Επιχείρηση «Πανελλαδικές Εξετάσεις» ξεκινάει την επόμενη εβδομάδα στα σχολεία της χώρας, με τις τάξεις της Γ’ Λυκείου άδειες, τα φροντιστήρια γεμάτα και μια αθέατη πλευρά τουλάχιστον 600 μεγάλων εκδηλώσεων ανά τη χώρα, από ιδιωτικές εταιρείες επαγγελματικού προσανατολισμού που έρχονται να καλύψουν την απουσία του κράτους.
Ετσι, ενώ το υπουργείο Παιδείας με το νέο νομοσχέδιό του πρακτικά καταργεί τα δημόσια ΚΕΣΥΠ (τις δομές δηλαδή του επαγγελματικού προσανατολισμού των νέων), στο παρασκήνιο του εκπαιδευτικού χάρτη έχει στηθεί μια απόλυτα επιτυχημένη βιομηχανία συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού που προσφέρονται στις περισσότερες περιπτώσεις δωρεάν, καθώς επιχορηγούνται από δήμους, κοινωφελή ιδρύματα και ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Η προσέλευση στις εκδηλώσεις αυτές, δε, είναι εντυπωσιακή, με περισσότερους από 50.000 νέους και νέες να συμμετέχουν πανελλαδικά.
Τα δημόσια ΚΕΣΥΠ, που από το 2011 αποτελούν τη μόνη μορφή επαγγελματικού προσανατολισμού στα δημόσια σχολεία με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, συγχωνεύονται σε μια νέα «υπερδομή», τα Κέντρα Στήριξης της Εκπαιδευτικής Κοινότητας, που φαίνεται ότι θα δίνουν όμως βαρύτητα κυρίως στα θέματα ειδικής αγωγής. Στη νέα αυτή δομή τα ΚΕΣΥΠ μειώνονται (από 78 πανελλαδικά γίνονται 71 και οι εργαζόμενοι σε αυτά από 158 γίνονται 140). Τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί των ΚΕΣΥΠ έκαναν υπεράνθρωπες προσπάθειες να καλύψουν τις ανάγκες των εκατοντάδων μαθητών που χρειάζονταν τις υπηρεσίες τους.
«Θέλουμε να διατηρηθεί ο διακριτός μας ρόλος μέσα στη νέα αυτή δομή, καθώς σήμερα οι μαθητές μπορούν να έχουν πρόσβαση στα θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού όσες φορές θέλουν, ενώ η νέα αυτή δομή φαίνεται ότι απευθύνεται σε παιδιά που έχουν ιδιαίτερες ανάγκες, οπότε έχουμε διαφορετικό προσδιορισμό, ρόλο, αλλά και κοινό», λέει η Ευφροσύνη Μηριώτη, εκπρόσωπος του συλλόγου των εργαζομένων στα δημόσια ΚΕΣΥΠ.
Αδεια τα δημόσια σχολεία. Ολα αυτά, ενώ τα δημόσια σχολεία από την ερχόμενη εβδομάδα, τουλάχιστον όσον αφορά τη Γ’ Λυκείου, κλείνουν. Οπως δείχνουν όλα τα στοιχεία, και φέτος τον τελευταίο μήνα πριν από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, ο ένας στους δύο μαθητές θα κάνει επαναλήψεις στα φροντιστήρια, κάνοντας χρήση των απουσιών που προσφέρονται από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το 2016 αλλά και πέρυσι, μέσα στον Απρίλιο περίπου 55.000 μαθητές της Γ’ Λυκείου έκαναν 50 ή πάνω από 50 απουσίες, ενώ πάνω από 15.000 μαθητές απουσίασαν την ίδια περίοδο σχεδόν έναν μήνα από το σχολείο τους.
Είναι προφανές ότι η εικόνα των άδειων αιθουσών στη Γ’ Λυκείου αποτελεί ντροπή για την εκπαιδευτική διαδικασία και σίγουρα την πιο ηχηρή απόδειξη ότι οι οικογένειες δεν εμπιστεύονται το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, ενώ τελικά φορτώνονται το οικονομικό βάρος της «δωρεάν» παιδείας, πληρώνοντας φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα.
Οι συμβουλευτικές. Στα παραπάνω έχει προστεθεί τα τελευταία χρόνια ένα ιδιότυπο «star system», με επαγγελματίες συμβούλους καριέρας, πολλοί από τους οποίους ξεσηκώνουν τα ακροατήρια με διδακτικές παραβολές και τη χρήση νέων τεχνολογιών. Κάτι στο οποίο θα έπρεπε το κράτος να έχει επενδύσει πρώτο, αναδεικνύοντας τον επαγγελματικό προσανατολισμό σε μία από τις προτεραιότητές του, όπως γίνεται σε χώρες με πρότυπα εκπαιδευτικών συστημάτων. Εκατοντάδες ημερίδες συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού ξεκινούν από τις πρώτες ημέρες μετά τις γιορτές του Πάσχα, μέχρι και την ολοκλήρωση της συμπλήρωσης των Μηχανογραφικών Δελτίων των υποψηφίων τον Ιούλιο. Δέκα τουλάχιστον μεγάλες εταιρείες επαγγελματικού προσανατολισμού λειτουργούν αυτήν τη στιγμή στη χώρα και συμμετέχουν ή συνδιοργανώνουν περισσότερες από 600 εκδηλώσεις πανελλαδικά.
«Με το δεδομένο ότι κάνουμε περίπου 100 εκδηλώσεις τον χρόνο, υπολογίζω ότι από σήμερα ώς τον Ιούνιο θα κάνουμε περίπου 30 ακόμη εκδηλώσεις σε συνεργασία με φροντιστήρια και συλλόγους γονέων», λέει ο Σπύρος Μιχαλούλης της εταιρείας Οrientum. Εξηγεί ότι έχουν αυξηθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα στο γραφείο του οι επισκέψεις νέων από την Α’ και τη Β’ Λυκείου, οι οποίοι ανησυχούν για το νέο εξεταστικό σύστημα που έχει εξαγγείλει ο υπουργός Παιδείας και δεν ξέρουν πώς να προετοιμαστούν γι’ αυτό.
«Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου την άνοιξη προετοιμάζονται για τις εξετάσεις τους και φυσικά, εκμεταλλευόμενοι το όριο των απουσιών, δεν προσέρχονται στα σχολεία τους», λέει ο εκπαιδευτικός αναλυτής και φροντιστής Γιώργος Χατζητέγας. «Στα αθέατα της ελληνικής παιδείας βρίσκεται σήμερα ένα εντυπωσιακό κίνημα ενημερωτικών συναντήσεων και σχετικών εκδηλώσεων με μεγάλη απήχηση στους νέους», δηλώνει.
Ο σύμβουλος σταδιοδρομίας της εταιρείας Employ Χρήστος Ταουσάνης εκτιμάει ότι περισσότεροι από 10.000 υποψήφιοι θα συμμετάσχουν τις επόμενες ημέρες σε εκδηλώσεις επαγγελματικού προσανατολισμού.
Ο ίδιος δηλώνει ότι «θα πρέπει να συμβαδίσουμε με τις τεράστιες επιστημονικές αλλαγές που συντελούνται παγκοσμίως και δεν θα πρέπει απλά να δώσουμε έμφαση στον επαγγελματικό προσανατολισμό και να στήσουμε κάποιες δομές. Θα πρέπει να διαθέσουμε πόρους –ανθρώπινους και μη –και εξειδικευμένους επιστήμονες για να βοηθήσουν νέους ανθρώπους να εστιάσουν στα νέα επιστημονικά και επαγγελματικά δεδομένα που διαμορφώνονται, δεδομένα που ελάχιστοι θα είναι σε θέση να αντιληφθούν πλήρως μέσα σε αυτές τις κοσμογονικές αλλαγές που θα επέλθουν την επόμενη δεκαετία».
Τι γίνεται την ίδια περίοδο στα δημόσια ΚΕΣΥΠ, όσο ακόμη υπάρχουν; Η Μαρία Καραϊσαρλή από το ΚΕΣΥΠ της Ρόδου κάνει πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά (σε μεγάλο βαθμό εθελοντική), διοργανώνοντας όσο μπορεί δράσεις και εκδηλώσεις συμβουλευτικής, από το Δημοτικό ακόμη, για 10.000 νέους έξι νησιών.
«Αυτές τις ημέρες το ενδιαφέρον κορυφώνεται», λέει στα «ΝΕΑ». «Πηγαίνουμε στα σχολεία, διοργανώνουμε εκδηλώσεις πρωί και βράδυ, πρέπει να ενημερώσουμε τους νέους για τις νέες δεξιότητες που απαιτούνται στην αγορά εργασίας, αλλά χρειαζόμαστε στήριξη από το κράτος», αναφέρει.