Με ενσωματωμένο το σύστημα κλήσεων έκτακτης ανάγκης eCall κυκλοφορούν υποχρεωτικά στην Ευρώπη –από τον φετινό Απρίλιο –όλα τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά οχήματα, στο πλαίσιο της απόφασης της ΕΕ να παντρέψει την τεχνολογία με την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Το eCall καλεί αυτόματα τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Αριθμό Εκτακτης Ανάγκης «112» σε περίπτωση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος. Η κλήση προς το «112» παρέχει τη δυνατότητα άμεσου εντοπισμού της γεωγραφικής θέσης του καλούντος, μέσω του δορυφορικού συστήματος πλοήγησης Galileo. Με τον τρόπο αυτόν, ο χρόνος απόκρισης των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης αναμένεται να βελτιωθεί κατά 50% στην ύπαιθρο και κατά 40% στις αστικές περιοχές, γεγονός που θα μπορούσε να σώσει έως και 2.500 ζωές σε όλη την Ευρώπη. Κάθε χρόνο, περίπου 300.000 άνθρωποι που καλούν τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης δεν μπορούν να δώσουν πληροφορίες για την ακριβή τοποθεσία τους επειδή δεν γνωρίζουν πού βρίσκονται ή είναι σοβαρά τραυματίες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η γνώση της ακριβούς θέσης του καλούντος θα βοηθάει τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης να αντιδρούν γρηγορότερα, σώζοντας ζωές. Το σύστημα eCall, που ενεργοποιείται και χειροκίνητα, μεταδίδει μόνο βασικές πληροφορίες και δεν αποθηκεύει ή καταγράφει δεδομένα.
Διαβάστε Επίσης
Η Ευρώπη αλλάζει ταχύτητα!
Εξαιρετικά γρήγορη αναμένεται να είναι η εξάπλωση του 5G στην Ευρώπη, όπου έως το 2025 περίπου μία στις τρεις συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας θα εξυπηρετείται από τα δίκτυα επόμενης γενιάς. Συγκεκριμένα, η διείσδυση της τεχνολογίας 5G στην Ευρώπη υπολογίζεται να φτάσει στο 31% το 2025, κάτι που σημαίνει ότι περίπου 217 εκατ. συνδέσεις θα τρέχουν με… υπερηχητικές ταχύτητες!
Αντίστοιχα, την ίδια χρονιά, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της GSMA Intelligence, η διείσδυση των δικτύων 5G στις ΗΠΑ υπολογίζεται ότι θα φτάσει στο 49% του πληθυσμού, δηλαδή περίπου 191 εκατ. Αμερικανοί θα χρησιμοποιούν δίκτυα επόμενης γενιάς. Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ιαπωνία θα είναι 45%, που σε απόλυτα μεγέθη μεταφράζεται σε 87 εκατ. συνδέσεις, ενώ στην Κίνα αναμένεται να διαμορφωθεί στο 25%, με 396 εκατ. συνδέσεις.
Σημειώνεται ότι λόγω των πληθυσμιακών διαφορών και παρά τα χαμηλότερα ποσοστά διείσδυσης, το 2025, τόσο η Ευρώπη όσο και η Κίνα θα έχουν μεγαλύτερο συνολικό αριθμό συνδέσεων 5G από τις ΗΠΑ. Σε παγκόσμιο επίπεδο, την ίδια χρονιά, οι συνδέσεις που θα χρησιμοποιούν την τεχνολογία 5G θα ανέρχονται σε περίπου 1,2 δισ., με το ποσοστό της πληθυσμιακής διείσδυσης να φθάνει στο 14%.
Τι είναι το 5G. Το 5G αποτελεί την πλέον εξελιγμένη τεχνολογία ασύρματων δικτύων, η οποία αναμένεται να αυξήσει την ταχύτητα της διαδικτυακής σύνδεσης κατά δέκα φορές σε σχέση με τον προκάτοχό της, το 4G. Η ταχύτητα αυτή θα αρκεί για να βλέπει κάποιος ανεμπόδιστα βίντεο σε ποιότητα ανάλυσης 8Κ ή να κατεβάζει μια ταινία 3D μέσα σε 30 δευτερόλεπτα, όταν με το 4G χρειάζεται περίπου έξι λεπτά. Επιπλέον, η νέα τεχνολογία θα διαθέτει έξτρα χωρητικότητα, κάτι που θα επιτρέπει την ταυτόχρονη σύνδεση περισσότερων συσκευών στο ίδιο δίκτυο. Αισθητήρες, θερμοστάτες, αυτοκίνητα, ρομπότ και άλλα επιτεύγματα της τεχνολογίας θα συνδέονται όλα στο 5G. Αντίθετα, το «παλιότερο» δίκτυο 4G δεν έχει σήμερα το απαιτούμενο εύρος ζώνης για να διαχειριστεί τις τεράστιες ποσότητες δεδομένων που μεταδίδουν οι εν λόγω συσκευές. Επιπρόσθετα, το 5G θα εκμηδενίσει τη χρονοκαθυστέρηση μεταξύ των συσκευών και των διακομιστών με τους οποίους επικοινωνούν. Για παράδειγμα, τα οχήματα που θα κινούνται με τεχνητή νοημοσύνη θα απαιτούν συνεχή επικοινωνία με τα άλλα οχήματα, τα κέντρα δεδομένων και τους εξωτερικούς αισθητήρες.
Πάντως, για να επιτευχθούν αυτές οι ταχύτητες σε χρήστες που κινούνται, θα πρέπει πρώτα να εγκατασταθούν πολύ περισσότεροι σταθμοί βάσης (κεραίες) και να διασυνδεθούν όχι μόνο μεταξύ τους, αλλά και με τα δίκτυα οπτικών ινών.
Ο τελικός στόχος των δικτύων 5G δεν είναι απλά να εξυπηρετούν τους χρήστες κινητών συσκευών, αλλά να βασίζονται εξίσου και στη σύγκλιση των δικτύων ασύρματης πρόσβασης και των καλωδιακών δικτύων front-haul και back-haul, με τη χρήση οπτικών ινών. Για να επιτευχθούν όλα αυτά, το 5G θα μεταδίδεται μέσω ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων απίστευτα υψηλής συχνότητας. Το πρόβλημα είναι ότι τα συγκεκριμένα ηλεκτρομαγνητικά κύματα δεν μπορούν να περάσουν από τοίχους, παράθυρα ή οροφές και όσο περισσότερο ταξιδεύουν τόσο περισσότερο αποδυναμώνονται. Ετσι, οι εταιρείες παροχής ασύρματου Ιντερνετ θα πρέπει να εγκαταστήσουν πολυάριθμες μικρές κεραίες αναμετάδοσης σε κάθε φανάρι, σε κάθε πλευρά κτιρίου και ίσως ακόμα και σε κάθε δωμάτιο. Αυτό σημαίνει πως ακόμα και μετά τη λειτουργία του το 5G δεν θα αντικαταστήσει τον προκάτοχό του 4G, αλλά θα λειτουργήσει σαν συμπλήρωμά του, τουλάχιστον για τα πρώτα χρόνια εξάπλωσής του.
Με σύστημα κλήσεων έκτακτης ανάγκης όλα τα νέα αυτοκίνητα
Η Κομισιόν έχει ήδη δοκιμάσει τις λύσεις eCall των κατασκευαστών στο Κοινό Κέντρο Ερευνών στην Ispra της Ιταλίας και έχει εκδώσει τις απαραίτητες εγκρίσεις από τον Ιανουάριο του 2018.
Στόχος της ΕΕ είναι τουλάχιστον το ήμισυ των κρατών-μελών να είναι σε θέση να εξασφαλίσουν τον ακριβή εντοπισμό της θέσης των πολιτών που βρίσκονται σε κίνδυνο μέχρι το 2020.
Ο κοινός αριθμός κλήσης «112» λειτουργεί σε εικοσιτετράωρη βάση, χωρίς χρέωση και παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού θέσης του καλούντος. Μπορεί να το καλέσει κάποιος από κάθε είδους τηλεφωνική συσκευή, σταθερή ή κινητή, ακόμα και χωρίς κάρτα SIM, καθώς και στην περίπτωση που ο καλών δεν έχει κάλυψη ή βρίσκεται εκτός δικτύου (εθνική περιαγωγή). Με την κλήση στο «112» ειδοποιούνται ταυτόχρονα οι υπηρεσίες της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής και του ΕΚΑΒ στην κάθε χώρα και κινητοποιούνται ανάλογα με την ανάγκη που έχει προκύψει. Οι κλήσεις απαντώνται κατά μέσο όρο μέσα σε 9 δευτερόλεπτα.