Τι είναι αυτό που κάνει καλτ µια ταινία;
Οι ταινίες πρέπει να επιβάλλονται ως καλτ. Καλτ τις κάνει η διαχρονικότητα, η αντοχή στον χρόνο, να έχουν φανατισμένους θεατές, παλιά τις λέγαμε «λατρεμένες ταινίες». Εχω μια διαφωνία με κάποιους που καθιέρωσαν ως καλτ το πορνό, ας πούμε, καλτ είναι το «Rocky Horror Picture Show» ή οι ταινίες του Γκοντάρ, το καλτ έχει μια μεγάλη δόση υποκειμενικότητας. Δες, το «Rocky Horror» όχι μόνο άντεξε, μυθοποιήθηκε κιόλας, το ίδιο και οι ταινίες που γύρισε ο Πολ Μόρισεϊ σε συνεργασία με τον Αντι Γουόρχολ. «Καρακάλτ» τις λέγαμε με τον συχωρεμένο τον Κοτρώνη (σ.σ.: τον σκηνοθέτη Βαγγέλη Κοτρώνη, θρυλική φιγούρα του αντεργκράουντ κινηματογράφου τη δεκαετία του 1980).
Μπορεί κάποιος να σκαρώσει επί τούτου µια καλτ ταινία;
Δεν μπορείς να το αξιώσεις από πριν! Οταν έκανα τον «Δράκουλα των Εξαρχείων» δεν έλεγα «θα γίνει καλτ». Χαβαλέ κάναμε με τον Πανούση. Σήμερα θεωρείται καλτ και θα σου θυμίσω πώς μας ξέσκισαν τότε.
Τι είχε συµβεί τότε;
Σάτιρα της Αριστεράς…
Αλλες ελληνικές ταινίες;
Το «Αλδεβαράν» του Ανδρέα Θωμόπουλου είναι για μένα μια καλτ ταινία που σε εποχή ανύποπτη ανέβηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1974 και μίλησε μια άλλη γλώσσα, με ροκ μουσική και μια Αθήνα ιδωμένη με μια άλλη ματιά. Και οι ταινίες του Σταύρου Τορνέ για μένα αξίζουν αυτόν τον ορισμό. Εκείνα τα χρόνια επικρατούσαν στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τα… αμπέχονα, ό,τι είχε αντάρτες έπαιρνε βραβεία και βεβαίως το «Αλδεβαράν» έφαγε βρίσιμο, με τα χρόνια όμως θεωρείται καλτ.
Παράλληλα, µαζί µε τον Βαγγέλη Κοτρώνη ξεκινάτε τις πρώτες µεταµεσονύκτιες προβολές, ξανά µε καλτ ταινίες.
Πρόσφατα προβλήθηκε µεταµεσονύκτια η ταινία σας «Εξόριστος στην κεντρική λεωφόρο» στο πλαίσιο της «Χαµένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεµά», στο Αστορ. Εντυπώσεις;
Σήµερα; Τι είναι καλτ σήµερα;
Επειδή το καλτ έρχεται με τον χρόνο, δεν μπορώ να κάνω και τον προφήτη. Είχα ρωτήσει κάποιον νεαρό και μου είπε πως καλτ είναι ο Λάνθιμος. Διαφωνώ, αλλά είναι υποκειμενικά αυτά τα πράγματα. Και μπράβο στον Λάνθιμο που έχει κάνει διεθνή καριέρα και κάνει ταινίες με τον Κόλιν Φάρελ. Η «Κινέττα» του μπορεί να θεωρηθεί καλτ, αλλά για μένα είναι ένα είδος διανοουμενίστικης συμβολικής ταινίας. Ξέρεις όμως ποια ταινία –κόβω το κεφάλι μου –θα θεωρηθεί καλτ στο μέλλον; «Οι αισθηματίες» του Νίκου Τριανταφυλλίδη. Τι ωραίο νουάρ! Είμαι βέβαιος, μια μέρα θα πάρει επάξια αυτόν τον τίτλο.