομίων» δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Ryanair για την Ανατολική Μεσόγειο Νικόλαος Λάρδης. «Δυστυχώς, πρόκειται για χρεώσεις που στην πλειονότητά τους ενθαρρύνουν την εκτέλεση δρομολογίων μόνο το καλοκαίρι και μόνο σε διεθνείς προορισμούς, κάτι που σε ετήσια βάση απαιτεί λιγότερα αεροσκάφη στην Ελλάδα» ανέφερε ο Νικόλαος Λάρδης.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι «η Ryanair παραμένει ανοικτή σε συζητήσεις με τους αρμόδιους φορείς εκμετάλλευσης των αεροδρομίων για την εκπόνηση ενός σχεδίου ανάπτυξης, το οποίο θα αφορά όλες τις αεροπορικές εταιρείες και θα υποστηρίζει τις πτήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, δικαιολογώντας την παρουσία επιπλέον αεροσκαφών σε μόνιμη βάση στα ελληνικά αεροδρόμια». Υπενθυμίζεται ότι ο γενικός εμπορικός διευθυντής της Ryanair David O’Brien παρουσιάζοντας πρόσφατα το χειμερινό πρόγραμμα της εταιρείας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, είχε εξαπολύσει ευθείες βολές κατά της Fraport Greece για την τιμολογιακή πολιτική της στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
«Εχουν ένα μονοπώλιο» είχε πει ο O’Brien, υπογραμμίζοντας ότι η Fraport Greece επιβάλλει πρόσθετες χρεώσεις ακόμα και για την πυρασφάλεια. Η Ryanair, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε ζητήσει από τη Fraport να υιοθετήσει μια πολιτική κινήτρων, ανάλογη με αυτή του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος. Ομως, η απάντηση που φέρεται να έλαβε από την πλευρά της Fraport ήταν ότι «δεν μπορεί να υπάρξει διακριτική μεταχείριση μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών». Αυτός φαίνεται ότι ήταν και ο κύριος λόγος για την απόφαση – βόμβα της Ryanair να διακόψει τις θερινές πτήσεις της από Αθήνα προς Ρόδο και Χανιά.
Η Fraport: Πάντως, από την πλευρά της Fraport ο γενικός διευθυντής Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της εταιρείας Γιώργος Βήλος υποστηρίζει ότι «η απόφαση της Ryanair οφείλεται σε επιχειρησιακούς λόγους της εταιρείας».
H Fraport Greece, αναφέρει ο Γιώργος Βήλος, «σέβεται τις επιχειρησιακές ανάγκες και επιλογές της Ryanair, η οποία σε κάθε περίπτωση εξακολουθεί να αποτελεί έναν στρατηγικό συνεργάτη που επιχειρεί στα 9 από τα 14 αεροδρόμια».

85.000 ευρώ από τον ΕΟΤ για δρομολόγια που διακόπηκαν

Την ημέρα που η Ryanair ανακοίνωσε τη διακοπή των δρομολογίων της από τα Χανιά προς την Κατοβίτσε και τη Βενετία Τρεβίζο, ο Eλληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ) ενέκρινε πρόγραμμα συνδιαφήμισης με την ιρλανδική εταιρεία, στις αγορές Ιταλίας και Πολωνίας! Μάλιστα, για την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος ο ΕΟΤ θα διαθέσει το ποσό των 85.000 ευρώ. Σύμφωνα με τον ΕΟΤ, το κοινό πρόγραμμα ΕΟΤ – Ryanair (με ποσοστά 50% – 50%) στις αγορές της Ιταλίας και της Πολωνίας «περιλαμβάνει ένα σύνολο ενεργειών που ποικίλλει ανά αγορά, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των εν δυνάμει ταξιδιωτών, καθώς και τα μέσα που επιλέγουν για να ενημερωθούν και να προχωρήσουν σε κράτηση για τις διακοπές τους». Το πρόγραμμα αυτό θα υλοποιηθεί έως και τον Μάιο (την 1η Ιουνίου διακόπτονται οι πτήσεις!) και αποσκοπεί στο να φέρει 6.780.165 συνολικές εμφανίσεις (impressions).

Σύμφωνα πάντα με τον ΕΟΤ, η Ryanair έχει έντονη παρουσία στην Ελλάδα (!) καθώς διαθέτει τέσσερα γραφεία, εννέα δικά της αεροσκάφη, πετάει από οκτώ αεροδρόμια σε πάνω από 100 προορισμούς, ενώ στην επταετία 2010 – 2016 έχει μεταφέρει 20 εκατομμύρια επιβάτες. Επιπλέον, «για το 2018, η εταιρεία σκοπεύει να προσθέσει 24 νέα δρομολόγια από όλα τα αεροδρόμια της Ελλάδας από τα οποία πραγματοποιεί πτήσεις, ενώ από τα αεροδρόμια Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα προσθέσει 23 νέες πτήσεις ανταπόκρισης σε αεροδρόμια της Ιταλίας και της Ισπανίας»!