Στις «καθυστερήσεις» φαίνεται ότι θα κριθεί η πολυσυζητημένη αναβάθμιση των 85 μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας στην έκδοση Viper, αφού, αν και οι Αμερικανοί έχουν δώσει ασφυκτικά χρονικά περιθώρια που λήγουν στις 30 Απριλίου, η Αθήνα δεν προχώρησε ακόμα σε επίσημη απόφαση. To κόστος ωστόσο που καλείται να καταβάλει η Αθήνα (κατά πληροφορίες φέρεται να οριστικοποιήθηκε στα 1,528 δισ. δολάρια) φαίνεται ότι αποτελεί ακόμα το μεγάλο αγκάθι για την ολοκλήρωση της συμφωνίας καθώς η Ελλάδα δεν βρίσκεται στις περασμένες δεκαετίες που έκανε εξοπλιστικές κούρσες, και πλέον κάθε ευρώ μπαίνει στο μικροσκόπιο.
Πηγές του Πενταγώνου ξεκαθάριζαν ότι η αναβάθμιση των F-16 θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ για τη διατήρηση της ισορροπίας δυνάμεων στον ουρανό του Αιγαίου, ωστόσο φαίνεται ότι η δημοσιονομική ισορροπία θα καθορίσει τις τελικές επιλογές αλλά και τον χρόνο αποφάσεων
Χθες το βράδυ σε μια μαραθώνια συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ στο Μέγαρο Μαξίμου τέθηκαν επί τάπητος όλες οι παράμετροι που επηρεάζουν μια τέτοια επιλογή:
n Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις με δεδομένη την κλιμάκωση της ρητορικής –και όχι μόνο –έντασης από την Τουρκία.
n Η πολιτικοστρατιωτική εκτίμηση για το πού θα το πάει τελικά ο Ερντογάν στον απόηχο της συνέντευξής του και τις αναφορές στο Αιγαίο και τις διμερείς σχέσεις
n Η ικανότητα των τουρκικών δυνάμεων τώρα και τα επόμενα χρόνια, και επακόλουθα οι απαιτούμενες δυνατότητες της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας που θα εξασφαλίζουν την ικανότητα αποτροπής.
n Σημαντική παράμετρος για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών μαχητικών παραμένει το κόστος καθώς τις δύο πλευρές χώριζαν μετά και τα τελευταία παζάρια περίπου 220 εκατ. ευρώ.
Τα C27.Υστερα από τρεις ώρες συνεδρίασης στο πρωθυπουργικό γραφείο και αφού τα μέλη του Συμβουλίου είχαν αποχωρήσει χωρίς δηλώσεις, το Μέγαρο Μαξίμου εξέδωσε μια λιτή ανακοίνωση. Με αυτήν γνωστοποιούσε ότι στο επίκεντρο της συνεδρίασης βρέθηκε το θέμα της αναβάθμισης των F-16, ωστόσο αποφάσεις ελήφθησαν για την ενεργοποίηση ενός άλλου υποπρογράμματος που αφορούσε στα οπλικά συστήματα των μεταφορικών αεροσκαφών C27.
Η συμφωνία με τον Τραμπ. Σημειώνεται ότι σε κατ’ αρχήν συμφωνία είχαν καταλήξει στην Ουάσιγκτον ο Αλέξης Τσίπρας με τον Ντόναλντ Τραμπ κατά την επίσκεψη του έλληνα Πρωθυπουργού στον Λευκό Οίκο τον περασμένο Οκτώβριο. Τότε ο ίδιος ο Τραμπ είχε αιφνιδιάσει τους πάντες όταν ανακοίνωσε μπροστά στις κάμερες τη συμφωνία των δύο πλευρών σχολιάζοντας ότι αυτή θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ακολούθησε ένα γαϊτανάκι δηλώσεων σε σχέση με το ύψος της δαπάνης που θα επιβάρυνε σε περίοδο αυστηρής λιτότητας το ελληνικό δημόσιο ταμείο. Επειτα από αλληλοσυγκρουόμενες αναφορές ο Αλέξης Τσίπρας στη Βουλή με μια θαρραλέα επιλογή ανακοίνωσε ότι κόβει μαχαίρι τα αντισταθμιστικά ωφελήματα σε αυτή τη σύμβαση. Ηταν απόφαση-τομή σε σχέση με πρακτικές του παρελθόντος αφού τα γνωστά ως Α/Ω αποτελούσαν όχημα για την καταβολή μίζας και άγγιζαν κάθε φορά το 10% της συνολικής δαπάνης. Ο στόχος ήταν διπλός. Αφενός να σταλεί μήνυμα σε όλους τους εμπλεκομένους ότι θα μπει κάθε ευρώ στο μικροσκόπιο και αφετέρου να πέσει η τιμή κάποιες δεκάδες εκατομμύρια αφού η Αθήνα επιδίωκε να προσγειώσει τη δαπάνη στο 1,1 δισ. ευρώ. Στις έξι ημέρες που απομένουν (ή και λίγο περισσότερο) οι συζητήσεις μεταξύ Ελλήνων και Αμερικανών θα αρχίσουν ξανά με ζητούμενο τη δημοσιονομική ισορροπία κατ’ έτος, αφού η Ελλάδα θα παραμείνει υπό (χαλαρότερη μετά τον Αύγουστο) επιτήρηση των οικονομικών της.