Βραβεύτηκαν από την κινεζική κυβέρνηση ως η πιο υποσχόμενη επιχειρηματική ιδέα και νίκησαν τους Κινέζους «εντός έδρας». Η εταιρεία τους διακρίθηκε ανάμεσα σε 710 επιχειρήσεις της Κίνας και ετοιμάζεται να συμβάλει ακόμα πιο δυναμικά στην ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από την Ασία προς την Ευρώπη. Ο Γιώργος Παπαχρήστος, CEO της startup Toorbee, μιας πλατφόρμας διαμεσολάβησης ανάμεσα σε κινέζους ταξιδιώτες και τουριστικές υπηρεσίες ευρωπαϊκών χωρών, μιλάει στα «ΝΕΑ» για την επιτυχία και για το πώς εκείνος και ο αδελφός του Νίκος, δύο Ελληνες κάτω των 40 ετών, κατάφεραν να διεισδύσουν σε μια τόσο δύσκολη αγορά.

Πώς ιδρύθηκε η Toorbee;

Σπούδασα Business στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ. Ο συγκάτοικος και αδελφικός μου φίλος εκεί ήταν Κινέζος. Ετσι από το 2011 άρχισα να ταξιδεύω συχνά στην Κίνα, να συνδέομαι με την τοπική κουλτούρα, την κοινωνία, την οικονομία. Κατά τη διάρκεια αυτών των ετών μαζί με τον αδελφό μου δοκιμάσαμε να ξεκινήσουμε εμπόριο, κάτι που δεν προχώρησε γιατί εκεί μετράει το μέγεθος και σε εμάς η παραγωγή είναι μικρή. Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, έπειτα με το real estate, μέχρι που τελικά φτιάξαμε την πλατφόρμα για τον τουρισμό. Ολα αυτά τα χρόνια χτίσαμε σχέσεις εμπιστοσύνης, φτιάξαμε ένα προσωπικό δίκτυο που είναι εξαιρετικά σημαντικό σε αυτή τη χώρα, ίσως είναι το παν.

Τι ακριβώς κάνει η Toorbee;

Είναι μια πλατφόρμα business to business μέσα από την οποία μικρές και μεσαίες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που προσφέρουν τουριστικές υπηρεσίες -εκδρομές, μετακινήσεις, ψώνια και φαγητό –και οι οποίες δεν έχουν πόρους ή δεν έχουν το know how για να εισέλθουν στην τουριστική κινεζική αγορά έρχονται σε επαφή με κινέζους ταξιδιώτες. Είμαστε η γέφυρα για να μπουν ευρωπαϊκές αγορές στην τουριστική αγορά της Κίνας. Σήμερα συνεργαζόμαστε με κινέζους online ταξιδιωτικούς πράκτορες που διαχειρίζονται πάνω από το 80% του εξερχόμενου online τουρισμού της Κίνας.

Τι προοπτικές υπάρχουν;

Υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση και είναι ακόμη στο ξεκίνημά της. Σκεφτείτε ότι το 70% της παγκόσμιας αγοράς του in-destination –δηλαδή εκδροµές, µεταφορά, φαγητό και ψώνια –είναι offline. Οι προοπτικές ενισχύονται από το σχέδιο της κινεζικής κυβέρνησης να φτιάξει τον Δρόμο του Μεταξιού, που θα συνδέει την κινεζική αγορά με την ευρωπαϊκή και την αφρικανική μέσω επενδύσεων σε υποδομές, σιδηροδρομικά δίκτυα, ασφαλιστικές εταιρείες, τράπεζες κ.λπ.

Πώς είναι το κλίμα για έναν έλληνα επιχειρηματία στην Κίνα;

Σε γενικές γραμμές καχύποπτο, είχαμε όμως πολύ καλές συστάσεις από τις προηγούμενες επιχειρηματικές προσπάθειές μας και ήταν λίγο πιο εύκολα για εμάς. Πάντως προσπαθήσαμε πάρα πολύ σκληρά.

Τι αλλάζει μετά τη βράβευση;

Η βράβευση είναι πολύ πιο σημαντική από ό,τι ακούγεται. Η Κίνα έχει αλλάξει την πολιτική της και αντί να επιδοτεί παραδοσιακές επιχειρήσεις επιδοτεί πλέον νέες τεχνολογίες στην επιχειρηματικότητα ενώ προσπαθεί να προσελκύσει στη χώρα ταλέντα από το εξωτερικό. Βραβευτήκαμε από την τοπική κυβέρνηση Σεντζέν, η οποία είναι η Σίλικον Βάλεϊ της Κίνας. Η εταιρεία μας βγήκε η καλύτερα υποσχόμενη επιχειρηματική ιδέα και τέταρτη σε 710 επιχειρήσεις, με τις τρεις που ήταν πάνω από εμάς να είναι έτοιμες να ενταχθούν στο χρηματιστήριο. Η βράβευση ανοίγει τον δρόμο για να αποκτήσουμε πρόσβαση στα κίνητρα που δίνει το κινεζικό κράτος, δηλαδή άτοκα δάνεια, δωρεάν γραφεία, επιδότηση για την ασφάλιση του προσωπικού. Και, επίσης, είναι σημαντική επειδή «νικήσαμε» τους Κινέζους στην έδρα τους!

Πόσο δύσκολο είναι στη σημερινή συγκυρία να ξεχωρίσει μια ελληνική επιχειρηματική ιδέα;

Χρειάζεται επιμονή, υπομονή και ομάδα. Στην Ελλάδα έχουμε συνηθίσει να δουλεύουμε ως μονάδες, ενώ αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η συνεργατική σχέση ανθρώπων με διαφορετικά υπόβαθρα και εξειδίκευση. Πιστεύω απόλυτα ότι ένα συν ένα ίσον τρία. Χρειάζεται ομάδα και να μην ακούμε αυτούς που λένε πως κάτι δεν γίνεται. Ο,τι αποφασίσει ο άνθρωπος το κάνει.

Πιστεύετε ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να στραφεί στον κινέζο ταξιδιώτη;

Η Κίνα είναι το μέλλον, ο κινέζος ταξιδιώτης με διαφορά ο μεγαλύτερος παίκτης του κόσμου. Χρειάζεται όμως μια τελείως διαφορετική, εξειδικευμένη προσέγγιση. Απαιτούνται σίγουρα απλοποίηση στη διαδικασία της βίζας, απευθείας πτήσεις από την Κίνα και China friendly υπηρεσίες.