Αυτόν τον μετασχηματισμό της πόλης, που αποτελεί ουσιαστικά και την ιστορία τής δημιουργίας της, θα ξετυλίξει ένας ιδιαίτερος ιστορικός περίπατοςπου θα πραγματοποιηθεί αύριο από τις 10.30 το πρωί έως τις 12.30 το μεσημέρι. Ενας περίπατος που γίνεται στο πλαίσιο ενός μεγάλου ερευνητικού προγράμματος με θέμα «Προσφυγικές γειτονιές του Πειραιά – Από την ανάδυση στην ανάδειξη της ιστορικής μνήμης», το οποίο εκπονούν το Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με την υποστήριξη της Περιφέρειας Πειραιά. «Το κέντρο του Πειραιά είναι ταυτισμένο με την αστική και όχι την προσφυγική εγκατάσταση. Με αυτόν τον περίπατο θέλουμε να δείξουμε πώς “μπλέχτηκαν” οι πρόσφυγες στον καθαρά αστικό ιστό της πόλης και πώς δίπλα στα μεγάλα αστικά σπίτια χτίστηκαν τα παραπήγματα των προσφύγων. Εκτός από το προσφυγικό ρεύμα θα ήταν παράλειψη να μη σχολιάσουμε και την εσωτερική μετανάστευση, καθώς η πόλη του Πειραιά είναι ταυτισμένη με αυτήν.
Η «συνοικία Τσίλλερ» και τα εξοχικά της Καστέλλας
Αφετηρία:Αγία Αικατερίνη, Πλατεία Αλεξάνδρας: Αφετηρία του περιπάτου η πρώτη περιοχή στην οποία εγκαθίσταται η αστική τάξη του Πειραιά.
Στάση 1η: συνοικία Τσίλλερ. Στα μέσα του 19ου αιώνα ο γνωστός αρχιτέκτονας Τσίλλερ χτίζει στο σημείο αυτό επτά νεοκλασικές κατοικίες για να τις εκμεταλλευτεί εμπορικά. «Παρότι ο Τσίλλερ χτίζει στην περιοχή, το σημείο δεν είναι σημαντικό για τον Πειραιά. Θα αρχίσει να αποκτά ενδιαφέρον όταν στα τέλη του 19ου αιώνα σε μία από αυτές τις κατοικίες έρχεται να περάσει τις διακοπές της η βασιλική οικογένεια. Δίπλα θα παραθερίσει με την οικογένειά του ο μικρός τότε Αντώνης Μπενάκης, ο Τρελαντώνης, και η Πηνελόπη Δέλτα, φιλοξενούμενη στο σπίτι, θα αφήσει παραστατικές περιγραφές της περιοχής από το 1902» λέει στα «ΝΕΑ» η Ευαγγελία Μπαφούνη. Δίπλα σε αυτά τα αρχοντικά της αστικής τάξης του Πειραιά θα κατασκευαστούν ύστερα από χρόνια οι προσφυγικές παράγκες, που στη συνέχεια θα εξελιχθούν σε προσφυγικούς οικισμούς. Στάση 2η: έπαυλη Καραγιώργη. Μετά την αποτυχημένη επανάσταση του 1869 στην Κρήτη με αίτημα την επανένωση με την Ελλάδα, πρόσφυγες από το νησί φτάνουν στον Πειραιά. Θα τους παραχωρηθεί ο λόφος της Καστέλλας για να ζήσουν. Μετά το 1922 τα «χαμηλά» της Καστέλλας θα παραχωρηθούν στους πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία και τον Πόντο. Πρόκειται για δύο διαφορετικούς τύπους εγκατάστασης, καθώς στην περίπτωση των Μικρασιατών το κράτος αναλαμβάνει την ευθύνη της εγκατάστασης. «Η άφιξη των προσφύγων φέρνει μετασχηματισμούς στην κοινωνία του Πειραιά. Ο πληθυσμός της πόλης διπλασιάζεται, όλα αλλάζουν» λέει η Κυραμαργιού.
Στάση 3η: Ναυτικός Ομιλος. Στην κορυφή της Καστέλλας, ανάμεσα στις εξοχικές κατοικίες των πλούσιων οικογενειών, θα χτιστεί και η περίφημη βίλα Κουμουνδούρου, ένα νεοκλασικό μέγαρο. Η έπαυλη κατεδαφίζεται στις αρχές της δεκαετίας του ‘30 και στη θέση της, πάνω στα ερείπια του ναού της Μουνιχίας Αρτέμιδος, χτίζεται ο Βασιλικός – μετέπειτα Ναυτικός – Ομιλος του Πειραιά.
Στάση 4η: Τουρκολίμανο. Αυτό το ασήμαντο μέρος των αρχών του περασμένου αιώνα θα γίνει ένας από τους ελάχιστους οικισμούς οργανωμένης προσφυγικής δόμησης νότια των γραμμών του ΗΣΑΠ. Για την ιστορία του θα μιλήσουν εκπρόσωποι του Συλλόγου Απογόνων Μικρασιατών Προσφύγων Τουρκολίμανου.