Το χρονοδιάγραμμα των αποκρατικοποιήσεων των μεγάλων ενεργειακών επιχειρήσεων της ΔΕΗ, των Ελληνικών Πετρελαίων και της ΔΕΠΑ αποκαλύπτει με συνέντευξή του στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης.
Σύμφωνα με τον υπουργό, σύντομα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το 51% των ΕΛΠΕ. Η πώληση των τεσσάρων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ θα ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου και σε ό,τι αφορά το 17% της εταιρείας, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο αλλαγής του τρόπου αξιοποίησης, κάτι που, όπως συμπληρώνει, «θα αποσαφηνιστεί ανάλογα με την έκβαση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Μελίτης και της Μεγαλόπολης».
Ο Γιώργος Σταθάκης επιβεβαιώνει την εξέταση εναλλακτικών σεναρίων για τη ΔΕΠΑ, τοποθετώντας εμμέσως τον σχετικό διαγωνισμό εντός του καλοκαιριού.
Αναφορικά με ενδεχόμενες αντιδράσεις στελεχών του κυβερνητικού συνασπισμού ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή για την πώληση των σταθμών της ΔΕΗ, ο υπουργός αναγνωρίζει τις διαφωνίες, δηλώνει δε αισιόδοξος για τη σύγκλισή τους. Διαβεβαιώνει επίσης τη ΓΕΝΟΠ για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας.
Κύριε υπουργέ, μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης οι αποκρατικοποιήσεις ενεργειακών επιχειρήσεων όπως της ΔΕΗ, των Ελληνικών Πετρελαίων και της ΔΕΠΑ. Η κυβέρνηση επικρίνεται ως προς την πολιτική αυτή, καθώς, σύμφωνα με την αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ προεκλογικά υπεραμυνόταν του δημόσιου χαρακτήρα των συγκεκριμένων εταιρειών. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Επειτα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς, καταλήξαμε σε ένα πλαίσιο που θεωρώ ότι εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον κατά το καλύτερο δυνατό. Στη θέση του προβληματικού νόμου για τη Μικρή ΔΕΗ, που δικαίως καταργήσαμε ήδη από το 2015, υλοποιούμε σχέδιο πλήρως συμβατό τόσο με το κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο όσο και με τον στρατηγικό σχεδιασμό της Επιχείρησης.
Στα ΕΛΠΕ επιδιώκουμε την πώληση μεριδίου και όχι όλου του ποσοστού που σήμερα κατέχει το Δημόσιο, καθώς και την ουσιαστική ενίσχυση της συμμετοχής και του ρόλου του Δημοσίου σε ζητήματα στρατηγικής σημασίας, όπως η έρευνα και η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων.
Τέλος, η ΔΕΠΑ θα συνεχίσει να έχει κεντρικό ρόλο στην πλήρως απελευθερωμένη αγορά αερίου, χωρίς να κινδυνεύει να κατηγορηθεί για δεσπόζουσα θέση. Αρα κάθε περίπτωση τη διαχειριστήκαμε στη βάση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της.
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα και τα επόμενα βήματα των αποκρατικοποιήσεων των ΕΛΠΕ και της ΔΕΠΑ;
Για τα ΕΛΠΕ καταλήξαμε ήδη σε συμφωνία με τον ιδιώτη μεγαλομέτοχο, την Paneuropean Oil & Industrial Holdings, σχετικά με την από κοινού διάθεση του 51% των μετοχών. Η διαδικασία εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή ξεκινά άμεσα.
Σχετικά με τη ΔΕΠΑ, μετά την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς αερίου στις αρχές του έτους, ολοκληρώνονται οι απαραίτητες κινήσεις ώστε να μην προκύπτει θέμα κυρίαρχης θέσης της εταιρείας σε κάποια από τις αγορές. Συγκεκριμένα, η εταιρεία θα αποχωρήσει πλήρως από την Εταιρεία Παροχής Αερίου Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας, διατηρώντας στον Βορρά συμμετοχή μόνο στην τοπική Εταιρεία Διανομής Αερίου και αποκτώντας το σύνολο των μετοχών στις αντίστοιχες εταιρείες της Αθήνας, όπου σήμερα κατέχει το 51%. Από όσο γνωρίζω οι σχετικές διαπραγματεύσεις της ΔΕΠΑ με την ΕΝΙ (για τον Βορρά) και τη Shell (για τον Νότο) βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης. Μόλις αποσαφηνιστούν πλήρως οι συμφωνίες θα έχουμε σαφή εικόνα για τα περιουσιακά στοιχεία της ΔΕΠΑ και θα μπορούμε να λάβουμε αποφάσεις για την καλύτερη αξιοποίησή της, με ορίζοντα υλοποίησης των αποφάσεων το κλείσιμο της τέταρτης αξιολόγησης.

Η διαγωνιστική διαδικασία πώλησης των μονάδων της ΔΕΗ πότε τελειώνει και θα ακολουθήσει και η πώληση του 17% της εταιρείας;
Σχετικά με τη ΔΕΗ, φέρνουμε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αποεπένδυση από τους λιγνίτες, όπου μεταξύ άλλων περιγράφεται το χρονοδιάγραμμα των κινήσεων για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μέχρι το τέλος του έτους. Οταν αποσαφηνιστεί η εικόνα σχετικά με την πορεία του διαγωνισμού θα ανοίξει η επόμενη συζήτηση, που αφορά τη βέλτιστη αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στην Επιχείρηση.

Στο νομοσχέδιο για τη ΔΕΗ και την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της Μελίτης και της Μεγαλόπολης, ποιες διατάξεις διασφαλίζουν τις εργασιακές σχέσεις των απασχολουμένων και ταυτόχρονα δημιουργούν τις προϋποθέσεις για δίκαιο τίμημα πώλησης των σταθμών και των ορυχείων;
Το νομοσχέδιο περιγράφει τον τρόπο απόσχισης των κλάδων προς αποεπένδυση από τη μητρική ΔΕΗ σε νέες θυγατρικές, οι οποίες στη συνέχεια θα πωληθούν. Σε ειδικό άρθρο περιγράφεται ρητά ότι όλα τα εργασιακά δικαιώματα και οι υποχρεώσεις του προσωπικού, που απασχολείται με σύμβαση ή σχέση εργασίας στους κλάδους που αποσχίζονται, μεταβιβάζονται, όπως έχουν διαμορφωθεί από τις συλλογικές συμβάσεις και υφίστανται κατά την ημερομηνία απόσχισης, στην αντίστοιχη νέα ανώνυμη εταιρεία. Για περίοδο 6 ετών μετά την πώληση απαγορεύεται στους νέους ιδιοκτήτες να προβούν σε απολύσεις, για λόγους οικονομικούς, τεχνικούς ή οργανώσεως. Επιπλέον η ΔΕΗ υποχρεούται να διασφαλίσει ότι στις νέες εταιρείες θα μεταφερθεί το απαραίτητο προσωπικό ώστε να λειτουργούν κανονικά εργοστάσια και ορυχεία, καθώς και να απέχει από οποιαδήποτε ανταγωνιστική κίνηση προσέλκυσης εργαζομένων την επόμενη διετία.
Η ΓΕΝΟΠ προειδοποιεί με απεργιακές κινητοποιήσεις. Υπάρχει μέριμνα για την αποτροπή ενδεχόμενων προβλημάτων στην ηλεκτροδότηση, αλλά και για πιθανούς κλυδωνισμούς στην κοινοβουλευτική συνοχή των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου;
Βασική αρχή της κυβέρνησης είναι η επιμονή στον ενδελεχή διάλογο με τα κατά περίπτωση εμπλεκόμενα μέρη, προς αναζήτηση συναινέσεων. Υπενθυμίζω ότι το προηγούμενο 12μηνο επισκεφθήκαμε τις περιοχές όπου βρίσκονται οι μονάδες προς αποεπένδυση, παρουσιάσαμε τα δεδομένα και συζητήσαμε με τις τοπικές κοινωνίες για την επόμενη ημέρα. Υπάρχει διαρκής ενημέρωση για τις εξελίξεις τόσο της διοίκησης της ΓΕΝΟΠ όσο και των βουλευτών της συμπολίτευσης. Μέσα από τις διαδικασίες αυτές νομίζω έχουμε διαμορφώσει ένα πλαίσιο εμπιστοσύνης και κατανόησης. Αναγνωρίζουμε ότι παραμένουν κάποιες διαφορές, πλην όμως αισιοδοξώ ότι σύντομα θα υπάρξει σύγκλιση απόψεων.
Λόγω των αυστηρών δεσμεύσεων των κρατών-μελών της ΕΕ για την απανθρακοποίηση της ενιαίας αγοράς και του υψηλού κόστους των ρύπων, πιστεύετε ότι θα εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον για τις λιγνιτικές μονάδες της Μεγαλόπολης και της Μελίτης;
Γνωρίζετε ότι στα τέλη του 2017 η ΔιεύθυνσηΑνταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διενήργησε market test, το οποίο η ίδια αποτίμησε ως επιτυχημένο. Στη βάση αυτή αποφασίσαμε να προχωρήσουμε με τη διαδικασία αποεπένδυσης και συντάξαμε το σχετικό νομοσχέδιο. Αρα δεν βλέπω λόγο ανησυχίας.
Επεξεργάζεστε εναλλακτικά σενάρια για την αποκρατικοποίηση του 65% της ΔΕΠΑ; Ποια είναι αυτά;
Οταν ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για την παρουσία της ΔΕΠΑ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα έχουμε σαφή εικόνα για τα περιουσιακά στοιχεία της και θα σταθμίσουμε τις διαθέσιμες επιλογές. Ηδη διεξάγονται σχετικές μελέτες με ζητούμενα, πρώτον, να τηρήσουμε τη δέσμευση ως προς το ποσό που θα εισέλθει στα δημόσια ταμεία, δεύτερον, να προστατεύσουμε την αξία της ΔΕΠΑ ως εταιρείας και τρίτον, να διατηρήσουμε την παρουσία του Δημοσίου όπου αυτή χρειάζεται (π.χ. δίκτυα, διεθνή επενδυτικά σχέδια κ.λπ.).
Τι πετύχαμε στον ΔΕΣΦΑ

Τα μυστικά της συμφωνίας των μετόχων για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ αποκαλύπτει μέσα από τη συνέντευξή του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ποιο το μήνυμα από την εξέλιξη της αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ;
Πετύχαμε να βελτιώσουμε σημαντικά για το Δημόσιο τη Συμφωνία Μετόχων που αφορά την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, ως προς το τίμημασύμφωνα με την εικόνα που έχω από τον πρώτο γύρο του διαγωνισμούαλλά και ως προς το περιεχόμενο για θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, δικαιωμάτων μειοψηφίας και αρνησικυρίας του Δημοσίου κ.ά. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το Δημόσιο θα ορίζει τον πρόεδρο του ΔΣ και όχι απλά ένα εκτελεστικό μέλος (όπως προέβλεπε η προηγούμενη Συμφωνία), θα έχει δικαίωμα αρνησικυρίας ακόμα και σε θέματα που αφορούν τη συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ σε διακρατικά ή διεθνή έργα, ακόμα και εκτός Ελλάδας. Ο νέος αγοραστής, από την πλευρά του, αναλαμβάνει ισχυρές δεσμεύσεις υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου του ΔΕΣΦΑ και υποχρεούται να λειτουργεί υπό το πλαίσιο αυστηρών κριτηρίων που διέπουν τη συμμετοχή στον διαγωνισμό. Αρα θωρακίζουμε με τον καλύτερο τρόπο τα συμφέροντα του Δημοσίου και παράλληλα διασφαλίζουμε αισθητά υψηλότερο τίμημα. Νομίζω ότι όσοι μας κατηγορήσουν ότι ακυρώνοντας τη συμφωνία με τη Socar «οδηγούμε την ιδιωτικοποίηση σε ναυάγιο» και «υπονομεύουμε τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας», θα πρέπει να ανασκευάσουν, ειδάλλως… αυτοτρολάρονται.