Ενίσχυση του μαθήματος της επιχειρηματικότητας στα σχολεία υποσχέθηκε χθες ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης κατά τη βράβευση των –πραγματικά αξιέπαινων –επιχειρηματικών ιδεών 16χρονων και 17χρονων μαθητών οι οποίοι συμμετείχαν στα φετινά προγράμματα του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων. Οι μικρές «επιχειρήσεις» των νέων εντυπωσίασαν τους εκπαιδευτικούς, αλλά και πολιτικούς, που ζητούν τώρα να αυξηθούν τα προγράμματα καινοτομίας και επιχειρηματικότητας στα σχολεία. «Με την παρουσία μου εδώ σήμερα, βλέποντας τη δουλειά και τον ενθουσιασμό των παιδιών, θα εισηγηθώ στον υπουργό Παιδείας τη μεγαλύτερη δυνατή εμπλοκή, γιατί αξίζει» είπε χθες ο Μπαξεβανάκης.
Στην ίδια εκδήλωση, ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε επίσης ότι θα στηρίξει τον θεσμό και θα ενθαρρύνει το υπουργείο Παιδείας, ώστε η διδασκαλία της επιχειρηματικότητας να ενσωματωθεί με πιο οργανωμένο τρόπο στο επίσημο πρόγραμμα. «Ανάμεσά σας θα βρεθούν οι επιχειρηματίες που θα κρατήσουν όρθια τη χώρα τις επόμενες δεκαετίες που έρχονται» δήλωσε ο Μητσοτάκης.
Στη φετινή εμπορική έκθεση του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων (το ελληνικό παράρτημα του διεθνούς οργανισμού Junior Achievement Worldwide) βραβεύτηκαν μαθητικές επιχειρήσεις με κοινωνικό χαρακτήρα που παρήγαγαν προϊόντα έτοιμα να βγουν στην αγορά. Ενα κράνος που συνδέεται με τους οδηγούς μηχανής και «κλειδώνει» τη λειτουργία της αν δεν το φορέσουν στο κεφάλι τους, ένα σύστημα περιήγησης ατόμων με προβλήματα όρασης στα μουσεία που δίνει «φωνή» στα εκθέματα, ένα σύστημα προειδοποίησης των πεζών για το πότε έρχεται αυτοκίνητο σε τυφλά σημεία. Εκατόν ένας μαθητές και μαθήτριες δούλεψαν για τη δημιουργία των προϊόντων που βραβεύτηκαν, τα οποία και έδωσαν στην εκπαιδευτική κοινότητά τους έναν ιδιαίτερο σκοπό τους τελευταίους έξι μήνες που εργάζονταν για τη δημιουργία τους. Αλλά εκτός των βραβευθέντων, 100 δημόσια και ιδιωτικά λύκεια της χώρας που συμμετείχαν φέτος στα προγράμματα του Σωματείου παρουσίασαν τις δικές τους μικρές «επιχειρήσεις»: συσκευασίες προϊόντων της ελληνικής φύσης με βάση τις φιγούρες των ολύμπιων θεών, μπάρες δημητριακών-διατροφικές «εκπλήξεις», έξυπνες εφαρμογές για κινητά και οικολογικές συσκευές, μέχρι πρωτότυπα είδη δώρων. Στην έκθεση συμμετείχαν κατά 70% δημόσια σχολεία και κατά 30% ιδιωτικά σχολεία.
Μια αντίστοιχη εμπορική έκθεση και αντίστοιχη βράβευση θα γίνει ακόμα στη Θεσσαλονίκη στο τέλος του μήνα και θα επιλεγεί το πρώτο βραβείο πανελλαδικά που θα συμμετάσχει και σε μεγάλο αντίστοιχο πανευρωπαϊκό διαγωνισμό τον Μάιο. «Με ενθουσιάζει και με συγκινεί να βλέπω τόσο πολλούς μαθητές να ενδιαφέρονται για την επιχειρηματικότητα» δήλωσε μιλώντας στα παιδιά στην έναρξη της εκδήλωσης ο πρόεδρος του ΣΕΝ/JA Greece, Μάρκος Βερέμης. «Η επιχειρηματικότητα δεν είναι κάποια καρικατούρα, οι επιχειρηματίες δεν είναι κάποιοι που εκμεταλλεύονται τους αδυνάμους αλλά είναι άνθρωποι δημιουργικοί που έχουν όραμα. Η επιχειρηματικότητα μπορεί να σας δώσει πολύ μεγάλη χαρά στη ζωή σας, σε εσάς θα βασιστούμε για να είναι πολύ διαφορετική η Ελλάδα τα επόμενα 20 χρόνια».
Βραβείο καινοτόμου προϊόντος: Σύστημα προϊόντος πεζών σε τυφλά σημεία
Είκοσι μαθητές και μαθήτριες της Β’ Λυκείου των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά στην Καλαμάτα ανέπτυξαν το «Helmet», ένα κράνος που δεν σε αφήνει να ξεκινήσεις μια μηχανή ή ένα μηχανάκι, αν δεν το φορέσεις! «Τα αυτοκίνητα έχουν συστήματα προστασίας και εντοπισμού των κινδύνων, όχι όμως και οι μηχανές» λέει η Σταυρούλα Κόκκαλη, που καθοδήγησε τους μαθητές στην κατασκευή του έργου τους. Φυσικά ζητήθηκε και αξιοποιήθηκε η βοήθεια των επιστημόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ενώ ακολούθησαν κοινωνικές δράσεις και εκδηλώσεις των μαθητών για να ευαισθητοποιήσουν την περιοχή τους σε θέματα οδικής ασφάλειας. «Πρόκειται για μια κοινωνική επιχείρηση με στόχο την ευαισθητοποίηση των πολιτών στη χρήση κράνους και την προώθηση της ιδέας-λύσης να δούμε όλοι το κράνος ως αναπόσπαστο μέρος της μηχανής» λέει η Σταυρούλα Κόκκαλη. Πρόκειται για ένα σύστημα που εμποδίζει τον οδηγό να βάλει μπροστά τη μηχανή εάν δεν έχει φορέσει το κράνος του, χρησιμοποιώντας θερμικούς αισθητήρες και λέιζερ. Το συγκεκριμένο κράνος πήρε χθες το βραβείο πιο καινοτόμου προϊόντος.
Οπως εξηγεί η Σταυρούλα Κόκκαλη, η κατασκευή του κράνους ξεκίνησε πριν από έξι μήνες, περίοδο κατά την οποία είχαν γίνει στην πόλη της Καλαμάτας δύο θανατηφόρα τροχαία που ευαισθητοποίησαν τους μαθητές στο πρόβλημα και τους ανάγκασαν να δράσουν.
Βραβείο καλύτερης εταιρείας: Το κράνος που δεν αφήνει το μηχανάκι να ξεκινήσει
Ενα σύστημα προειδοποίησης πεζών σε τυφλά σημεία όταν έρχεται αυτοκίνητο θα τοποθετηθεί σύντομα στον Δήμο Φιλοθέης – Ψυχικού, το οποίο κατασκεύασαν 51 μαθητές της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου του Κολλεγίου Ψυχικού!
Το «Warn» είναι η μαθητική επιχείρηση που πήρε χθες το βραβείο καλύτερης εταιρείας και βασίζεται σε μια συσκευή αμφίδρομης επικοινωνίας πεζών – οδηγών σε επικίνδυνα σημεία όπου δεν υπάρχει φανάρι. Η όλη κατασκευή φιλοδοξεί να είναι ένας βοηθός για τις διασταυρώσεις και τις κλειστές στροφές. Βασίζεται δε σε μια μέθοδο καταγραφής της κίνησης οχημάτων στον δρόμο και ταυτόχρονης ειδοποίησης των πεζών ή οχημάτων που κινούνται στο τυφλό μέρος του δρόμου. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται ασφαλέστερη η προσέγγιση σε τέτοιες περιοχές και μειώνεται και ο κίνδυνος ατυχήματος.
Η εκπαιδευτικός Ελένη Μαρκοπούλου λέει στα «ΝΕΑ» ότι «τα παιδιά είναι πολύ ευτυχισμένα με τη βράβευσή τους αλλά και την ιδέα τους. Εμαθαν να δουλεύουν σκληρά και με εμπόδια και να αναπτύσσουν τελικά ένα προϊόν που θα βοηθήσει την περιοχή γύρω από το σχολείο τους.
Το σύστημα θα τοποθετηθεί έξω από το σχολείο μας, ειδικά σε μια τυφλή ανηφόρα που υπάρχει στην περιοχή, η οποία είναι επικίνδυνη, μας προβλημάτιζε πάντα, αλλά πλέον δεν θα μας φοβίζει πια».
Βραβείο καλύτερου περιπτέρου: Οδηγούν στα μουσεία τα άτομα με προβλήματα όρασης
«Αποφασίσαμε μετά από έναν καταιγισμό ιδεών να δώσουμε… ζωή στα αγάλματα» λέει στα «ΝΕΑ» η Γεωργία Γιωτοπούλου, καθηγήτρια στο 1ο Επαγγελματικό Λύκειο Ασπροπύργου και υπεύθυνη της ομάδας «Ομηρος» που ανέπτυξε ένα σύστημα περιήγησης ατόμων με προβλήματα όρασης στα μουσεία.
«Η ιδέα μας αυτή προέκυψε όταν επισκεφτήκαμε ένα μουσείο και σκεφτήκαμε ότι όλοι μας θέλαμε να αγγίξουμε ένα άγαλμα ώστε να δούμε πώς είναι αγγίζοντάς το. Ετσι σκεφτήκαμε πως τα άτομα με προβλήματα όρασης δεν μπορούν να “δουν” αγγίζοντας το άγαλμα αλλά και να μάθουν την ιστορία του εκθέματος λόγω του ότι όταν διαβάζουν τη γραφή Braille δεν νιώθουν το άγαλμα» λέει ο μαθητής Σωκράτης Κουμπάρδας.
Για το έργο αυτό εργάστηκαν 30 μαθητές από την Α’, τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου και έλαβε το βραβείο καλύτερου περιπτέρου. Περιλαμβάνει μια οδό για άτομα με προβλήματα όρασης προς τα εκθέματα των μουσείων. Στο τέρμα της οδού αυτής, όταν αγγίξεις το άγαλμα, ακούγεται η «φωνή» του να αφηγείται στα ελληνικά και στα αγγλικά την ιστορία του. Παράλληλα έχουν σχεδιαστεί και οι οδηγοί των μουσείων στη γραφή Braille.
Πρώτος «πελάτης» της επιχείρησης το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ελευσίνας (Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2021), ενώ έχει ξεκινήσει συνεργασία με το Βυζαντινό και το Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.